Shanghai a világ egyik legnagyobb városa, lakosainak
száma mára jóval meghaladta a 25 milliót. Az eddig látogatott kínai városokban
is rengeteg felhőkarcoló és modern lakótelep volt, de Shanghai az más. Itt a
felhőkarcolóknak is varázsa van, itt úgy tűnik, nem futószalagon gyártották a
toronyházakat, hanem voltak valakik, akik megálmodták őket.
Nem gondoltam volna, hogy egyszer ezt mondom, de igaz:
Shanghai az a város, ahol a régi negyedek és az újak látványa csaknem egyforma
vonzerővel bír, egyiket sem lehet kihagyni, s mindkettő olyan szépséggel,
eleganciával, egyéni arculattal tud lenyűgözni, hogy még utólag sem tudom
megmondani, melyik arca tetszett jobban. Talán a kettő együtt. Amíg még ki nem
szorítja a régit az új.
Mert Shanghai a leggyorsabban fejlődő metropolisz – talán
nemcsak Kínában, hanem az egész világon. Valamikor a kilencvenes évek
végén - Hong Kong visszacsatolásával
egyidejűleg, amikor már körvonalazódott, hogy Hong Kong különleges státusú
tartományként fog működni - az akkori
pártvezetőség úgy döntött, hogy tíz-tizenöt év alatt annyira felfejlesztik
Shanghai-t, hogy cégei, üzletei, gazdasági szerepe révén elkerülje Hong Kongot.
Nem tudom hogyan is áll most a verseny, de mindkét nagyváros igen elől áll a sorban
Hat-nyolcsávos utak,
többnyire a levegőben kanyarogva-kavarogva egymás mellett, majd felett haladva –
jaj, de jó, hogy nem kell itt vezetnem -
fogalmam sincs hogy tudnék tájékozódni egy ilyen városban. Ha gps-re gondolsz,
akkor azt felejtsd el, mert meg kell tanulni az utcák nevét és a lefordított nevét is, márpedig ez nem mindig egyértelmű. Úgy értettem, hogy épp ilyen
megfontolásból kezdték nyugatiasítani az utcák elnevezését is – másképp nincs
sok esély az idegeneknek, s a városban dolgozó sokezer nyugati polgárnak.
Akad itt is mindenféle közlekedési megoldás hajóktól
kezdve metróig, bicikliig, robogóig, gyalogosig és nagy sebességű mágneses sínen
futó vonatig, de a lényeg az, hogy valahogy mindenki időben beér a munkába.
Pedig jó sok millió alkalmazottról van szó...
Mi estefelé érkeztünk a városba, az volt a terv, hogy legelőször
felmegyünk a Kelet Gyöngye nevű TV-toronyba, amelyik 468 méter magas, csak az
volt a gond, hogy három órányit kell ott sorban állni.
De van más megoldás is (Kína az pont olyan, mintha itthon
lennél, ha valami nem megy, akkor mindig van egy rövidítés, vagy csel, vagy
alternatíva), méghozzá a Sörnyitó nevű toronyház, ahol az idegenvezetőnknek
valami belső kapcsolata van. Mert ugye ott is jó hosszú a sor. Rövid zúgolódás
és meggyőző munka után nekivágtunk a Sörnyitónak, amelyik pontosan 492 m magas
és még a századik emeleti - 474 méter magasan lévő - kilátója is magasabban
van, mint a TV-torony teteje. Bolond, aki nem ezt választja :).
...majd szélsebesen odébbálltunk, reménykedve, hogy a
kapcsolat működik, s valahová magasba röpít. És működött! Elvittek az épület mögé,
ahol egy szépen karbantartott „fűre lépni tilos típusú” pázsitot tapostunk szabályos
kettes sorban vonulva. Ha én lettem volna a kertész becsszóra keményen végiglocsoltam
volna vízzel magunkat. De ő nem így gondolta, sőt oda sem nézett. Vagy lehet,
hogy sajnálta ránk a vizet.
Néhány perc fűtaposás után felbukkant egy egyenruhás,
kinyitotta a hátsó folyosó ajtaját, s mi szépen sorban bevonultunk. Előbb lefelé,
az alagsorba mentünk...
... majd ott is csoportosítgattak, hogy épp egy liftre
való kompakt tömeggé sűrűsödjünk, s akkor küldtek felfelé. A lift mutatta, hogy
épp merre járunk, ha esetleg épp ilyen magasságban lenne dolgunk, de azért a
liftet nem engedték kezelni, mi csak utasok voltunk. S kiszállás is csak a
97-ik emeleten.
Onnan a századik emeletre egy másik lift vitt, s már ott
is voltunk egy szép nagy, eléggé sötét teremben, ahonnan mindenfelé ki lehetett
látni. Még lefelé is, ha akartál, csak az egy kicsit szédületesebb volt.
Egy darabig csodálkoztunk odafent a magasban, aztán dolgunk
végeztével levonultunk. Odakint már besötétedett, gyönyörűen kivilágították a
toronyházakat.
Kicsit fáradtak voltunk, de még mindig volt egy
programunk: sétahajózás a Huangpu folyón, amelyik kettészeli az egész várost és
épp Shanghai felett ömlik a Jangce-ba. Onnan már gyakorlatilag a Jangce folyó
deltája következik, de keleti oldalról már a Sárga tenger határolja a várost. Nem
csoda, hogy Kína legnagyobb áruforgalmát itt bonyolítják le, hiszen Shanghai a
világ legnagyobb kereskedelmi kikötője.
Nem sokkal több, mint egy óra volt a hajókázás, élveztük
a látványt, a színeket, s a fényeket – talán egy picit jobban élveztük volna,
ha le is lehetett volna ülni, de ki volt ez találva: az ülőhelyek be voltak
kerítve a fél fedélzeten, s külön kellett érte fizetni. Mire erre rájöttünk, addig
az idő fele elszállt, a maradékért, pedig már sajnáltuk a pénzt. De jó volt így
is.
Csodaszépek voltak esti világítással kiemelve az egykori
angol gyarmatosítók által épített épületek, visszahozva egy leheletnyit a
korabeli hangulatból – s nagyon tetszett, hogy ezeket semmi színes lampionnal
nem maszatolták össze. Nagyon nem illett volna hozzájuk.
A sétahajókat azért jól kidíszítették, voltak olyanok is,
melyikek egész éjjel hordozgatták a turistákat a folyón, s közben
kaviáros-pezsgős vacsorákat szolgáltak
fel nekik.
Miután visszafordultunk a már ismert Pudong negyedbéli
felhőkarcoló-csoportot láthattuk újra, immár szemmagasságból. Innen is szép.
Aztán amire magasba emelkedett a telihold arra a napunk
is véget ért, s nagy örömünkre itt egy kellemes, csendes szállodában
szállásoltak el.
Csak reggel vettük észre amikor az ablakon kinéztünk, hogy pontosan
egy nagy vasútállomás van előttünk, de mi annak a zajából semmit nem
észleltünk.
Reggel korán ébresztő, sok program ígérkezik (nem mintha
eddig unatkoztunk volna...). Megyünk az Óvárosba, előbb egy klasszikus kertet
nézünk meg, a neve Yu-kert és a XVI-ik században épült. Ugyanazok a
kertépítészeti elemek, mint Suzhou-ban...
... itt talán merészebbek a megoldások, mint például kínai
váza formájú kapuk...
...jáde-kő pillérekre épített pallók...
...vagy sárkányos és harcos tetődíszek.
Ami különbözött az talán maga a környezet volt, ugyanis
itt Shanghai-ban pont a régi város közepén állt a kert, s menet-jövet
végigcsodálhattuk az Óváros gyönyörű épületeit, érezhettük páratlan hangulatát.
Úgy volt pontosan, ahogy a régi amerikai filmeken láttuk.
Még azt a régimódi kukkolós egyszemélyes kártya-moziféleséget
is láttam az egyik sarkon, amit Layang-pian néven nevezett meg a vezetőnk, s amelyikről
azt tartják, hogy már nem is létezik sehol a világon. Itt létezett, s mozizók
is akadtak, akik három perc erejéig visszarepültek százötven évet az időben.
Aztán egy kicsit gyalogosan sétálgattunk a régi
városnegyedben, a puccos utcáktól egyre messzebb kerültünk és kezdtük
felfedezni Shanghai másik arcát is. Azt, amelyben nem a toronyházak dolgozói
laknak. Ez is része a nagyvárosnak és talán többet elmondanak a képek, mint a
szavak.
Itt újra buszra szálltunk, s mentünk a közkívánatra
beiktatott programunkra: legtöbben szerettük volna kipróbálni a híres
Shanghai-i lebegő mágnesvasútat. Ez egy 30 km hosszú szakaszon közlekedik a
központ és a Pudong-reptér között, ezt a szakaszt egyik irányban pontosan 8
perc alatt teszi meg.
Izgatottan vártuk, milyen érzés lesz lebegni, s pontosan
milyen sebességet fogunk majd elérni :). Ez
utóbbit pontosan követhettük, mert minden kocsiban mutatta a pillanatnyi
sebességet, ami kezdetben nyilván nulla...
...legalábbis addig, amíg az ajtók záródnak...
...de azután hihetetlenül gyorsan haladt felfelé a
kijelzőn mutatott szám, mígnem elérte a 431 km-órát.
S így is maradt
míg a reptérhez nem közeledtünk. Az volt benne az érdekes, hogy jóformán
nem is lehetett érezni a sebességet, talán kanyarodásnál volt egy kicsit érdekesebb,
mert úgy éreztük, hogy bedőlünk, mint egy szelíd ringlispílen. De egyéb semmi
különös, talán csak a pontossága, hogy tényleg fix 8 percig tartott az út. És
visszafelé is!
Lebegés után ideje volt valami gyakorlatiasabb tevékenység
után nézni, ugyanis este vonattal kellett továbbutazni Guilin felé, s arra be
kellett szerezni a vacsorát-reggelit, innivalót, na meg a mindennapi
csipszünket. Ez mostanra már kiegészült a mindennapi köhögés elleni
tablettákkal és cukorkákkal is, mert a nagy hőséget felváltó, kegyetlenül
hidegre állított légkondiknak köszönhetően mostanra már az egész csapat
köhögött. Volt olyan is, aki belázasodott, s szenvedett kutyául a klímás
buszban.
A bevásárlást egy óriási, klasszikus kínai
üzletközpontban ejtettük meg, amelyik pont olyan volt, mint nálunk a piac
fölötti kínai boltok, csak nagyobb és még zakotább. Az élelmiszer-részleg egy
újságárus bódé hűtőpultjára szorítkozott, de volt igazi európai kávézó, ahol
isteni finom kávét és sütit lehetett venni. Ebből aztán az útra is
felpakoltunk.
Következő órában kivittek a Huangpu partjára, hogy nappal
is megcsodálhassuk a modern Shanghai-t, s egy utolsó szuvenírképet, illetve
szelfit is csináljunk a Pudong-negyed előző este is megcsodált tornyaival,
illetve a Bund-promenád neoklasszikus épületeivel. Mert mindenki csinál :).
Aztán útban az állomás felé megnéztük Shanghai
legismertebb Buddha-templomát, a Yufo si templomot, amelynek a toronyházak tövében megbújva pazar belső udvara
van...
...és ahol két darab jáde-kőből készült, nagyon értékes Buddha-szobrot is
őriznek.
És ezzel elbúcsúztunk Shanghai-tól.
Különleges, színes, pezsgő és mindenképp emlékezetes város,
egyetlen eddig ismert városhoz sem hasonlítható. Mindig tartogat meglepetést és
valami újat... búcsúzóul még a vonatállomása is lenyűgözött.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu