Amikor az ember csak a regények és elbeszélések alapján
képzeli el a Japán városokat, akkor egy olyan apró, fából készült hagyományos
utcasorra, tolóajtókra, finom rizspapírral berakott ablakokra, pagoda-tetővel
ellátott templomokra gondol. Ehhez az elképzeléshez talán a legközelebb Kyoto
régi negyedei állnak, melyeket a második világháború bombázásai elkerültek, s ahol a mai napig sem építenek tíz emeletnél magasabb házakat, hogy az összképet ne rontsák el.
Ilyen utcasoron haladtunk a Kiyomizu-dera, a tiszta víz
temploma felé, jobbról-balról rengeteg ajándék, legyező és
zöldtea-különlegességeket áruló boltot hagyva magunk után. Egykettőre fel is
értünk a dombra, ahol a szentély feltűnő, narancsszínű bejárata volt…
… s ahonnan egy nagy, többszintes, gondosan rendezett
parkban bármerre haladtál, rengeteg apró szentély vagy egyszerűen pavilon
bukkant elő lépten-nyomon.
A szentélyt a VIII-ik század végén alapították a hosszó
szekta szerzetesei és a 11 fejű Kannonnak, a végtelen irgalom és
könyörületesség megtestesítőjének ajánlották fel. Ez az egyik legnépszerűbb
istenség itt Japánban, ezért ezt a templomot is rengetegen keresik fel, főleg
hétvégeken.
A Kiyomizu-dera épületei hagyományosan fából készültek,
ezért az idők során többször váltak tűzvész martalékává, de mindig
újjáépítették azokat. A jelenlegi épületek az 1600-as évek legelején készültek,
azóta sikerült ilyen szépen megőrizni őket.
A legfontosabb épület a főcsarnok, érdekessége, hogy egy
kiugró sziklára építették és 139 hatalmas faoszlopon nyugszik. Innen a
teraszról kinézve egyik irányban pont rá lehet látni a szent forrásra, ahol az
emberek sort állnak, hogy a szent vízből ihassanak, a másik irányban, pedig pazar
kilátás nyílik Kyoto városára. Sajnos a teraszt épp most restaurálják, ezért egyes
részein nem lehet kinézni. De akad itt látnivaló azonkívül is, bármerre mész,
valami új csodába botlasz.
A főcsarnok baloldalán néhány lépcsőfok vezetett egy még
magasabb platformra, itt érdekesebbnél érdekesebb szobrok, jövendőmondó kövek,
szerencseárusok (nem tudom másként hogyan nevezzem, egy nagy hengerbe rengeteg
vékony pálcikát dugnak be, mindeniken más-más számjegy van írva. Jön a kliens,
fizet a szerencseárusnál, ennek fejében jól megrázza a hengert, majd valahogy
egy picike lyukon kicsalogat egy pálcikát. A számát leolvassa, majd megkapja az
ahhoz járó jóslatot vagy üzenetet. Nem tudom hogyan hangzik egy ilyen üzenet,
látni láttam, elég rövid volt, de sajnos azok az írásjelek túl komplikáltak
nekem 😊.
Nem vagyok babonás, de odalent a csorgónál természetesen én is sorba álltam :). Közben egy nagyon kedves, fiatal kínai párral beszélgettem, ők nászútra jöttek,
nagyon szeretik Kyoto környékét és máris eldöntötték, hogy tavasszal,
cseresznyevirágzáskor visszajönnek. Húú, csak most nézem: az nagyon fog passzolni a lányka gyönyörű ruhájához :).
Amíg a sorban álltunk nagyon figyeltünk arra, hogy
egy-egy okosabb ember mit mond, így tudtuk meg, hogy a három forrás az örök
életet, az örökké tartó jó egészséget és az örök szerelmet ígéri. Természetesen
mindenki ivott mindhárom forrásból, mert - ha már sorba álltál érte - akkor
kapj mindenféle jóból 😊.
Visszafelé ugyanazon a szűk utcán kellett végigmenni,
ahol felfelé is jöttünk. Kiyomizu-zaka-nak hívják és ez teáskanna-sikátort jelent.
Van benne teázó is, bár azok egy kicsit csendesebb helyekre, a mellékutcákba
húzódtak, de van benne annyi apró üzlet, hogy egy hétig is nézelődhetsz és
válogathatsz az ajándékok között. A kedvencem a porcelánbolt és a legyezőbolt
volt. Szerettem volna egy szép japán legyezőt, de lemondtam róla, miután az ára
a legolcsóbbaknak is 1000 jentől kezdődött, s az a hagyományos fajta, amit én
szerettem volna az 6000 felett kóstált… Na annyit azért nem fogok egy legyezőre
áldozni. Közben megkóstoltam a zöldtea-fagyit, annak az ára sokkal elérhetőbb, mint a legyezőé. Hát mit is mondjak…
egyszerűen rossz. Jobb lett volna tea formájában meginni 😊.
A következő érdekesség a Sanju-Sangendo templom volt,
melyet 1164-ben alapítottak Go- Shirakawa császár óhajára. Pontosan 100 évvel
később aztán újjáépítették a tűz által megrongált csarnokot, s elhelyezték benne a
tűzvész után megmaradt százötvenhat darab eredeti kannont, kiegészítve az újonnan
faragottakkal. Kívülről inkább egy hosszú, fából készült, jól megépített
csűrhöz hasonlít a csarnok, mint egy templomhoz…
…de amikor lehúztad a cipőd és szépen egyes sorban állva
becsoszogtál az ajtón, na akkor egy pillanatra se szó, se hang. Lélegzetelállító a
látvány…bizony, ilyent nem minden nap lát az ember. Sajnos itt fotózni nem
szabadott, ezért a prospektusban bemutatott képeket fényképeztem le (ez látszik
is sajnos a képek minőségén, de így is jobb, mint kép nélkül 😊 ), hogy el
tudjam mesélni ezt a csodát. Tökéletes sorba rendezve ott áll 1001 darab
aranyfüsttel bevont, fából faragott életnagyságú szobor – mindenik arc egyedi
és a szobor maga is egyedi módon van díszítve - …
…középen az Ezerkarú Kannon szobra, melynek tizenegy arca
is van. Egy a hagyományos arca, de a koronájában körbe még ki van faragva tíz
másik arc is. A Kannonról meséltem már korábban, a japánok nagyon szeretik ezt
az istenséget, ezért elég gyakori, hogy az ő tiszteletére szentelik legnagyobb
templomaikat.
Az ezer kar az úgy jön ki, hogy a szobornak tulajdonképpen
20 pár karja van, de ezek mindegyike 25 világot tud megmenteni. Mindenik kézben
más és más fegyvert, vagy erőt jelentő szimbólumot tart, fantasztikus, ahogyan ki vannak dolgozva. Csupán ezeket a
karokat el lehetett volna nézegetni egy fél napig. A Kannonról azt tartják,
hogy képes 33 különböző formában megjelenni, ezért is épült a csarnok 33
oszlopköznyi hosszúra (számunkra érthető mértékegységben kifejezve a csarnok kb. 125 méteres) és a neve is szó szerint ezt jelenti: 33 oszlopköz.
Az 1001 Kannon bodhiszattva-szobor előtt felsorakozik még
a 28 legfontosabb őrző-védő istenség embermagasságú szobra is. Egyik-másiknak
az arca kegyetlen keménységet mutat, de az az ő dolguk, hogy a gonoszt távol
tartsák, ehhez, pedig jó szolgálatot tesz egy ilyen félelmetes megjelenés.
A csarnok melletti füves téren már a XVI-ik századtól fogva
íjászversenyeket rendeztek…
…melyeknek az volt a célja, hogy egy nap leforgása alatt
a lehető legtöbb nyílvesszőt kellett kilőni úgy, hogy a csarnok teljes, 125
méteres, hosszát meghaladja a lövés, anélkül, hogy valahol a csarnok oszlopaiba
fúródna. Nos ez nem mindenkinek sikerült, erre a faoszlopok sérülései élő
bizonyítékként szolgálnak.
Még sok látnivaló vár ránk Kyotoban, ezért most itt
abbahagyom és legközelebb innen folytatom 😊.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu