Lista mea de bloguri

2018-08-27

Borobudur



Yogjakartából indultunk, hogy felkeressük a Világörökség jávai csodáit. Elsőként Borobudur VII-ik század végén – VII-ik század elején épült buddhista templomát néztük meg. Jó döntésnek bizonyult, már a reggeli nyitás előtt rengeteg turistacsoport érkezik, s láss csodát, a szuvenír-árusok már ebben az órában is akcióban vannak. Sőt, egyenesen támadásba lendülnek, mihelyt egy-egy gyengébb láncszemet kinéznek maguknak 😊.




Borobudur temploma tulajdonképpen nem igazi templom, nincsenek belső terei, imádkozásra szánt helyei, ez inkább egy emlékhely, mely több kisebb sztúpából és egy nagy, központi sztúpából áll. Ezekben a sztúpákban szent ereklyéket, vagy egy-egy Buddha szobrot őriznek és a zarándokok azért jönnek ide, hogy emlékezzenek és leróják tiszteletüket Buddha előtt.




Borobudur a világ legnagyobb buddhista temploma és sok különleges jelképet próbáltak belefoglalni az építés során, nekem ez tűnt a legérdekesebbnek, ezért próbálom ide lejegyezni, amíg el nem felejtem 😊. Formája alapján egy lótuszvirágra hasonlít leginkább, ez a virág Buddha szent virága. Ha felülnézetből néznénk az építményt, akkor egy klasszikus négyzetes mandala formáját fedezhetjük fel, négy bejárattal és körkörös középponttal.  Egyébként a bejáratokat nagyon színes és érdekes díszítés jelzi: színes maszkok és kalapok. Nem tudom, mit jelentenek, a vezetőnk is csak érdekességként említette, de szerinte nincs közük a történelmi háttérhez, szerinte csak az érdekesebb fotózkodás kedvéért tették ezeket ide.







Ha kívülről befelé haladunk, akkor az univerzum három fő zónáját érintjük - úgy, ahogy a buddhista kozmológia meghatározza ezeket - s ezekben a szintekben bennfoglaltatik a Dacabumi tíz lépcsője is, melyet egy Boddhiszatva végig kell járjon ahhoz, hogy Buddhává válhasson. A külső, a legalacsonyabb szint a Kamadhatu, mely az emberi létet, az alapokat jelenti, a maga gyarlóságaival együtt, vagyis azzal együtt, hogy az embert többnyire vágyai vezérlik. Ehhez a szinthez a három alsó folyosó tartozik, a Pramudita, mely az élvezeteket és az örömöt jelenti, a Vimala, mely a profán dolgoktól való függetlenedést és a moralitás útjára való lépést jelenti. Állítólag ez a megvilágosodás szikrájának lépcsője. Aztán a harmadik idetartozó lépcső a Prabhakari, a magasabb tudat, az elme ragyogásának állapota.






Ennek az alsó szintnek legnagyobb része a föld alatt van, mint minden fundamentum, melyre nagy struktúrát terveztek, de a harmadik lépcsőjét jelképező folyosó falait körbe 160 dombormű díszíti (igaz, ebből csak egy része látható a mezei látogatók számára, a többit gondolom még restaurálni kell), melyek az élet alapigazságait ábrázolják. Például ezen az elsőn jól látszanak a csúnya emberek, akik azért lettek csúnyák, mert pletykálkodtak.




Máshol életből vett jeleneteket, például a bölcs emberhez tanácsért fordulók  sokaságát ábrázolja a dombormű.





A következőn a Gautama Sidharta édesanyja látható, aki áldott állapotában sokakat meg tudott gyógyítani, ezért zarándokoltak hozzá messzi földről a rászorulók.




A második, azaz a középső szint az a Rupadhatu, amikor az ember már képes uralkodni a rossz szokásain és a temperamentumán, de azért még mindig vannak emberi gyengeségei. Ide négy bejárnivaló lépcső tartozik, a Sudurjaya, a mély meditáció elsajátítása, az Archismati, azaz az álságos koncepciók megsemmisítése, az Abhimukhi, az a pont melyen a Boddhiszattva felfedezi a bölcsességhez vezető utat, s végül a Durangama, az a képesség, amikor a Boddhiszattva képes másokat is megtanítani, hogyan érjék el a megvilágosodást.






