Fárasztó, páradús chongqingi napunk után boldogan
foglaltuk el lakosztályainkat a hatemeletes luxushajón. Legelőször, persze
lezuhanyoztunk egymás után kétszer, mert az első után úgy tűnt, hogy még
egyszer jól esne. Jól esett. Utána pedig fogtuk a söreinket és a csipszeinket,
s felvonultunk a fedélzeti teraszra, s örültünk a 31 fokos finom, hűvös
levegőnek, s annak a pici kis szélnek, amit a hajó mozgása okozott :). Végre egy kis szabadság, reggel nem kell fél hatkor kelni,
s bőröndöt csomagolni!
Azért nem eresztettek túl hosszú gyeplőre, reggeli fél
hétkor, indulás hétkor az első kirándulásra, Fengdu városába.
Aztán úgy lett, hogy nem is kellett megvárjuk a telefonos
ébresztést, hajnali ötkor óriási robaj és földrengés ébresztett: egy másik hajó
csattant a mi hajónk oldalának, s az emeletről a két kapitány hangosbemondón
igazgatta a madzagos legényeket, hogy ők most épp mit tegyenek.
Vagy legalábbis
így hangzott az, amit mi a kínaiból megértettünk. Közben rájöttünk, hogy nem
volt semmi baleset, nem kell idegeskedni, csak a két hajó egymás mellett fog
kikötni, mert ugye egyetlen stégkijáró van, másképp nem fér mindenki hozzá. Majd
szépen összebogozzák a hajókat, a túlsó hajóról a turisták ügyesen átgyalogolnak
a mi hajónkon, s mindenki jól járt.
Frissen, s üdén indulunk a kalandra, közben a
gyalogpallón néha oldalazva kell menni, mert jönnek szembe az árusok zöldséggel,
hallal, mindenféle szép áruval. Illik félreállni a cipekedő, mégis kedvesen
mosolygó helyiek előtt, akik abból élnek, hogy friss árut hordanak a
turistahajók konyhájára. Kérdezném, ha tudnám: vajon hánykor keltek ők, hogy
felszedjék, megpucolják, szépen elrendezzék a zöldséget, s a durva botra
akasztott két nehéz serpenyőben idecipeljék nekünk? Elgondolkoztat: vajon,
megfizetik őket becsületesen? Nem tudom, mi lenne a válasz, de valami azt
súgja, hogy nemigen...
Fengdu – más néven a Szellemek városa, s gondolom
kihagyhatatlan látogatni-való a turisták szempontjából. A Szellemek városa
igaziból egy alig néhány pagodából, épületből és rengeteg szoborból álló városka, melynek jó kétezer évre tekint vissza
a történelme.
Akkoriban vonult vissza ide a hegyekbe két barát, Yin és
Wang, hogy életüket a taoista tanok gyakorlására szenteljék. Az ő nevük
kombinációja Yinwan azt jelenti, hogy a Pokol Királya, s innen kezdődtek a
helyhez kapcsolódni a szellemvilágot idéző mesék – de nem csak a taoista, hanem
a buddhista, meg a konfucianista vallásból is -
s az az érzésem (mellyel nem vagyok egyedül), hogy egy kicsit még rá van
téve egy lapáttal a dologra, hiszen évente egymillió turista fordul itt meg,
kell nekik valami érdekes, ami hosszabb időre is idevonzza őket.
A kínaiak hisznek az újjászületésben, a szellemekben, a
lélekvándorlásban, szóval mindenben, amit ez a Szellemváros – mely eredetileg
265 és 420 között épült, de a XIV. században sok pagodát és lugast építettek
még hozzá - képvisel. A lényeg az, hogy
előbb-utóbb mindenki ennek a városnak a polgárává válik, egészen addig, amíg az
istenek, na meg Yin és Wang döntenek arról, hogy ki hová való: fel a Mennyekbe,
vagy alá a Pokolba.
Persze, a döntés nem megy simán, mindenféle próbatételek
várnak az itt állomásozó lelkekre, s ezen próbatételek eredménye alapján születik
majd meg a döntés. S ahhoz, hogy biztonságban érezd magad, te, mint idelátogató
turista kipróbálhatod, hogy milyen próbákat kell majd mint Szellem kiállnod, s
hogy vajon jó úton haladsz-e avagy lenne még csiszolni való :).
Aztán jönnek a hidak. Megannyi vizsga: a középső a Zavaros
Vizek hídja, mely a Világ és az Alvilág összekötő hídja, s amelyik megmutatja,
hogy jó emberként élted-e életed, vagy gonosz voltál. A házastársaknak egymás
kezét fogva kilenc lépésből kell túljutni, míg az egyedülállók három lépésből
kell átérni a túloldalra.
Aztán van ott
Ezüst híd, meg Arany híd, ezek csupán a jó tulajdonságokat erősítik, s javítanak
a továbbjutási esélyeiden. Van egy 33 lépcsőből álló szakasz is, amelyiken ha
pihenés nélkül, egyetlen lendülettel felszaladsz, akkor a következő életedben
nagyon sokáig fogsz élni, próbálkozhatsz azzal is, hogy a főbejárat melletti
kapun mész be, s akkor ellenkező neműnek születsz majd a következő életben –
mondjuk ezt nálunk hamarabb meg lehet oldani, elég átsétálni a szivárvány alatt :).
Kicsit odébb végig kell menni a Szellemek
útján, ahol rengeteg furcsa - de állítólag teljesen ártalmatlan - Szellemszobor
kísér hosszan a sétányon, akiknek életükben egy-egy rossz szokásuk igencsak
szembetűnő volt – na az ők szobraik állnak itt, gondolom elrettentő példának. Van
itt köztük Dombhasító..
...Húsevő...
...Indarágó...
...Bor-szellem...
...Éjszakai villás....na
meg sok más hasonló.
Sok érdekes
kaland, lépcsőjárás, próbatétel és színpompás pagoda után...
... végre elérkeztünk
az Öt Felhő Toronyhoz, amelyik azért épült, hogy a Szellemek innen a magasból
kinézhessenek, s láthassák az otthon maradt családjaikat.
Ezt gondolom
úgy jelképesen kell érteni, ugyanis a toronyból semmi egyéb nem látszik csak a
folyó és a Jangce túloldalán újjáépült Fengdu város, mert ugye a régi várost (amelyik
egykor ezen az oldalon állt) elárasztották vízzel amikor a nagy vízerőművet, a
Három Szoros projektet kivitelezték.
Ezzel látogatásunk a Szellemvárosban véget is
ért, s vártuk kíváncsian, hogy a szemközti hegyen álló óriási szoborról is
ejtsenek néhány szót, de ez nem történt meg. Amikor rákérdeztem, akkor csak egy
rövid választ kaptam, hogy az egy olyan projekt, ami még befejezésre vár, s
valami szállodaközpont lesz.
Utólag világosított fel valaki, hogy az egy
érdekes létesítmény, amelyet további turisták idecsalogatására eszeltek ki, s
egy olyan szellemvilágos Disneyland lenne mindenféle spa-val meg hétcsillagos
szolgáltatással, plusz Drakula-park mintára készült ijesztgetős és kínzós
játékokkal...
Csak az van, hogy valami nem olyan tökéletes a
tervben, így stagnál a mű és hallgatnak róla. A szálloda szobái például abban
az emberfej formájú építményben, azaz a Jáde-király betonszobrában vannak, de
egyáltalán nincs rajtuk ablak!. A szobor csaknem 150 méter magas, gondolom jó
sok emeletet terveztek belé, s azt is elképzelem, hogy ha netán egyszer áramszünet
lenne, akkor milyen érdekes, üvöltős-sikítós szellemjátékot rendeznének benne a
turisták :).
Ez volt az első megállónk a hajókiránduláson. És elég is
volt. Ha mostanáig nagy volt a meleg és a nedvesség, hát akkor itt a Jangce-mentén
sima gőzfürdő. És mindazoknak, akik rákérdeztek most még egyszer el tudom
mondani: igen, a kínaiak is úgy érezték, hogy egy kicsit túl meleg van...
...sőt
olyanok is voltak, akiket rajtakaptam, hogy izzadtak! Ezzel meg is döntöttem
azt az elméletet, hogy ők meg sem érzik. De, megérzik, s szenvednek majdnem
ugyanúgy, mint mi. Csak nem panaszkodnak. Az ott nem nagyon szokás.
Szóval hajóra
fel, s haladunk tovább a Jangce folyón lefelé.
Még nem említettem, hogy tulajdonképpen azon a
szakaszon hajóztunk végig, mintegy 900 kilométeren át, amelyik három
egymásutáni csodaszép szurdokból áll – ezek a Qutang, a Wu és a Xiling - s amelyeknek a vízszintje a Gezhouba nevű
óriási gát- és vízerőműrendszernek köszönhetően nagyon megemelkedett, mintegy
100 méterrel, ezért több, mint egymillió embert kellett innen kitelepíteni és
átköltöztetni vadonatújan épült városokba.
A következő
látnivaló a Shibaozai pagoda, más néven a Vörös pagoda volt, amely azért érdekes,
mert úgy építették a meredek sziklafal mellé, hogy a helyiek a kilencemeletes
épület belső lépcsőin haladva fel tudjanak jutni a meredek sziklafal tetejére,
ahol egy buddhista templom áll.
Mielőtt ez a
vörös pagoda megépült volna azelőtt egy csigarendszerrel működtetett láncos felvonó
segítségével jutottak fel oda a tetőre az emberek. Ahhoz, hogy a templom és a
pagoda biztonságban legyen, s a Jangce esetleges áradása ne öntse el, egy
masszív betonfallal erősítették és emelték meg a hegy talapzatát. Mit
mondjak... ez szerintem nem sikerült a legeslegszebbre. Na de ízlések és
pofonok.
Jó hosszúra
nyúlt ez a nap is, de legalább nem kellett bőröndöt pakolni. És nagyon szép
volt este felsétálni a hatodik emeletre, hideg sört inni és nyugágyból nézni a
naplementét. :)
A második
napi program is hasonlított az elsőhöz, reggel ötkor hangos csikorgás és néhány
csattanás közepette kikötünk – most annyi különbséggel, hogy mi csapódtunk a
már kikötött másik hajónak és nem fordítva.
Nyolckor indultunk
Baidichengbe, a Fehér Császár Templomához.
Baidicheng
története i.e. 25-ig nyúlik vissza, amikor a Han-dinasztia bukása után délnyugat
Kínát egy helyi hadvezér foglalta el, aki egy éjjel különös álmot látott:
megjósolta neki egy öregember, hogy 12 évig ő lesz az uralkodó. Másnap a
reggeli sétája alkalmával azt látta, hogy sűrű, hófehér sárkány alakú köd
szállt fel a kútból – ezt ő égi jelnek tekintette, s attól fogva Fehér Császárnak
nevezte magát.
Végül is
jóval hosszabb ideig maradt a trónon, de békeszerető császár volt, uralma alatt
nem voltak háborúk, meg zavargások, ezért halála után alattvalói építették fel
az emlékére ezt a szép kis várost.
Csak azt nem
tudom, hogy miért kellett minden templomot és látnivalót a hegy tetejébe
építeni. Nem elég nekünk a küzdelem a hőséggel, még a sokszor száz - néha ezer! - lépcsővel is
muszáj nap mint nap megbirkózni. Tudom, ezen nem lehet sokat változtatni, legfeljebb
kifizeti az ember azt a száz-százötven jüant, s akkor két kicsi kínai ember
felcipeli a lépcsőkön...de az már nyilvánvaló kegyetlenség velük szemben,
szóval inkább nem. Még aki kifizette és ki akarta próbálni ezt a fuvart, az is
meggondolta magát tíz lépcső után és kiszállt, amikor látta a cipekedők
kínlódását.
Gyönyörű kilátás
nyílt a hegyről a folyóra, s innen jól láttuk a Qutang- szurdok festői
bejáratát.
Mielőtt
továbblépnék még be kell tennem ide egy képet: a legkedvesebb embernek a
képét, akivel Kínában találkoztam. Nem tudom miért, de a palota területén szépen csendben, mosolyogva jött
utánam és többször is próbált valamit mondani. Én persze nem értettem mit
akarhat, csak visszamosolyogtam rá, s vonogattam a vállamat. Aztán odajött egy
kedves arcú fiatal hölgy, szépen odaállított minket egymás mellé, s készített
egy képet a férfi telefonjával. Akkor értettem meg, hogy mit akart mondani:
szeretett volna egy közös fényképet! Aztán én is készítettem egyet róluk, majd
kedvesen megfogták a kezem köszönetképpen. Azóta is mosolygok, valahányszor
rájuk gondolok.
Csodaszép
szakaszon hajóztunk tovább, természetesen mindenki a legfelső teraszon
tolongott, nekünk már csak lentebb jutott hely.
De legalább
nem volt tolongás és a hegyek innen is gyönyörűek voltak.
Arra
gondoltam, hogy ha ez a szoros most ilyen szép, akkor milyen csodálatos
lehetett a gát megépítése előtt, amikor még 70-80 méterrel mélyebben lehetett
hajózni a folyón, s a hegyek lába egészen közel állt egymáshoz. Persze,
akkoriban még nem lehetett ilyen nagy hajókkal közlekedni, s főleg szárazság
idején nehéz volt a csónakokkal is. A helyi törzsek ezt úgy szokták megoldani,
hogy tucatnyi meztelenre vetkőzött férfi vállára vette a vastag, indákból
sodort köteleket, s vontatta fel a csónakokat. Azt mondták, hogy a Shennong
patak mentén ma is meg lehet nézni hogyan történik ez, de ma már csak a
turisták kedvéért – és pénzéért – fitogtatják a férfiak meztelen erejüket. Na
meg az is könnyen lehet, hogy nem nagyon van egyéb megélhetési forrás.
Itt
elérkeztünk egy érdekes szakaszra, ahol a régmúlt szokásait láthattuk egy
pillanatra: a helyi törzsek – itt név szerint a ba törzs élt a bronzkorban - a sziklás hegyvidéken úgy temetkeztek, hogy
koporsóikat a meredek sziklák üregeibe helyezték el. Vagy ahol a fal nem üreges,
ott hosszabb botokat erősítettek a fúrt lyukakba, s azokra helyezték a négyzetes
alakú, vagy csónak alakú koporsót. Viszont ez a temetkezési szokás két lépésben
történt, úgy értettem, hogy első lépésben rendesen eltemették őket a hegyen a
sekély talajba, majd néhány évvel később, amikor már csak a csontok maradtak,
akkor ezeket kiásták és utána helyezték ilyen faládákba és vitték fel a sziklafalra. Egy-egy
koporsóban több személy csontjait is megtalálták, valószínűleg a családokat
temették közös ládákba. Ilyen érdekes szokást mostanig még soha nem láttam.
Tovább
haladva láttunk néhány tanyát, melyet nem öntött el a víz, s melyekben még ma
is laknak ...
...s akik ma menetrendszerű
csónakjárattal tudnak közlekedni a legközelebbi város kikötőjéig.
Vannak itt
még életveszélyes ösvények és állítólag közlekedésre szánt kötélhágcsók, de nem lehet könnyű rajtuk sétafikálni. Nem is láttunk senkit odafent, pedig azt
mondják, hogy a helyiek szoktak járni rajta.
És vannak
jópofa majmok, ők egészen könnyedén közlekednek fel-alá a sziklákon.
Innen egy
másik kirándulásra indultunk, a Kis-szurdokokba, ahová csak keskenyebb
csónakokkal lehet felmenni, s ahol egy nagyon szimpatikus csónakosunk volt.
Angolul nem nagyon
tudott, s állítólag eléggé nehéz, déli tájszólásban beszélt kínaiul is, de végig
mosolygott, kedvesen megengedte hogy felpróbáljuk az érdekes faháncsból készült
kalapját, „esőkabátját”, s mutogatta nekünk a keskeny szurdok falán alig
észrevehető szépségeket.
Egy eldugott
beugróból szép énekhang hallatszott, helyi asszonyok egy csoportja ült egy
csónakban, s énekelték a szebbnél szebb népdalokat a turisták kedvéért.
Rákérdeztünk, hogy ez szervezett műsor, vagy hogyan történik, azt mondták, hogy
ezért a tanácstól fizetést kapnak, napi négy órán át kell énekelnek, ebből
élnek.
Aztán
megfordultunk, s jöttünk visszafelé a keskeny szurdokon, ebben az irányban is
lenyűgözött a táj. Arra kértük a csónakosunkat, énekeljen nekünk ő is, ha tud
szép népdalokat... ettől kezdve némán hallgattuk tiszta, csodaszép hangon
előadott szép, szomorú hangzású énekeit, s a torkunkat szorongatta a sírás.
Valamiért, amit nem lehet pontosan elmondani...
Visszarámolódtunk a nagyobbik hajóra, s csendben lenyugtáztuk a napot. Persze, éjszakára
is program volt, már este bemondták a hajón, hogy kábé éjjel fél kettőkor
érkezünk a Gezhouba gáthoz, s be fognak terelni a zsilipkamrákba – egymás után
öt kamrába - amíg leereszkedünk 100 métert. Ez hajnali három óra tájban ért
véget. A sötétben nem nagyon lehetett sokat látni, csak annyit, hogy a hajó
mellett alig karnyújtásnyira ott van egy
nagy függőleges betonfal, amelyik mellett mi szép lassan helyben ereszkedünk. S
ezt ötször. De másnap kívülről megbámultuk ezeket a dobozokat. Meg aztán a
maketten is megnéztük...
...mert ugye
az utolsó napon a program a világ legnagyobb vízerőmű-rendszerének
megcsodálása volt.
Felmentünk (
mozgólépcső-sorozattal! )
a mesterségesen épített hegy tetejébe...
... s onnan
néztünk le a már ismert zsilipekre...
... s az óriási
építményekre. 600 négyzetkilométer területű lett végül az egész víztározó, 2012
óta működik teljes kapacitással, 32 turbinával az erőmű és beépített teljesítménye eléri
a 22500 MW-ot. Évi 85 milliárd kilowattnyi energiát tölt a rendszerbe.
Annyira
páradús volt a levegő, hogy a 185 méter magas és 2,3 km hosszú óriásgátból alig
100 méternyi hossz látszott. De gondolom, hogy a többi méter is pont ilyen.
Na ilyen
hosszú bejegyzést még soha nem írtam :). És hogy valami széppel zárjam, hát
elmondom: itt a nagy betonplaccon is találtam egy szép pillangót...
...és megállapítottam azt is, hogy kicsit
nehezebben, de a töltés oldalán is kinő egyszer a fű.
Nagyon jó bejegyzés es gyönyörű képek ! :-)
RăspundețiȘtergereKöszönöm szépen :-)
Ștergere