Reggel Narayan,
a helyi vezetőnk korán érkezett, hosszú, egésznapos városnézés várt ránk. Narayan
régi motorosnak számít a szakmában, már 17 éve űzi a mesterséget, de azért
bemutatkozáskor és minden ezután adódó alkalommal is megjegyezte, hogy őt pontosan
úgy hívják, mint a legfontosabb hindu istenséget. Történelem és vallási ismeretek
terén jól felkészültnek bizonyult, bár kitalálhatott volna valami módszert
arra, hogy az összes hindu isteneket úgy sorolja fel, hogy valami számunkra is
megmaradjon belőle… Egyszer rákérdeztem, hogy hány fontos istenség van a
vallásukban, erre azt mondta, hogy 33 millió. Én mosolyogva megköszöntem,
gondoltam megnyugtatásomra viccelt ilyen kedvesen, hát itthon derült ki, hogy
tényleg 33 millió van 😊.
Első utunk a
2000 éves Swayambhunath sztúpához vezetett, melyet majmok templomának is
neveznek.
Amikor a tó
partjához ért úgy gondolta, hogy jó lenne, ha minél több zarándok meglátogatná
a helyet, imádkozhatna itt, ezért fogta a kardját és a déli oldalon kettévágta
a hegyeket, a vágás helyén keletkezett szurdokvölgyön át a tó vize szépen
alácsordogált, a tó közepén levő lótuszvirágból, pedig egy szép magas hegy
keletkezett tetején a sztúpával.
A sztúpa neve
Swayambhunath lett, ami azt jelenti, hogy önmagából született. A Swayambhunath
hegy mai formáját, méretét nézve szinte hihetetlen, de a kutatások beigazolták:
tényleg egy nagy tó terült el itt valaha, a legendának ez a része biztosan
megfelel az igazságnak – és ki tudja, lehet, hogy a többi is 😊.
A 2015-ös
földrengés nyomai itt is fellelhetőek, noha ez az egyik olyan emlékhely, ahol
viszonylag kevés a kár. Gondolom, s főleg remélem, hogy a szerzetesek épp az
újjáépítésről beszélgetnek ott a leomlott tetőn…
…mert ahogy
elnéztem a munka állását, sokat kell még aludni a befejezésig.
Bár az is
igaz, hogy itt legalább nekifogtak. Öröm volt látni, hogy a régi minták alapján
milyen szépen kifaragták az új oszlopokat, ezekkel fogják majd a tönkrement oszlopokat
helyettesíteni.
A szemek
felett a kidudorodó pötty az az öt Bölcsességbuddhát jelenti, vagyis a négy
égtáj felé tekintőket, plusz a központban elhelyezkedőt. Ez egy kicsit
komplikáltabb fogalom, de mindjárt ezt is leírom, míg el nem felejtem, hogyan
magyarázta nekünk Narayan az alsó, kisebb sztúpa mellett, s nyilván amennyire
én magam is megértettem.
…még sok más
templom, sztúpa, vagy imádkozóhely áll sűrűn egymás mellett, számunkra
lehetetlen feladat lenne mindeniknek a nevét és jelentőségét megjegyezni, de
azt megjegyeztem, hogy van egy, amelyiket a himlő és más ragályos betegségek
istennőjének építettek, s amelynél hosszú sorokban állnak kosaraikkal az
adományaikat cipelő anyukák és apukák.
… mindenikhez
egy-egy égtájat, illetve évszakot is, illetve alapvető bölcsességet is
asszociálnak. Szóval az észak felé néző
az Amógasziddhi, a télhez kapcsolódik, színe a zöld, mely a levegőt jelenti és
ereje révén bármit meg tud valósítani és bármilyen irigység mérgét képes semlegesíteni,
mindent és mindenkit kibékít. Kezét is áldó pózban ábrázolják. A következő Aksobhja,
a keleti beugróban van, színe a kék, az öntudatosság jelképe, védelmező,
alázatra tanító és megsemmisíti a gyűlölet és a düh káros hatásait.
És nyilván,
van még egy ötödik Bölcsességbuddha is, melyet általában nem szoktak ábrázolni,
ugyanis a sztúpa középpontjában, a „lelkében” foglal helyet. Ez a kis sztúpa
itt azért különleges, mert megjelenik az ötödik ábrázolása is, van rajta egy
plusz beugró, ezen a lenti képen balról…
…melyben
Vairócsana, vagy másként az égi Buddha kapott helyet. Színe a fehér, a
tisztaság, helye a mindent befogadó középpont. A sors kerekével asszociálják,
mely a tudatlanságot és a nemtörődömséget is képes legyőzni.
Na, én
leírtam, de nem vagyok biztos benne, hogy ugyanúgy értem a dolgokat, mint Narayan
😊. Számomra a
lényeg az, hogy ha bármelyik istenséghez beszélsz, kérve a segítségét, akkor az
képes téged megerősíteni abban, hogy bölcsességgel legyőzd a legelemibb emberi
gyarlóságokat. Nekem ez így pillanatnyilag elég és tetszik is, de lehet, hogy ha
majd egyszer majd többet olvasok róla, akkor egyéb érdekes és bölcs dolgokat is
felfedezek.
Kathmandu tulajdonképpen
egy egész völgy neve, melyben több, egymással összeépült város is van. A
városban kb. másfél millió ember él, de a környező településekkel együtt 2,9 - 3
millió körül van a lakosság száma. Egymáshoz nagyon közel, alig néhány
kilométernyi távolságra helyezkedik el a Kathmandu-völgy három történelmi fővárosa,
Kathmandu, Bakhtapur és Patan, s mindhárom város középkori központja a
Világörökség része. A központot mindenik város esetében a Durbar tér jelenti,
azaz a paloták tere. Mert nem egy, vagy netán két palotáról beszélünk ezeken a
tereken, egymás mellett tíz, akár húsz díszes palota is megfér.
Mellette egy
régi, szebb időket is megélt kiépített forrás, ahonnan a helyiek vizet hordanak.
Nem tudtam megállapítani, hogy a víz tényleg a forrásból fakad-e, vagy az
odapakolt nagy fekete bödönből húzzák át egy gumicsövön, esetleg a forrásból
töltik a nagy bödönt…? A lényeg, hogy a tiszta víz itt nagy kincs.
Ahogy
közeledtünk a város főtere felé, úgy erősödött bennünk az érzés is, hogy a 2015
április 25-én történt földrengés kegyetlen nyomaival egyre gyakrabban
találkozunk…pedig eltelt azóta több, mint két és fél év.
És tényleg: egyszerre
csak ott állunk a tér közepén, előttünk bekerített romhalmaz, a város névadó
temploma, a XII. században épült, majd XVI. században újjáépült Kashtamandap
(jelentése faház) már csak tégla, por és néhány fagerenda halmaza. Egyetlen
apró hozadéka lett a földrengésnek, az alapok helyreállításánál felfedezték,
hogy az eredeti templom jóval korábban, a VII-ik században épült. Sajnos ez sem
vigasztal.
Ehhez a döbbenetes
látványhoz nem lehet sokat hozzáfűzni. A
földrengés alkalmával csaknem 9000 ember vesztette életét, három és fél millió
ember lett hajléktalan, s a keletkezett anyagi károkat több, mint 10 milliárd
dollárra becsülik.
A Shiva-Parvati
templom gyönyörű, newari mesterek által faragott motívumaival az egyik olyan
épület, melyet – noha össze-vissza repedeztek a falai - még mindig teljes
szépségében meg lehet csodálni. Csak remélni merem, hogy megerősítik,
restaurálják mielőtt valami nagyobb baj érné. Shiva, mint ismeretes, a rombolás
és egyben az újjászületés istene is, a hindu világban nagyon nagy tiszteletnek
örvend. Parvati, pedig a Shiva isten második asszonya, akit legnagyobb
istennőként tisztelnek. Azt mondják, hogy amikor kettőjüket így együtt
ábrázolják, akkor a két istenség jó oldalai megsokszorozódnak, tehát nagyon jót
jelent.
Közel ötven
műemléképület emelkedik itt a téren, köztük a legnagyobb a Taleju templom, mely
1564-ben épült a Malla királyok alatt, s érdekességképpen megtudtuk azt is,
hogy a patani illetve a bakhtapuri Durbar téren is áll egy-egy Taleju templom.
A bakhtapuri közöttük a legrégebbi, az a XIV. században épült.
Még néhány
fontos tudnivalót elmondott Narayan a templomról, egyik az volt, hogy egy évben
csupán egyetlen napon látogathatják a hívek, a Dashain ünnepség kilencedik
napján, de ilyenkor is csak a hindu vallásúak mehetnek be. Hatalmas tömegek
szoktak olyankor ideseregleni, nincs egy talpalatnyi szabad hely sem a téren,
rengeteg áldozatot mutatnak be és meg nem állnak az imamalmok.
A tér közepén
egymás mellett több kisebb épület áll, mindenik más és más istenségnek lett
felajánlva és jó látni, hogy ezek többnyire lábon állva átvészelték a nagy
földrengést. Közöttük sok helyen látni mantrázó, áldozatot bemutató, vagy a
lépcsőkön pihenő helyi lakosokat. Persze, néha egy-egy apró alku,
csecsebecse-vásár is belefér, elvégre mindenkinek meg kell élni valamiből.
A Durbar téren
van egy érdekes oltár, melyet a Kala Bairava, a hatkarú Siva isten legriasztóbb
alakja tiszteletére emeltek. Jelentése a „Halál most” és a legenda szerint azt
mondják, hogy aki előtte hazudik az rögtön meg is hal. Nos, éppen ezért a
királyok hazugságvizsgálónak is használták sokáig. Manapság is sokan mutatnak
itt be áldozatot, s próbálják kiengesztelni az istent, azt állítják, hogy ez a
legerősebb mágikus hatással bíró hely az egész Kathmandu-völgyben. Magát az
istenséget nem egy szobor, hanem egy V. századbeli 4-5 méternyi magas kőbe
vésett dombormű ábrázolja, melyet igencsak rikító színekkel festettek ki, hogy
még félelmetesebbnek hasson.
A Jagannath
templom az egyik legrégibb templom a téren, a XVI. században épült Krishna
tiszteletére és a tetőszerkezet alatti aprólékosan megmunkált gerendáin még erotikus
jeleneteket is fel lehet fedezni. Ez India régebbi templomain több helyen is
előfordul, itt Nepálban elég ritka.
Vele átellenben,
a tér sarkában nyílik a régi királyi palota, a Hanuman Dhoka kapuja. Egészen az
1950es évekig itt lakott az uralkodócsalád. Akkoriban aztán építtettek egy sokkal
nagyobb és modernebb épületet (egyszer elmentünk mellette a busszal, de semmi különösebb
szépséget nem tudtam benne felfedezni).
Abban az új
épületben történt aztán 2001-ben talán minden idők legnagyobb királymészárlása,
amikor állítólag a trónörökös összehívta az egész udvarnépet, s egy
gépfegyverrel mindenkit lelőtt, aztán öngyilkos lett. A gyilkosságok
feltételezett oka az lett volna, hogy szerelemből szeretett volna házasodni és
a szülei ellenezték az. Nos ez az a hivatalos történet, melyet egyetlen nepáli
ember sem hisz el, kezdve attól, hogy a balkezes trónörökös egy jobbkezes
fegyverrel lőtt mindenkit agyon. Az emberek úgy gondolják, hogy ez egy jól
megtervezett történet volt, mégpedig a királyi család egyetlen megmenekült
tagja, a trónörökös öccse által, aki érdekes módon épp aznap nem tartózkodott a palotában amikor a
tragédia történt, s csodával határos módon csupán ő és az ő kis családja nem volt
jelen az összejövetelen. Nos, ezek után trónra lépett, de a nép nem szerette,
nagyon sok ellenkezéssel, felkelésekkel kellett szembenéznie, mígnem 2007-ben
egy maoista felkelés alkalmával lemondásra kényszerítették. Azóta Nepál
köztársaság lett, noha egyre többen mondják azt, hogy talán jó lenne, ha az
Indiában nevelt egyetlen királyi sarj felnőne a feladathoz és újra királyság
lenne. Persze ez is csak akkor, ha bölcs és jóindulatú lenne. ĺgy hallottuk, de ki tudja, hogy az emberek többsége hogyan gondolkodik.
A belső udvar árkádos teraszán ki vannak rakva az összes egykori királyok
fényképei, sőt, a legutolsó trón is, amelyik igen furcsa alakú és szerintem nem
is lehetett valami kényelmes 😊.
Innen a
Kumari-palota felé vettük utunkat, ez az a palota, ahol az élő istennő lakik, azaz
jelen pillanatban egy alig hároméves kislány, akit hosszas és bonyolult
procedúrával Kumarinak- Taleju isten földi megtestesítőjének - választottak. Megtudtuk
azt is, hogy Kumariból nem csak egy van, általában minden nagyobb városban lakik egy ilyen
szentként tisztelt kislány, de ez az itteni azért fontos, mert ez az egyetlen,
melyet királyi Kumarinak tartanak és központi támogatással választanak.
Maga a
kiválasztás menete elég komplikált és hosszadalmas, a lényeg, hogy buddhista newari
családból származó 2-5 éves kislányokat keresnek, akik tökéletes testtel,
kökényfekete hajjal, kék, vagy kökényfekete szemmel születtek, szűzek, testükön
nincsenek hegek vagy hibák, forradások. Szép, csengő a hangjuk, hófehér a fogsoruk és
tökéletes a mosolyuk, bársonyos a bőrük, s még egyebek, összesen 32 ehhez hasonló feltétel
kell teljesüljön. Ez az előválogatás. Aztán jönnek a próbák, horoszkópjuk
tökéletesen kell passzoljon a királyéval, illetve most már az elnökével, ne
féljen sötétben, a maszkos alakoktól, a riasztó hangoktól és az
állatáldozatoktól… tovább nem is mondom. vannak a neten filmek az életükről, érdemes egyszer megnézni egy ilyent.
Számunkra szomorú
és egyben felfoghatatlan néhány ilyen szokás, de ezeket a dolgokat úgy kell
elfogadni ahogy vannak. És örvendeni a saját szabadságunknak. Mint ahogyan itt
a szomszédos téren is tettük, nagyot sétálva, bámészkodva, barátságba keveredve
az utcai árusokkal.
Tudom, most sok
képet tettem minden szöveg nélkül, de arra gondoltam, hogy egy-egy kép elmondja
helyettem azt is, amit én szavakkal már nem tudok…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu