A székelyderzsi unitárius vártemplom az egyik legszebb erdélyi magyar
műemlék, amelyet a Világörökségi listára is felvettek.
A maketten jól látható, hogyan fog kinézni a templom a felújítás után.
Egészen biztos, hogy ide még egyszer visszajövök, lássam állványok nélkül is ezeket
a szép, hófehér falakat.
A templomot körülvevő falat és a bástyákat a XVII-ik században emelték, ezek
nyilván a falu lakóinak nyújtottak védekezési lehetőséget a török támadások
ellen.
Régebben a falak belső oldalán szaladt körbe a gyilokjárónak nevezett
folyósó, az ehhez tartozó lőrések és a szuroköntő lyukak ma is léteznek. Szuroköntő
lyukak vannak a templom felső részén is, sajnos az állványzat miatt most nem
nagyon lehet látni azokat.
A várfal folyósóját a XVIII-ik században lebontották és egy fedett színt
alakítottak ki a várfal belső részén, a derzsiek itt tárolják a gabonájukat –
hatalmas faládákban - a mai napig is. Ennek régebb gyakorlati oka volt: ha
támadás érte a falut, akkor csak be kellett húzódni az erőd falai közé, az
élelem már eleve ott volt. Van egy kút is, az egyik bástya mellett, kizárólag ennek a vizét használják a gyerekek keresztelésekor.
A
szalonnát és a sonkát, a saroktornyok emeleti részén tartják, minden családnak külön
kampója van, amelyet az utódok örökölnek. Mindig egy bizalmi személyre bízták a
torony kulcsát és hetente egyszer jöttek a gazdasszonyok szalonnát vételezni.
Hét közben abból kellett aztán gazdálkodni, nem illett soron kívül vételezni,
mert a faluban megszólták azt, aki nem tudta az ételt ügyesen beosztani.
Nem tudom, hogy manapság is ennyire szigorúak-e a derzsiek, de az biztos,
hogy a hagyományaikat szépen őrzik. Sőt, falunapokkor, vásárok alkalmával még
szalonnakóstolásra is el lehet jönni, s hírét vinni ennek a különleges és
kedves falucskának.
Körbe-körbe, a szépen újrafedett eresz
alatt már nem csak a gabonás hombárokat tartják, hanem a régi időket
idéző kincseket, faekét, szekeret, rokkát, varrógépet...
...vagy a régi, festett bútorokat is őrzik.
A templom belseje nagyon szép: hagyományos, kék padsorok, fehérre meszelt
falak, s a déli meg az északi falon gyönyörű, 1419-ben készült freskók.
A legenda szerint az egész akkor
kezdődik, amikor Szent László herceg(1077-1095) meglátja, hogy egy kun harcos
egy szép magyar lányt elrabol és magával viszi a lova hátán. (Sajnos a kép felső része nem látható, ez állítólag az újjáépítés során sérült
meg.)
Szent László felpattan Szög nevű lovára és üldözőbe veszi a pogány harcost.
Amikor már majdnem utoléri az üldözöttet és lándzsájával ledöfné, akkor nem
tudja az utolsó métereken közelebb vinni lovát a vitézhez. Ekkor átkiált lányhoz,
hogy ragadja meg a kunt az övénél fogva és húzza le magával a földre. A leánynak sikerül is, ezután a két vitéz a már
földön állva viaskodik egymással. Szent László nem bírja legyőzni ellenfelét,
ezért a leány úgy segít megoldani a helyzetet, hogy a kun lábát baltával megsebzi.
Végül közös erővel sikerül legyőzni a kunt. Ez a kép a épp a lefejezés borzalmas
pillanatát mutatja.
A képsor utolsó képe már a csata
utáni pihenést ábrázolja, amikor Szent László a lány ölébe hajtja fejét.
A mellette levő, különálló kép állítólag Remete
Szent Antalt mutatja be, egyik kezében hosszú vándorbottal, másikban a Bibliával.
A déli oldalon jobboldalt az első kép Pál
apostolt ábrázolja, lován előrebukva, amint megtér a damaszkuszi úton. Egyúttal
Pál megkeresztelkedését is mutatja a kép, látszik, ahogy fejére öntik a
szenteltvizet. Az egyik kísérő katona egy zászlót visz, ezen látszik az 1419-es
évszám, ez bizonyítja a freskó keletkezésének idejét.
Az utána következő képen Szent Mihály
arkangyal áll, hátán szárnyakkal, kezében hatalmas kardjával – ezzel győz le
minden gonoszt, de az utolsó ítélet előtt még mérlegel és dönt. A magyar néphagyomány szerint Szent Mihály ott
van a haldoklók mellett és segíti őket, hogy a lelkeik átjussanak a túlvilágra.
Ezért mondják a halottszállító deszkára, amire a koporsót helyezik, hogy az a Szent Mihály lova. A Tejút régi
neve is Szent Mihály útja volt.
A következő képből nem sok maradt meg, de valószínű,
hogy a betlehemi háromkirályokat ábrázolja.
A templom orgonája 1837-ben készült, a festett
karzat, pedig 1800-ban.
Még egy nagyon fontos nevezetessége van a
székelyderzsi templomnak, amit illik megemlíteni: amikor 1929-ben felújításokat
végeztek rajta, akkor az egyik befalazott ablakban találtak egy téglát, amelyre
a legrégebbi székely rovásírást rótták. Az áll rajta, hogy Miklós Derzsi
apa-pap és 1431-ből származik. Egyébként ez a legrégebbi Közép-Európai rovásírásos
emlék.
Kedves Hajnal!
RăspundețiȘtergereMegkérhetném, hogy küldje el nekem a Szent László freskó fotóit emailben?
Igen, ki fogom keresni őket az archívumból. E-mailben írok.
Ștergere