Patan városa a
legrégebbi a Kathmandu-völgy királyvárosai közül, már 2300 évvel ezelőtt is létezett
a település, igaz korábban Lalitapattannak,vagy Lalitpurnak, a szépség városának hívták. A mai napig is úgy
emlegetik, mint a művészetek városát.
Sokáig Patan volt a
Malla királyok székhelye, s a paloták és a körülöttük álló épületek és
templomok sokasága többnyire a XVII. század során, az ők uralkodásuk alatt
épült. Sajnos itt is, mint mindenütt a Kathmandu-völgyben, óriási pusztítást
végzett a 2015-ös földrengés, a lerombolt épületek közül keveset sikerült
visszaállítani – reméljük lassan erre is sor kerül. Tény, hogy talán itt
Patanban láttunk legtöbb bekerített emlékhelyet, s meg kell jegyezni, hogy olyan is van, ahol látszik a
haladás.
Visszatérve a
város nevére, ehhez kötődik egy legenda is, gyorsan le is írom. Történt, hogy egy
nap errefelé vándorolt egy Katmanduból származó leprás tehénpásztor, aki a
tehenének próbált minél jobb füvet találni. Egy szép zöldellő mezőre ért, ahol
a fű nagyszerű volt, látszott, hogy még senki sem kaszálta. A pásztor
szerfelett megörvendett, leszúrta a földbe a bambuszrudat, amelyikkel a füvet szokta
szállítani, s neki akart veselkedni a kaszálásnak, amikor azt vette észre, hogy
a bambusz mellett a földből szép tiszta vizű forrás fakadt. A szomjas
gazdálkodó jóízűen ivott a forrásból, majd új erőre kapva lekaszálta a tehénnek
a füvet.
Hazafelé menet
az úton épp szembe jött a királyi kocsisor, a pásztor illemtudón odébb ment az
útról, úgy, ahogy illik, s ahogy kötelessége a leprásnak, hogy nehogy
megfertőzze a kórral a méltóságokat. A király látta a férfit, s szólt a
kocsisának, hogy álljon meg, hogy jobban megnézhesse magának az embert.
A király nézte
a férfit, s meg is kérdezte, hogy tényleg beteg-e, azért ment-e messzibbre az
úttól, mert neki úgy tűnt, hogy semmi jelét nem látja a leprának. Valójában a
király olyan szép embert látott maga előtt, akit "Lalit" -nak, vagyis
jóképű embernek nevezett el. Látta, hogy itt nyilván valami csoda történt, arra
kérte a fiatalembert, hogy mesélje el hogy és mint történt az a csoda. Lalit elmagyarázta a történteket és a király nagyon
megörvendett a csodatevő forrásnak, szépen ki is építtette a helyet, hogy
minden beteg könnyen megtalálja a gyógyvizet.
Séta közben
Narayan felhívta figyelmünket néhány szép részletre, mint amilyenek ezek az elefántcsonttal
keretezett ablakok…
…de
gyakorlatilag az összes faragvány, szobor, díszítés, ajtó-, vagy ablakkeret páratlan
értékű remekmű, annyira szépek és mívesek, hogy nem lehet betelni velük.
A királyi
palotában több érdekes belső udvar is található, talán a legszebb a Sundari
Chowk, melyben egy földbe süllyesztett fürdőmedence található, s melyet
gyönyörű, kőből készült faragványok díszítenek.
Ebben végezte
szertartásos fürdését minden nap a király, s ez az udvar szolgált neki téli
hálószobaként is. Furcsa szokásai voltak, télen itt a fürdő melletti csiszolt
kőlapon aludt, nyáron, viszont melegben, takaróval. Valószínűleg így edzette
akaraterejét és önuralmát, manapság azt mondanánk, hogy ejsze nem volt
tökéletes…na de jobb lesz, ha nem ítélkezünk, főleg királyok felett nem 😊.
A medence
oldalán körbe 72 tantrikus istenség kőbe vésett szobra nézte a rituálét, s
közben Kaliya kígyó vigyáz a biztonságára. Pontosan nem mondta el Narayan, hogy
miért is fontos ez a kígyó, de annyit megértettem, hogy a legenda szerint, valaha
egy jógi megátkozta a Garudát, hogy ha közelítene hozzá, akkor ott pusztuljon
el. Nos ezért választotta annak idején a kígyó lakóhelyét a jógi mellett, ahol elkötelezett,
hűséges védelmezőjévé vált.
A másik belső
udvar a Mul Chowk, ez jóval nagyobb, mint a többi belső tér, közepében egy apró
kis templommal, ahol állatokat áldoznak az Istenek kiengesztelésére. Nepálban az
állatok feláldozása egyáltalán nem jelent traumát (noha errefelé sok helyen és
sok vallási csoportosulásban alapelv, hogy nem bántanak semmiféle élőlényt)
mert ők ezt úgy ítélik meg, hogy az állat azért született abba a formába, mert
az előbbi életében valami rosszat tett és most azért bűnhődik. Ha feláldozzák,
akkor megszabadul a büntetése további letöltésétől, s kap egy esélyt arra, hogy
valamilyen nemesebb, magasabb rendű formában születhessen újra.
A déli falon
van az aranyozott bejárati kapu a Taleju Bhawani templomba, a kapu két oldalán látható
Ganga, a folyók istennője a teknősbékáján állva…
… illetve
Jamuna istennő, aki amellett, hogy a Gangesz legnagyobb mellékfolyójának az
istensége, a bűnöket is elmossa.
Körbe-körbe a nyitott teremben gyönyörű faragványokat lehet látni…
…a háztetőkön,
pedig majmokat – a változatosság kedvéért.
Van a
palotának egy sokkal szebb időket megért külső udvara is, sajnos eléggé
elhanyagolt állapotban…
…ide
gyűjtötték össze a régi, megrongálódott faragott oszlopokat, melyeket újra kéne
faragni a templomok rekonstrukciójához. Rengeteg munka vár a faragó
mesterekre, még szerencse, hogy itt Nepálban él ez a mesterség, számtalan ügyes
szakembert lehet találni, aki örömmel végzi ezt a munkát.
Miután
kimentünk a palotából kicsit szemügyre vettük a szemben lévő oldalon sorakozó
templomokat, sajnos nem sokat lehetett belőlük látni, mert még sokáig tart az
újjáépítés, de legalább felsorolom itt ezeket is.
A sarkon a
kőből épült emeletes épület a Krishna-templom, ez talán az egyetlen, melyet a
földrengés nem rongált meg…
…mellette áll
a Taleju-harang, mindkettőt a XVIII-ik század elején állították ide. A harang
pontosan szemben állt a palota kapujával, s mindazok, akik petícióval fordultak
a királyhoz érkezéskor megkongatták a harangot, hogy figyelmeztessék a
sérelmezettek érkezésére.
Aztán a Yoga
Narendra Malla király (1684-1705) szobra következik egy magas oszlopon,
árnyékot vető ernyőként egy óriási kígyó védelmezi, s felette győzelmi
kupolaként egy aranyozott madár pihen. A képen még egy szürke galamb is ül
rajta, de ez majd egy idő után el fog repülni 😊.
Balról egymás
után sorakoznak a restaurálás alatt levő templomok: a Harishankar, a
Vishnu-templom, majd Yagannarayan, a Krishna Mandir, a Vishvanath és a Bhimsen.
Sajnos a
kerítés mögött nem lehetett belőlük sokat látni, csak remélni tudom, hogy minél
előbb befejezik a munkát, s Patan újra régi szépségében ragyog.
Innen
visszafelé indultunk, jó másfél kilométerre lehettünk a kisbusz parkolójától, s
szűk utcácskákon haladva próbáltunk rövidíteni, hogy elkerüljük a forgalmas
helyeket.
Lehet, hogy
rövidebb volt az út, de azért jóval hosszabb ideig tartott, míg
átvergődtünk rajta, élvezve a hátsó udvarok látványát, bámulva az utcán lakók
életét.
Szorgalmasan
megbámultuk az összes halas és húsos pult kínálatát, majd tömegesen
felesküdtünk az örök vegetarianizmusra…
…bár egy
kicsit azzal is lettek fenntartásaink.
Nem baj, így legalább
egy kicsikét részesei lehettünk a helyiek életének, mindennapjainak, néha még
szóba is elegyedtünk velük, csodálva, hogy itt mindenki tud valamennyire
angolul.
Aztán lassan
megérkeztünk Bhaktapurba, a Tachupal térre, amelyik a Durbar-tértől csupán
néhány saroknyira van.
A XVI-ik század
második feléig - amikor egy ideig még egyben volt Kathmandu, Patan és Bhaktapur
- ez volt a város főtere, a közepében az 1427-ben épült Dattatreya-templommal,
amelyikbe – mint általában a hindu templomokba – nem szabad bemenni csak a
hinduknak. Épp ezért két izmos testőr is áll előtte 😊. Malla tulajdonképpen birkózót, erős embert jelent, s az
első Malla-király azért vette fel ezt a melléknevet, hogy erőt adjon neki.
A teret
szebbnél szebb fafaragással díszített paloták veszik körbe, mindenik más és mindenik
csodaszép. Egyik ilyen palotában a fafaragás múzeuma is helyet kapott, erre a
célra ennél megfelelőbb otthont el sem lehetne képzelni.
A sarkon álló
épület ablakai egyedi pávás motívummal vannak díszítve, mindenik más és más csipkeszerűen
áttört aprólékos mintával lett kifaragva.
A főtéren kút,
innen hordják a főzéshez a vizet az asszonyok…
… és a
környéken mindenfelé rengeteg építkezés, ahol dolgozhatnak…főleg a többi asszonyok…
…mert a
férfiak inkább a magasabb képzést igénylő betonkeverést, illetve (feltehetőleg)
az üzleti tárgyalásokat végzik
Az építkezések
terén valamennyi haladást fel lehet fedezni, ez vitathatatlan…
…de tény és
való, hogy munka még rengeteg van.
A következő
tér a csodaszép Nyatapola-templom tere. A Nyatapola-templom a legmagasabb templom
az egész országban a maga 30 méteres magasságával. Gyönyörű látvány az
ötlépcsős téglából épített alapon álló és szintén öt emeletes tetőszerkezettel ellátott épület, mely az egész környéket uralja…
…s amelyiknek
a felső szintjeit gyönyörű faragások díszítik, a tetejéről, pedig egészen messzire
el lehet látni.
A lépcső
mellett öt pár óriásszobor áll, legalsó szinten a már ismert birkózók, az izmos Malla-legények, Jayamel és Phattu térdel…
…aztán két
elefánt következik virágos takaróval beborítva…
…majd két oroszlán
jön, melyeknek a nyakába csengettyűt akasztottak...
…két csavart szarvú
griff a negyedik szinten…
…legfelül,
pedig két istennő, Baghini és Singhini.
Azt tartják,
hogy mindenik figura tízszer olyan erős, mint az alatta levő szinten álló,
érdemes jóba lenni velük :).
Azt hiszem, hogy ez a bejegyzés kicsit hosszúra sikerült, a szerver azt üzente, hogy a többi képet nem tudja feltölteni - nos legközelebb innen folytatom, ha a szerver is úgy akarja...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu