Ahogy Örebro központja felé közeledtünk egyre több érdekes szobrot és
különleges szabadtéri alkotást láthattunk. Előbb csak bámészkodtunk,
fényképeztünk, kíváncsiskodtunk és találgattunk, aztán a turisztikai irodában
felvilágosítottak, hogy mindez egy nagyszabású projekt része és városszerte 70 hazai
és külföldi művész munkái láthatók.
Az első Open Art kiállítást 2008-ban szervezték, azóta Örebro utcáit,
tereit, épületeit minden nyáron ellepik
az érdekes, elgondolkoztató, néha meghökkentő, de mindenképp újszerű művészi
vagy egyenesen mérnöki alkotások. Néhánynak utána néztem, érdekes dolgokat
tudtam meg róluk.
A fenti mű címe: „A köztes csend” és
az alkotója Axel Wolf a következő idézetekkel hangsúlyozza mondanivalóját:
“The music is not in the notes,
but in the silence between.” – „ A zene az nem a hangjegyekben, hanem a köztük
lévő csendben rejlik” (W.A. Mozart)
“When you talk you are
only repeating what you already know; But when you listen, you may learn
something new.“ – „Amikor beszélsz, akkor csak ismétled azt, amit már tudsz. De
amikor hallgatsz, akkor megtanulhatsz valami újat” (Dalai Lama)
“Soon silence will have
passed into legend. Man has turned his back on silence. Day after day he
invents machines and devices that increase noise and distract humanity
from the essence of life, contemplation, meditation.“ – „ A csend nemsokára már
csak legendaként fog létezni. Az ember hátat fordított a csendnek. Nap mint nap
gépeket és szerkezeteket talál fel, melyek a zajt növelik és amelyek elterelik
az emberiség figyelmét az élet lényegéről, az elmélkedésről, meditációról” (Jean
Arp)
Ez itt egy úszó melegház, amelyben igazi paradicsom, kukorica, krumpli,
fűszernövények teremnek és az ötletet
Mexikóból hozta a művész, ugyanis ott a part mentén az aztékok ehhez hasonló
mesterséges szigeteket, chinampákat hoztak létre, hogy alapélelmiszereket
termeszthessenek rajtuk.
Egy madridi művésznő, Alicia Martin különleges és elgondolkoztató szobrának
címe a „Tudatosság”.
Mintegy 5000 könyvből alkotta és jelképként használja ezeket: a tudást, a
kulturális örökségünket, kapcsolatunkat a múlttal, jelennel, jövővel jelképezi
– ugyanakkor nyersanyag is, hisz szobrát könyvekből építette fel...
Számomra az egyik legmeghökkentőbb és legérdekesebb szobrot egy bukaresti
művész, Costin Ionita alkotta, a neve „Hydra”. A régi időket idéző
Lenin-szoborra emlékeztető alak feje helyett hét kacskaringós rózsaszál
növekszik... mintegy a jelenben folytatva a régi kommunista szokásokat. A
művész saját bevallása szerint is erőteljes politikai üzenetet kívánt
megfogalmazni és ezzel a metaforával utalni a jelenlegi korrupt román
rendszerre. Ionita szerint egy mű legyen lenyűgöző, provokatív és monumentális
–hogyha nem értik meg az üzenetét, még akkor is emlékezzenek rá. Ez a szobor,
pedig tökéletesen ott van... sőt, mi még értjük is!
A természetes és mesterséges anyagok kombinációjával, az általuk alkotott
feszültséggel próbál elmélkedésre invitálni a svájci alkotó Cocoon című
installációjával. A burok – legyen az selyemhernyó burka, az aszfalt az úton,
avagy az emberi lélek begubózása – mindig védelmet hivatott nyújtani...
A „Nyitott ház„ a város közepén áll és a társadalom állandó építkezését,
alakulását, felújítását és folyamatos változását próbálja illusztrálni.
A Városháza épülete
is átalakult, Ulrike Kessel 500 darab színes harisnyanadrággal fonta körbe pókhálószerűen
– ezzel a magánélet és a nyilvánosság közötti kapcsolatot, az alkalmazkodást, a
rugalmasságot, az árnyalatok sokaságát érzékelteti.
Még nagyon sok
színes és érdekes alkotással találkoztunk az utcákon, parkokban, sőt még az
utcák felett is...
Sajnos nem
tudtam utánaolvasni mindeniknek. A kedvencemmé vált szoborcsoport az a Svartål
folyó egyik kis csatornáján lett felállítva, témája nagyon időszerű: a
„Nomádok”, a messziről jött, vándorló népek.
...kerékpárjaikat, pedig igazi kerékpárból...
...de úgy, hogy egy kicsivel a víz felszíne felett lebegjenek.
Az egész csoport tökéletesen beillik a tájba, anyagánál fogva harmonizál is
azzal... és mégis, puszta létezésénél fogva teljesen megváltoztatja a
környezetet, egy egészen más, új színt...
... mozgást, dinamikát, történést eredményez...
...és ezáltal a hely átalakul, még akkor is, ha úgy tűnik, hogy a kerekek
nem is érintik a felszínt.
A lényeg az, hogy az ember meglepődik, amikor valami új történik, ha a
hely, ahol mindennap járunk, egycsapásra átalakul. Nagyon tetszett ez a
megközelítés és a megfogalmazás. És ugyanakkor nagyon elgondolkoztatott.
Annyira lekötött a sok érdekes szobor, hogy még nem is beszéltem a legfontosabb látnivalóról. Örebro
legismertebb műemléke egy XIII. században épült kastély. Olyan, mint a
mesékben: egy kis szigetre épült, masszív, kőből rakott falakkal, négy sarkában
toronnyal...
... s körbe-körbe a folyóval, meg a vizes árkokkal, hogy a támadóknak
nehezebb legyen a dolga. Azért ma már csak nagyon békés népek eveznek a vízben.
Fiatal idegenvezető legényke mesél az elmúlt 700 évről – látott ez a
kastély mindent, dicső időket, sötét középkort, turistás jelent. Eredetileg
őrtoronyként épült, mely a piac biztonsága felett hivatott őrködni, ugyanis Örebro már a kora
középkorban fontos szárazföldi kereskedelmi központ volt.
Csaknem kétszáz éven át kormányzói székhelyként is működött, aztán a város
átvette és ma egy komoly jövedelmi forrás, ugyanis kiállításokat,
konferenciákat, koncerteket, vagy akár lakodalmakat is szerveznek benne. Nem
akármilyen helyszín: még az eredeti székekre és fotelekre is rá szabad ülni J.
A legérdekesebb történeteket lent a hideg, rideg, kegyetlenül sötét börtönpincében
hallottuk. Az egyik egy Lasse-Maja nevű rabról szólt, aki talán az egyik
legkorábbi transzvesztita volt: ha akarta férfinak adta ki magát, ha akarta
egy-kettőre nővé vedlett át és mindezt úgy csinálta, hogy senki nem vette észre
a turpisságot. Történt egyszer, hogy Lasse-Maja is börtönbe került, más
tolvajokkal, háborús foglyokkal, csalókkal együtt, bilincsekbe verve szenvedtek
a börtön mélyén. Kivárta amíg az őrök nem figyeltek oda, valahogyan átöltözött női ruhákba és tökéletes női hangon elkezdett
visítozni, hogy őt véletlenül ide zárták a férfiak közé, hogy őt tévedésből hozták
ide és azonnal engedjék szabadon, mert semmi rosszat nem tett. Az őrök nagyon
meglepődtek a tévedésen, de nyilván szabadon engedték, mert egyetlen nőnek sem
volt ott keresnivalója...
A másik történet az egy középkori várúr feleségének szomorú meséje még a
boszorkányperek korából. Azt mondják, hogy ez a hölgy süteménnyel és itallal
kínálta meg egyik vendégét, aki sajnos nagyon rosszul érezte magát ezután.
Hamar terjedt a hír, s a vendéglátót sebtiben boszorkánysággal vádolták, a vár
börtönébe zárták. Amikor a tárgyalásra került a sor, akkor sok ismerőst,
rokont, családtagot hallgattak ki, többek között a gyanúsított hölgy alig néhány
éves kislányát is, aki a vallomásában azt mondta, hogy anyukája csak ráteszi a
kezét a hasijára, amikor az fáj, s ettől mindig meggyógyul.
Na ennyi kellett, előállították az asszonyt, hogy bizonyítsa be a tudását.
Persze ez esetben nem sikerült megszüntetni a beteg fájdalmát, így simán
vízpróbára ítélték, az majd eldönti, hogy tényleg boszorkány-e a gyanúsított, vagy
mégsem.
A vízpróba, pedig úgy működik, hogy a gyanúsított kezét-lábát szorosan
összekötözik, s a vizesárokba vetik. Ha feljön a víz tetejére, akkor
nyilvánvaló, hogy boszorkány az illető, ezért máglyahalál vár rá. Ha viszont
elsüllyed, akkor kiderült, hogy ártatlan – de addigra sajnos vízbe is fúlt. Hát
ennyit a bombabiztos középkori módszerekről és a rémtörténetekről.
Inkább írok valami szépről, amit
itt Svédországban fedeztünk fel: csaknem minden ablakban egyszerű, fehér lámpák
állnak. Máshol a lámpák helyett fehér gyertyákat is láttunk.
Elég sokat kérdezősködtünk, hogy
miért alakult ki ez a szokás, a kérdésekre többféle válasz is érkezett. A
fiatal idegenvezetőnk úgy gondolta, hogy idefent északon annyira kevés a fény,
hogy az emberek mindent megtesznek érte: ablakaikat egyáltalán nem sötétítik,
még függönyt sem használnak, hadd jusson be a házba minél több napsütés. Este,
pedig lámpást gyújtanak, hadd hosszabbodjon egy kicsikét a nap, azt az illúziót
keltve, mintha még mindig világosság volna.
Egy másik – régebbi - hagyomány szerint, az ablakba helyezett lámpa
azt jelentette, hogy aki elfáradt a hosszú úton – mert azért itt nagyon nagy
távolságok vannak a falvak között – az nyugodtan bekopoghat, a ház lakói
szívesen látják, ott megmelegedhet, akár meg is szállhat másnapig. Bármi is
legyen az igazság, annyira kedves látvány, amikor estefelé minden ablakban egy
szerény kis lámpa fénye világít.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu