Lista mea de bloguri

2014-09-03

Peru, Lima

Vasárnapi városnéző
Amikor a spanyol hódítók Pizarro vezetésével bevonultak Peruba, sokáig keresték a megfelelő helyet, az új főváros felépítéséhez. Hosszas keresgetés, meg latolgatás után döntötték el, hogy a szép és termékeny Rimac-völgy éppen megfelelne ennek a célnak. Van ott bőven ivóvíz, a környező dombok természetes védelmet biztosítanak a településnek, s ugyanakkor karnyújtásnyira van a tengertől.
 1535 január 6-án - háromkirályok napján - maga Pizarro is megnézte a helyet, s tetszett neki nagyon: el is nevezte Királyok városának. A város mai nevének érdekes magyarázata van: a telepesek rosszul értették a Rimac folyó nevét – ami kecsua nyelven egyébként beszélőt jelent -  ezt ejtették Limac-nak. Aztán ez is  tovább egyszerűsödött, így lett belőle Lima.
Az alapítást követően hamar fel is épültek a legfontosabb épületek, a kormányzói palota (ez a mai napig is a kormány székhelye)...
... a városháza, elnöki palota, az előkelőség lakóházai és nem utolsósorban a Katedrális.
 Klasszikus koloniál stílusú város lett. És mostanra már nagyon megnövekedett: nagyjából 1o millió lakosa van, ez az ország lakosságának mintegy harmadát teszi ki.
Vasárnap lévén rengeteg ember sétált az úton, voltak akik templomba igyekeztek...
... a közeli San Francisco kolostortemplomba...
...ahol éppen ünnepi kikerülést tartottak...
... de volt olyan is, akinek az ünnep inkább pénzkereseti lehetőséget jelent.
Mások, meg csak sétáltak és kíváncsian várakoztak a kormányzói palota előtt az őrségváltásra.
Aztán megjelentek a fúvósok is, akik jó félórás műsorral szolgáltak...
...majd tényleg bevonultak meg kivonultak az egyenruhás alakulatok – bár nekünk úgy tünt, mintha mindenki ugyanott távozott volna, ahol bejött, s nem nagyon értettük, mikor történhetett meg eközben a váltás. De lehet, hogy nem figyeltünk eléggé...
Egyet kerültünk a városban – a főtértől kiinduló apró utcácskákon haladva – és nem győztünk betelni a fából faragott teraszok csodálatos látványával. Egyik legszebb a főtéri érseki palota két áttört mintájú erkélye...
... de az egyszerűbb házak erkélyei is egyedivé varázsolják a kis utcákat...
... vagy apróbb tereket.
Térképpel a kezünkben tudatosan haladtunk a Torre Tagle palota felé - ezt a nevezetességet állítólag nem szabad kihagyni – és már messziről fel is tűnik a két csipkézett mintájú faerkély, s alatta a faragott kőporta.
Az épület 1735-ben készült, Sevilla városának építészetére jellemző gazdag, barokk díszítéssel. Eredetileg Torre Tagle márki otthonaként épült - ma a Külügyminisztérium honol benne - de az őrök készségesen beengednek a belső udvarba...
... ahol megcsodálhatjuk a faragott tornác csodaszép részleteit...
... és az itt őrzött XVIII századi hintót, melyet, ha jól értettem egy Torre Velarde nevű gróftól örökölt a  márki.
Az utcán bandukolva nézegettük az embereket, próbáltuk kitalálni, hogyan élnek, milyenek a hétköznapjaik...
... meg tudnak-e élni a rongybábu táncoltatásából...
... az utcai zenélésből...
...éneklésből...
... vagy kutyamutogatásból.
Szerintem pontosan tudtuk a választ, még ha nem is mondtuk ki. És ha néha megbámultunk egy-egy óriási falfestményt, abban is benne volt a válasz – ott ült az asszony szemében...
Igaz, ettől még lehet, hogy sokkal természetesebben zajlik az életük, mint a miénk, s könnyen lehet, hogy az élet apró örömeit, szép pillanatait jobban értékelik. Az utca kövén is lehet mosolyogva keresztrejtvényt fejteni...
További templomok mellett haladtunk el, ez itt a La Merced a csodaszép kőhomlokzatával...
...mellette díszes ruhába öltözött fiatal táncosok gyakorolnak, készülnek valamilyen felvonulásra.
Aztán engedve a távoli dombon lévő színes házak csábításának egyre távolabb sodródtunk a főtértől.
Elméletileg meg volt nekünk mondva, hogy a főtértől ne nagyon távolodjunk el, mert Limában nem minden városrész biztonságos, de a vasárnapi nagy forgalomban tényleg biztonságosnak tűnt az utca, s minden tíz méterre jutott legalább egy rendőr vagy fegyveres őr.
Még akkor is, ha az esetek többségében velünk egyáltalán nem foglalkoztak. De azért ott voltak.
Jó volt kikeveredni a turistazónából és látni egy kicsit Lima másik, sokkal emberibb arcából is. Mindjárt az első mellékutcában egy érdekes gasztronómiai kiállítást láttunk, ahol helyi finomságokat főztek – tényleg finom lehetett, mert nagyon sokan látogatták és ott helyben, a kis kerti asztalok mellett fogyasztották el a meleg ebédet.
Mások inkább a kisebb vendéglők kínálatát mustrálgatták. A ceviche a kedvenc, ez egy helyi specialitás:  nyers tőkehalból készül, citromlében puhára pácolják az apróra vágott halkockákat, majd hagymakarikákkal, chilipaprikával tálalják, miután a hal húsa a pácban annyira kifehéredett, mintha megfőtt volna.
Az utcán átkelve egy gondosan lekövezett kis sétatérre érkeztünk, ahol a fiatalok körbeállva egy földre terített papírlapon valamiféle szerencsejátékot játszottak...
... kicsit odébb egy kis színpad körül tolongva sokan nézték az egyszemélyes, eléggé viccesnek tűnő showműsort, közben jó nagyokat kacagtak.
Voltak itt is színes viseletbe öltözött kislányok, akik – mivel errefelé általában nem kéregetnek – csomagolatlan, ragacsos cukorkát kínáltak pénzért...
...de voltak olyan felnőttek is, akik diszkréten végigmustrálták a kukák tartalmát...
... s ha véletlenül egy friss újság is kezükbe került, akkor leültek egy padra, s szépen, komótosan végigolvasták az egészet.
Az út sajnos itt megfeneklett, nagy építkezési táblák jelezték, hogy errefelé nem lehet továbbmenni...
...valoszínűleg egy újabb autópályaszakasz készül odalent a sínekkel párhuzamosan.
De a munkások mozgása kísértetiesen hasonlított az otthonira. Igaz, mentségükre legyen mondva, már vasárnap délután volt...
Még egyet odapillantottunk a meredek hegyoldalba épült külvárosi házak irányába –  most már egészen biztos, hogy ebből az irányból nem juthatunk hozzájuk közelebb...
Visszamentünk a szállodánkba, s a délutánt a környéken, a Miraflores negyed felfedezésével töltöttük. Ez Lima egyik legmodernebb és legbiztonságosabb negyedének számít. Ettől függetlenül azért a szállodánk kertkapuját is állandóan kulcsra zárták, s ha taxizni akartunk, akkor ragaszkodtak hozzá, hogy csak a szálló recepciósai, vagy az idegenvezetők által garantált taxisokat vegyük igénybe. Miraflores egy elég drága városrész, úgy látszik a biztonságot itt is meg kell fizetni. A felfedezéssel nem volt nehéz dolgunk, elindultunk a kis főtérről...
...és a főutcán lesétáltunk a tengerpartra, ahol a módosabb vendégeknek és turistáknak szánt vendéglők és márkás üzletek egész sora tartott éjjel-nappal nyitva. A sok csillogás láttán önkéntelenül is eszedbe jutnak a - nem is olyan távoli - meredek hegyoldal színes házacskái.
A partszakasz itt gyönyörű, de nagyon meredek. Alig van az óceánnak egy keskeny kis homokos partja. Igaz, nekünk ez teljesen mindegy volt, mert - téli időszak lévén – a 18-2o fokos ködös-nyirkos időben úgy sem akartunk strandolni. De a szörfösök még a hideg, kellemetlen  időben is ott álltak készenlétben – hátha jön valami szép hullám.
A part mentén fennebb sétálva érdekes teniszpálya komplexumot fedeztünk fel toronyházak és szállodák közé ágyazva. Ilyenfajta „oázist” ritkán lát az ember.
Lassan alkonyodott, s hazafelé vettük az utat. Egy nagyon szép kis parkon – a Szerelmesek parkján -  haladtunk át, ahol a támfalakat vidám, színes cserépmozaikból rakták ki, milliónyi tarka virág díszlett az ösvények mentén és óriási szoborkompozíció uralta a partszakaszt...