Ezt a középső szintet a Borobudurban is négy körbefutó folyosó jelképezi, ezeket többnyire a Buddha életének pillanatait ábrázoló domborművek, melyeket a Lalitavistara legendából merítettek, …







 …valamint a teraszok beugróiban elhelyezett Buddha-szobrok díszítik. Pontosan 432 van belőle. Ha jól megfigyeli az ember, akkor látszik, hogy ezeken a szobrokon a kéztartás különbözik, attól függően, hogy melyik irányba néz a szobor és melyik mudrát akarja a kéztartásával jelképezni. Ezek a mudrák röviden a következők:

-        Bhumi Sparsa Mudra: jobb kéz ujjai érintik a földet, azt jelenti, hogy a földet hívja tanúnak. A kelet felé tekintő szobrok vannak ebben a pozícióban.
-        Vara Mudra: jobb kéz nyitott, mintha adna valamit. Jóindulatot, önzetlen adni tudást jelent. Ilyenek a déli irányba néző szobrok.
-        Dyana Mudra: a két kéz az ölében egymáson nyugszik. Koncentrációt, meditációt jelent. A nyugati irányba néző szobrok ilyenek.
-        Abhaya Mudra: a jobb kezet úgy emeli, mintha áldást adna. Bátorságot, a félelem teljes leküzdését, uralását jelent. Ezek az északi irányba tekintő szobrok
-        Vitarka Mudra: a jobb kéz hüvelyk és mutatóujját összeérinti. A tanítást, a tudás átadását jelenti. Ezt és a következő mudrát a központi szobroknál lehet megtalálni.
-        Dharma chakra Mudra: a jobb kéz összeérintett hüvelyk- és mutatóujjához érinti a bal kéz középső ujját is, közben két kezével egy zért gömböt formál. Ez a Dharma-kerék jele, s az energia állandó áramlását, a körforgást, ciklikusságot jelzi.
Kicsit komplikáltnak tűnik ez az egész, pont azért jegyeztem le magamnak is, hogy megmaradjon emlékeztetőnek 😊.





Borobudur legfelső szintje, az Arupadhatu, ez az a szint, amikor az embert már semmiféle fizikai vagy lelki vágy nem vezérli, mindezeknek felette áll. Ez a szint is három lépcsőből áll,  a legalsó az achala, mely azt az állapotot jelképezi, amikor a Boddhiszattva gondolatait semmiféle külső befolyás nem tudja más irányba terelni, a Sadhumati, a jó tudás és a dharmák megértésének a szintje és a dharmamegha, vagyis a Buddha-szint elérése.


 Ezt a legfelső szintet az épületen is rögtön észre lehet venni, letisztult tér, csak a körbe felállított sztúpák vannak, itt nincsenek már egyéb díszek és domborművek. Nyugalmat, csendet, megnyugvást sugall. Első körben 32 rombusz-lyukacsos sztúpa van, mindenikben egy-egy Buddha-szoborral, de ezek nem nagyon láthatók. Ezt követi egy lépcsőfokkal magasabban 24 hasonló sztúpa. Aztán láttuk, hogy az egyiket úgy hagyták a borítója nélkül, ott lehet megnézni, hogy milyenek a sztúpába helyezett a szobrok – vagyis azt gondolom, hogy a többi is ilyenforma.







A következő körben a négyszögű lyukakkal díszített sztúpák vannak, szám szerint 16 darab, s aztán következik a legnagyobb, a központi sztúpa, melynek magassága 7 méter, átmérője, pedig 9,9 méter. Ebben is volt valaha egy szobor, de jelenleg a múzeumban őrzik.





Amikor az ember először pillantja meg Borobudur lenyűgöző építményét, akkor önkéntelenül is arra gondol, hogy milyen csoda folytán maradhatott meg ebben az állapotában annyi évszázadon keresztül.





Na ez nem így van. A 123 m²-nyi alapterületen fekvő eredetileg 42 m magas építmény a századok során elszenvedett földrengések, viharok, villámcsapások és pusztító időjárás hatására 31,5 méterre csökkent, sok helyen gyakorlatilag romba dőlt. AzA XIX-ik század elejétől fogva az egészet három ízben is megpróbálták kitisztítani restaurálni, de az alapokkal is nagy baj volt, ezért végül az UNESCO védnöksége alatt 1968-tól 1983-ig az egész építményt elhordták, az alapokat jelentő hegyet konszolidálták, majd kövenként felépítették az egészet. 55000 m²-nyi andezit követ használtak a felrakásához. A hiányzó darabokat szintén kőből készítették el, de ezekbe egy-egy fémszeget ütöttek, hogy látható legyen mi a régi és mi az új.




Kicsit hosszúra sikerült a leírás, ezért Jáva híres hindu templomáról, a Prambananról majd külön mesélek.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu