Régi vágyam volt, hogy eljussak Japánba. Most, hogy
eljutottam, csak annyit fűznék hozzá, hogy szeretnék legalább még egyszer
visszamenni Japánba 😊. Aki már járt és megtapasztalta ezt a számunkra furcsa,
különös, mégis kedves, barátságos és mindenekfelett csodálatos, előzékeny és udvarias
világot, az mind egy szálig szívesen visszatérne. Legalábbis eddig mindenki ezt
mondta.
Na, de kezdjük a legelején. A hosszú, másfél napos
utazástól fáradtan és kábán érkeztünk Tokió repterére, annyira kábán, hogy a
csomagok kivétele után egyik útitársunk el is tévedt valahol. Ő aztán később
jött utánunk egy taxival. Ez nem olcsó mulatság Japánban, főleg ilyen 35-40
kilométeres távon, jobb megmaradni a turistabuszok és a metrók világában. Ha
már itt tartunk, ez az első nagy érdekesség, melyet megtudtunk: a 13 metróvonalból
9 magánkézben van, eredetileg olyan vállalkozók építették, akik megbízható
közlekedési eszközre vágytak, hogy el ne késsenek a munkából még a
csúcsforgalom idején se. Aztán rájöttek arra, hogy sokan használnák a
vonalaikat, így szépen bővítették, fejlesztették, amíg ilyen lett. Azokat a
vonalakat, amelyekre nem akadt befektető, azokat a város finanszírozta.
Mi is kipróbáltuk a metrót egyik este, 5 megállónyit
mentünk, míg a Ginza negyedbe értünk. A metrómegállók inkább puritánok és
praktikusan vannak kiépítve, mintsem szépek lennének, ami különös az az, hogy a síneket
mindenütt műanyag palánk védi, csak akkor nyílik ki, amikor a szerelvény már
megállt. Állítólag azért van ez, mert egy időben nagyon sokan követtek itt el
öngyilkosságot, ez most már elég nehéz volna. A másik érdekes dolog az, hogy este
6 körül rengetegen közlekedtek a metróval, nagy a tolongás, alig lehet megállni
lábon a kocsikban, de beszállás előtt - rajtunk kívül, persze – mindenki szép
egyes sorban várakozik az ajtó előtt, míg a leszállók lebattyognak, majd a beszállók egyenként beszuszakolódnak. Az összesen. Hihetetlenül rövid idő alatt.
Állítólag reggelente, amikor a legnagyobb a forgalom,
akkor egy péklapátszerű segédeszközzel nyomatják be az utasokat, hogy az ajtók
becsukódhassanak… Én nem láttam ezt, de nagyon szeretném, mert igen viccesnek
találom. Amúgy állítólag igaz, s valahogy nem is csodálom, hiszen Japán a világ
harmadik legnagyobb GDP-jét állítja elő ( 4,8 mlrd dollár, USA és Kína előzi
meg csak) és ebből több, mint egyharmadát itt Tokióban hozzák létre - többnyire az itt közlekedő az öltönyös
urak…és újabban a hölgyek is 😊.
Szállásunk egy óriáshotelben volt, ez az a fajta, ahol az
egyik bejárattól a másikig pontosan egy kilométer az út, vendéglők, pedig
vannak mindenütt, lent a földszinten és fent a negyvenedik emeleten is. Lent a gyönyörű
japánkertet látod az ablakból, fent a 13 milliós város tornyait. És néha,
amikor tiszta idő van, akkor a száz kilométerre levő Fuji hegyet is.
Első nap annyira igyekeztem a reggelizéssel, hogy
sikerüljön még a program kezdése előtt kimenni és megnézni a kertet, hogy kávét
is elfelejtettem inni. Utána aztán bepótoltam, mert vannak Japánban olyan automaták
is, melyek melegen tartott kávét és teát adnak 130-160 jenért. Persze, azért az nem
ugyanolyan, mint a presszógépből jövő kávé 😊.
Első utunk a Meiji szentélyhez vezetett, melyet Meiji
császár (1852-1912) és felesége tiszteletére emeltek 1920-ban. A csodaszép
fából készült épületeken kívül az teszi a helyet különlegessé, hogy a szentély
körül telepített erdő fáit, több, mint 100,000 darabot - részben ritka és
veszélyeztetett fát - Japán népe adományozta a császár halála után. Így egy szép nagy erdő keletkezett, melyet nem bántanak, még
akkor sem avatkoznak be, ha a vihar egy-egy fát kidönt, hagyják, hogy az erdő kinője magát.
A sintó szentélyekhez mindig egy torii, egy magas, fából
készült kapu vezet, mely gyakorlatilag mutatja a határt, hogy eddig a hétköznapi
világ, innen kezdődik az istenek, a kamik világa. Itt istenként rengeteg dolgot
tisztelnek, úgy is hívják Japánt, hogy a nyolcmillió kami otthona, mivel a
hagyományos isteneken és szellemeken kívül kamik lehetnek a cselekedetek,
élőlények, jelenségek, a tehetséges és híres emberek szellemei és még lehetne
sorolni vég nélkül. A lényeg az, hogy a sintó szentélyekbe nem feltétlenül
imádkozni járnak, hanem emlékezni, megőrizni, tiszteletet leróni. Aztán a
torii-n kívül mindig van egy forrás, vagy kút is, ahol hosszúnyelű kannákkal
merítenek vizet, azt a tenyerükbe öntik és onnan isznak egy keveset, mintegy
megtisztulásként, mielőtt belépnének a szentélybe. Utána szimbolikusan még a
kanalat is elmossák, végigcsorgatva szárán a maradék vizet.
Persze, valamilyen formában imádkoznak is, sőt,
kéréseiket vagy hálájukat is átadják a szenteknek, akár írott falapocska
formájában, akár úgy, hogy a szentélyhez érve meghajolnak, bedobnak egy
pénzérmét a szentélybe, hangosan tapsolnak kettőt, hogy a szent odafigyeljen a kérésükre, gondolataikra, majd aztán a végén újra meghajolnak.
Kifelé jövet, a parkoló mellett régimódi autók versenyét
készítették elő. Jó lett volna még egy kicsit bámészkodni, de itt minden
nagyon pontosan működik, a busznak is el kell mennie a parkolóhelyről adott
órában, mert a helyszűke miatt egymás mögött parkolnak a buszok, mindig
gurulnak egyet előre, amikor indul az előttük álló – nem lehet feltartani a
sort. Pedig még az illatok is jó irányba alakultak...
A régi császártól a mostani császárhoz mentünk, igaz, csak a
császári palota külső kapuját lehet megnézni, mert hatalmas, több vizesárokkal
védett park közepén áll a császári palota, annyira elbújtatva a világ szeme elől, hogy még a helikoptereknek és a
repülőgépeknek is el kell kerülniük a helyet. Évente egyszer innen, a kapu
feletti ablaksorból üdvözli a császár a népét, azt mondják csodaszép
szertartás, amikor a milliós, hagyományos ünnepi viseletbe öltözött nép
egyszerre üdvözli a császárt.
A környék gyönyörű, tele szépen nyírt fákkal,
gondozott sétányokkal, nemcsak turisták járnak errefelé, rengeteg japán ember
is szívesen sétál ki ide.
Tokió teljesen újjáépült a második világháború bombázásai
után, akkor ugyanis a szó szoros értelmében porig bombázták. Aszakusza azon
kevés városnegyedek egyike, ahol a háború előtti hagyományos épületek,
házak részben fennmaradtak, ezért rengetegen keresik fel ezt a vidéket. Valaha a
kereskedők központja volt, ma többnyire turistacsalogató bóvlibódé és modern, jókedvű riksafiúk sokasága uralja az utcát…
…de ha egy kicsit mélyebbre sétálsz a mellékutcákban,
akkor az egykori selyempapírajtós házak szépségéből is felfedezhetsz valamennyit.
Ebben a negyedben található Tokió legrégebbi buddhista
temploma, a Senso-ji templom, mely 645-ben épült. Itt Japánban a templomok
koránál az alapítás évét szokták mondani, ugyanis ezek a templomok mind fából
készülnek…
…s hiába, hogy 10-16 réteg lakkal, festékkel tartósítják a
faanyagot, legalább százévente felújítják, újjáépítik őket. Persze, ha tűzvész
pusztít, akkor utána is muszáj újjáépíteni. Ezért van az, hogy némely elemek
nagyon régiek, de rengeteg újszerű szerkezet is látható ezekben a templomokban.
A bejárathoz vezető torii nyílásaiban három óriási
papírlámpás lóg, a középső 3 és fél méteres és azért állnak ott, hogy a
viharoktól megvédjék a helyet.
Ebédünk egy közeli, söröskorsóra emlékeztető sörsárga
épület tetején, a „habban” volt, szép panoráma nyílt innen a Szumida folyóra és
a város északi negyedeire. A mellette levő épület az valamilyen gázművek
székháza, a meglehetősen stilizált, fekvő sárga láng annak a jelképe akar
lenni.
Ebéd után felmentünk a Skytree-toronyba is, hogy még
magasabbról láthassuk a várost, hihetetlen szerkezetét lentről is megcsodáltuk.
Biztos nem könnyű feladat Japánban földrengésbiztosra tervezni egy 634 méteres
tornyot. Ez a világ legnagyobb ilyen szabadon álló tornya, s a Burj Khalifa
után a második legmagasabb.
Odafent mindenféle „attrakció”, fotóstúdió, kávézó,
üvegpadló, meg hasonló lehetőségek várják a turistákat, csak győzzed végigjárni 😊.
Alig értünk fel, máris szomorúan beborult az ég, eleredt
az eső, így a délutáni sétahajózásból nem sok emlék maradt, talán az a néhány
virágnektárt szipózó szender tetszett legjobban, melyeket addig nézegettünk,
míg szépen egyes sorban állva várakoztunk a sétahajóra…
…mert a hajóból a kilátás ilyen körülmények között sajnos
nem volt élvezhető.
De legalább egy jót pihentünk a hosszú, fárasztó és igazán élménydús nap után.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu