Xi’an-tól Chongqing-ig vonattal utaztunk. Ez az utazás
sem sikerült teljesen zökkenőmentesre, de ezúttal legalább nem kellett szaladni,
hogy elérjük a vonatot. Egész éjszakán át utaztunk, hálókocsival, s viszonylag
kényelmesen. Pont olyanok voltak a fülkék, mint itthon nálunk, csak az asztalon
volt pluszba egy eredetileg fehér színű csipkés abroszocska, volt függöny, s a felső ágyról
lelógó műselyem takaróra fodor is volt varrva. A többi az tökéletes mása volt a
máramarosi gyors első osztályú hálókocsijának.
Viszont tisztaság volt a fülkékben is, meg a folyosón is,
sőt, még a kocsi két végében található török vécékben is. Ez utóbbiakban csak
egy bizonyos ideig állt fenn ez a helyzet, s aztán amikor már nem lett
tisztaság, akkor az óriás-rendőrkapitányhoz hasonlító kalauzasszony nemes
egyszerűséggel lezárta a szóban forgó illemhelyeket, s mutatta, hogy lehet
menni a következő kocsiba, illetve a harmadikba, mert a másodikban levőket is
bezárta. Pizsamában-papucsban. A földön szorosan egymás mellett fekvő helyi
utasok között ugrálva-lépegetve, majd a fapados osztag hatszemélyes fülkéi
előtt alvókon végigcsörtetve – miközben a hatos fülkékből is úgy néztek végig
az fülkelakók, mintha valami szellemet, vagy legalábbis fehérembert láttak
volna. Ja, azt nem mondtam, hogy Kínában a fapados hálókocsik (ami nálunk kábé
a kusettnek felel meg) nem rendelkeznek semmiféle ajtóval. Gondolom így elejét
veszik annak, hogy valakinek bezártság-érzete vagy egyéb fóbiája kerekedjen,
mindenki szemmel tud tartani mindenkit, s ettől akár biztonságban is érezheti
magát az ember...
Hajnal felé már bámészkodtunk ki az ablakon, s próbáltuk
felfedezni ezt a számunkra új vidéket. Kína közepe táján jártunk, messze bent a
szárazföldön, ahol hegyek és völgyek sűrű egymásutánját hagytuk magunk mögött,
köztük óriási tea- és rizsültetvények váltogatták egymást, s a falvak olyan
igazi falvaknak néztek ki, nem úgy, mint ahol eddig jártunk. Odafent északon a
falvak is milliós lakossággal rendelkeztek.
Tudom, hogy ezek az ablakon át készített képek nem a
legjobbak, de sajnos nem vittek bennünket ilyen hagyományos, nem kisuvickolt helyekre,
s pontosan annyit láttunk ezekből, amennyit az ablakon át lehet.
Reggelre érkeztünk Chongqing-ba, de már jó félórával
korábban megpillantottuk a zsúfoltan egymás mellé épített felhőkarcolókat.
Mivel aznap este kellett beszállnunk a Jangce folyón vesztegelő
hajónkba, így egész napos városnézés volt a program. Eleinte azt hittük, hogy
egy ilyen kockadobozokból összerakott város nem lehet érdekes – mégis érdekesen
telt a nap. Azzal kezdtük, hogy egy busszal jó sokat utazgattunk az egyik parton,
majd át a hídon, s irány a másik park. Közben a helyi idegenvezető érdekes
dolgokat mesélt. Például azt mondta, hogy a város eredetileg Szecsuan tartomány
része és legnagyobb városa volt, de annyira dinamikusan fejlődött, hogy 1997-ben
önállósították, mint különálló közigazgatási egységet.
Ez a nagy fejlődés nem véletlenül jött létre, s még csak
nem is a kínai nép rendkívüli szaporulata az egyetlen oka, hanem annak idején,
még 1993-ban megkezdték az előkészületeket az innen kb. 600 km-re lévő három
szurdok erőmű elkezdéséhez. Ez több, mint egymillió ember kitelepítését, új
munkahelyek létesítését, városok, falvak, templomok áttelepítését, újjáépítését
jelentette. Közben voltak elég heves tiltakozások, ellenvélemények, meggyőző-munkák,
végül 2003-ban beindult az erőmű, viszont az utolsó turbinákat csak 2012-ben
helyezték üzembe. Majd a Jangce-folyón el fogunk hajózni az erőmű, mellett is.
De egyelőre a városnézésnél tartunk, kapunk másfél óra
szabadidőt, hogy felfedezzük a belvárost, s közben ebédeljünk a nekünk
legszimpatikusabb helyen – mert van itt mindenféle lehetőség. Előbb szétnéztünk
egy kicsit a sétálóutcákon...persze itt azért más is nézett.
Állítólag Chongqing az ország egyik legbiztonságosabb
városa a térfigyelő kamerákat, meg minden egyebet figyelembe véve. Valaha, a
nagy beköltöztetések idején, elég gyatra volt a közbiztonság, de szemmel
láthatólag mára segítettek rajta.
Aztán végigsétáltunk a számunkra legegyenesebb utcán –
nehogy eltévedjünk – s visszafelé az ezzel párhuzamoson. Ennyi volt a
bátorságunk térkép és egyéb segédeszköz nélkül.
Közben betévedtünk egy-egy nyugati stílusú sokemeletes
bevásárlóközpontba is, mert az ilyenekben van az alagsorban önkiszolgáló, s ott
simán megtaláltuk a nekünk tetsző söröket és csipszeket, hogy legyen
tartalékunk a háromnapos hajóútra. A sört azért, mert állítólag a hajón nagyon
drága, a csipszet, pedig azért, mert egy hét ittlét után rájöttünk, hogy már napok
óta édesvizet izzadunk annyira kimosódott belőlünk mindenféle só és ásványi
anyag.
Kínában ugyanis csak szójaszósszal sózzák az ételt,
vendéglőkben is ritkán találsz sót, s ha igen, hát akkor is bele van olvadva a
kicsi sótartóba, így semmiképp nem jutsz hozzá. De mi már nagyon kívántuk, hogy
valami sóst ehessünk ( többször eszünkbe jutott gyermekkorunk szép meséje: úgy
szeretlek Édesapám, mint az ételben a sót!...), addig kutattunk a polcokon,
amíg észrevettük, hogy ugyanolyan rajzolatuk van egyes csipszes zacskóknak is,
mint otthon. Nagy volt az öröm, ezek után naponta egy zacskó ment el fejenként
sópótlás címen.
Aztán felfedeztük azt is, hogy ha egy kicsit távolabb
merészkedsz, akkor nagyon szép dolgokkal lehet itt is találkozni, mint ez a kis
templomocska, melyet a felhőkarcolók között érintetlenül hagytak, s láthattuk a
szerényebb és szegényebb lakóházak előőrseit is.
Jó nagy helyi éttermet találtunk egy alagsorban, ahol
nagyon olcsón, nagyon guszta kaját lehetett választani és frissen készíttetni,
s ahol a környéken dolgozók ezrei ebédeltek naponta.
Az az egy gond van,
hogy az étel szép, de nem nagyon tudod éppen mit választottál, rá kell jöjj
magad.
Sajnos hamar eltelt a szabadidő, visszasétáltunk a
központba, a találkozóhelyre, s közben nézegettük a járókelőket...
...megállapítva, hogy köztük is kevesen vannak, akik ebben
a hőségben nem fáradtak és fiatalosan mozognak :).
Következő állomásunk a Nagy Népgyűlés Csarnoka, amelyik több,
mint 4000 férőhelyes, így az egyik legnagyobb az egész országban, s a központi
részt pont olyanra építették, mint amilyen a pekingi Ég temploma.
Vele szemben, a tér túloldalán áll a Három szoros
múzeuma, de ez hétfő lévén zárva volt.
Kicsit furcsának tűnt, hogy a helyi idegenvezető nem ismeri
a múzeumok nyitásrendjét, de nem olyan nagy baj. Végigsétáltunk a park árnyasabb
részein, s élveztük, hogy itt majd minden fa alatt találunk egy csoportot, akik
önfeledten végzik a csikung gyakorlataikat.
Aztán – mivel maradt még jó sok időnk – elvittek a Hongya
cave nevű központba, amelyik olyan régi, sziklába épített házakból volt
kialakítva, mint a régi hagyományos házak...
... s ahol 11 emeleten át bámulhattad a helyi ételeket,
vendéglőcskéket és nyilván a szuvenír-üzleteket.
A sok pikáns, csípős és ismeretlen kaja között
megtetszett nekünk egy kis pult, ahol gyümölcsöket lehetett választani és jeges
joghurttal leöntve tálalták – isteni finom! – döntöttünk, ez lesz ma az
uzsonnánk.
Aztán felmentünk az épület legfelső teraszára, ahol rengeteg
érdekes turistáknak való fotózkodós szobor állt, s élveztük a kilátást a város
felett.
Mielőtt hajóra szálltunk volna még mindig volt annyi idő
( amikor a legnagyobb a hőség, akkor hihetetlen, de gumiként nyúlik az idő is a
legközelebbi zuhanyig!), hogy felvigyenek a város legmagasabban fekvő parkjába,
ahonnan pazar kilátás nyílik a városra. Mondjuk ez igaz is volt.
És akkor végre eljött az idő, hogy hajóra szállhattunk...de erről legközelebb...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu