Korábban már említettem a tzotzilokat, a hegyvidéki maja
őslakosokat. Csaknem háromszázezren vannak, San Cristobal városán kívül a legtöbben
San Juan Chamula és Zinacantán községekben élnek. Egész napos útra mentünk
ezekbe a községekbe, hogy közelről is betekinthessünk az életvitelükbe. Reggeliben
érkeztünk, de vasárnap lévén már nagy volt a nyüzsgés-tolongás a templom előtti
főtéren: ez a piacnap. De nemcsak...
San Juan Chamula
Ha néhány szóban kellene jellemezni a tzotzilokat, akkor
azt mondhatnám, hogy nagyon alacsony, inas, igencsak cserzett, sötét bőrű,
kökényfekete hajú emberek, akiket soha nem látsz mosolyogni. A tzotzilok
önmagukat denevér-embereknek hívják, állítólag ezt jelenti régi majául a nevük,
de maga a tzotz szó gyapjút jelent és ezt könnyű volt megjegyezni, mert itt a
nők csergeszerű szőrös fekete gyapjúszoknyába, a férfiak, pedig, télen fekete,
nyáron fehér csergemellénybe öltöztek: ez a népviseletük.
Nagyon ragaszkodnak a hagyományaikhoz - ez segítette őket
eddig is a fennmaradásban és a túlélésben – ezért a közösségből mindenkit
szigorúan kizárnak, aki nem tartja be a szabályokat, nem végzi a közösség által
rá rótt feladatokat. Sőt, az idegenből jötteket, akik nem az ők vallásukat
gyakorolják, egyáltalán nem engedik letelepedni a faluban.
Hagyományokról szólva - sajnos ma már csak nagyon ritkán
lehet látni a szép, fából épített házaikat, többnyire betonházban laknak. Egy
ilyen ház már gyakorlatilag műemlék.
A turistákat barátságtalanul nézik, elviselik, de
nyilvánvalóan nem szeretik őket sem. Még a vásárban sem igyekeznek senkinek a
kedvében járni, itt nincs meg az a szokásos játékos alkudozás, pedig úgy a
zöldségpiacon, mint a kézműveseknél sok szépet láttunk...
Fiatal idegenvezetőnk,
Andreas gyorsan és rutinosan ismertette a játékszabályokat: itt ebben a faluban
nem szeretik, ha fényképezed az embereket. Megkérheted őket, de a legtöbbször
visszautasítanak, gyorsan hátat fordítanak. Ritkábban pénzt kérnek. 1o-2o
pesost. Próbáljunk őket távolról fényképezni, ha mindenképpen akarjuk, abba nem
szoktak belekötni...
A sok szabály hallatán feltettük a kérdést: ha ők ezt
ilyen szigorúan elvárják, akkor egyáltalán miért engedik be a turistákat a
faluba? ... Nos, ez egy kompromisszum. Pénzért. Az idegenforgalom fellendítése
segíti az üzleteket, vendéglőket, kézműveseket, faragóembereket, szövőnőket, hogy
könnyebben eladhassák a termékeiket...
A belépők, az adományok – minden látogatás alkalmával
felhívták figyelmünket, hogy ezek az emberek ebből élnek - próbáljunk
adományozni, mert ez segíti őket, hogy megtarthassák identitásukat, ősi
szokásaikat. Az itteni őslakosok nagyon szegények, általában mezőgazdaságból és
állattartásból éltek, de az idők folyamán földjeiket nagyon nehezen tudták
megtartani, a központi törvények egyáltalán nem támogatták őket.
Azóta is a helyi férfiak által választott önkormányzat
vezeti a közösséget (ugyanis a nőknek nincs szavazati joga, itt csak a férfiak
választhatnak), az állami hadsereg és rendőrség kivonult a környékről, helyét
szükség esetén a zapatista hadsereg, az EZLN vette át. De az önkormányzat
nemcsak az adminisztrációban létezik, van egy jogi önkormányzati fórumuk is, a nagy
tiszteletnek örvendő békebíró, aki peres és vitás kérdésekben helyben dönt (
kivéve a gyilkosságokat, vagy államközi bűncselekményeket, mert ezeket át
szokták adni a szövetségi hivataloknak) és van még egy vallási önkormányzati
formájuk is, az egy évig tartó gondnokság. Ez utóbbinak a lényege az, hogy
minden család feje egy évig gondoz egy - valamelyik szentnek ajánlott –kápolna-templomocskát.
A vallási vezetőket lídereknek nevezik és a mindenkori líder tiszteletére
szobrot is emeltek a központban.
Meglátogattunk a 86 kápolna-templomból egyet, a San
Pedronak ajánlottat. Egy teljesen hétköznapi családi házban volt berendezve, a
líder az utcán fogadott, kezet fogott velünk és betessékelt a sötét, alacsony,
kb 6o-65 m²-es szobába, ott leültetett és lelkesen mesélni kezdett. Egy férfi
életében – de a családjáéban is - ez a legfontosabb év. És ha becsülettel végzi
a dolgát, akkor a közösségben sokkal nagyobb tisztelet és megbecsülés övezi
utána. Egyébként ez az egyetlen fizetség, de ez mindenért kárpótol. Előre be
van jegyezve, hogy ki melyik évben kerül sorra a gondnokságban, s erre
készülnek is, néha évtizedeken keresztül, hogy méltó módon helytálljanak.
Sokszor még a kis vagyonkájukat is rááldozzák a feladatra. Általában december
végén fejezi be a munkáját egy ilyen gondnok, ilyenkor adja át – ünnepélyes
keretek közt - a tisztséget a következőnek. Ez utóbbi, pedig beköltözik a kis
templomba, vagy annak közvetlen szomszédságába a családjával együtt.
A másik belső tisztítószer az a kóla! Bármennyire is
hihetetlen, a kóla része minden egyházi szertartásnak és mindenütt látni
egy-egy üveggel. Eredetileg egy bizonyos növénykeverékből készített chicha nevű
teaféle volt a szent ital, amelynek az elkészítése meglehetősen macerás
lehetett - előáztatás, kifőzés, szűrögetés – és mivel állítólag nagyon-nagyon
hasonlított az íze a kóláéra, ezért simán kiváltották azzal. Így aztán a multik
sem állnak vesztésre a faluban J. Az
alábbi képen a háttérben egy pox- és kólaárus üldögél ( a képre kattintva,
kinagyítva kicsit jobban látható – sajnos nem nagyon mertem pontosan azt
fényképezni, amit akartam)...
Aztán a következő feladat a kápolna takarítása és
díszítése. Nem akárhogyan: minden 2o napban egyszer valamilyen zöld ágakból
fonatokat kell készíteni, ezzel körberakják az egész helységet. Aztán ötnaponta
ki kell cserélni a földre vastagon leszórt fenyőtüskéket, mert öt nap után már
nem friss az illata. Amúgy ezek a növények azért fontos részei minden
szertartásnak, mert a régmúlt időkre emlékeztetik őket, amikor még kint a
természetben áldoztak az isteneknek és ott tartották a megtisztulási
rituáléikat. Még volt ott egy valamilyen
lecsüngő fajta pálmavirág is, amivel gyakorlatilag kettéválasztották a
helyiséget. A mögötte levő hátsó rész a szentély, oda mi nem jártunk be, ott
szokott ő és a felesége imádkozni. Ezeket a pálmavirágokat évente négyszer ki
kell cserélni. Ez mind munkába és pénzbe kerül...
Innen az utunk újra a templom irányába vezetett, remélve,
hogy alábbhagyott az udvaron a tolongás és mi is bejuthatunk végre. Itt tudtuk
meg, hogy kicsit még várakozni kell, mert már a második lídercserélő szertartás
folyik és nemsokára vége lesz.
A szertartás egészét nem láthattuk, csak annyit, hogy a
régi és az új líder, valamint az egész családjuk, de a régi líderek is fel vannak öltözve szép
fehér ingbe, rajtuk van a lídernek járó szalagos kalap, kezükben botok, s
egymással szembe két sorba álltak. A közre zárt területen az új líder pártfogói
egy- egy bútordarabbal a vállukon körbe-körbe táncoltak, a résztvevők gyakran
kortyoltak a kólából, s a pox-ból, na meg állandóan égették a gyantás
füstölőket.
Az asszonyok a csoporton kívül szorosan egymás mögött
állva, s egy-egy óriási, fehér színű kardvirágból álló köteget ölelve, jobbra-balra
imbolyogva, körbetáncolták a férfiak csoportját. Közben állandóan valami
zümmögős, de ritmusos dalt zsongtak, mintha kicsit el lennének bódulva. Ezáltal a bútorokat is megtisztították és felszentelték. Aztán végre lassan felszabadult
a tér, a résztvevők a szentelt bútorokkal együtt felzsúfolódtak a kamionokba,
majd elvonultak...
Mögöttük kiürült a tér, de a földön heverő szemét
jelezte, hogy nemrég itt nagy tömegek voltak...
A templom neve San Juan Bautista, vagyis Keresztelő Szt
János és kívülről pont olyan, mint akármelyik katolikus templom, talán csak
annyi a különbség, hogy a kereszt végei gömbölyítettek – ez a maja kereszt,
amelyik az élet fáját jelképezi.
Beléptünk a templomba és kicsit meglepődtünk: végig az
egész padlózat vastagon be van szórva fenyőtűvel és sehol semmi pad, vagy szék.
Eléggé sötét van, meg erősen érzik a füstölőgyanta szaga, kell egy kis idő, míg
megszokod. Körbe-körbe az óriási terem fala mentén fel vannak sorakoztatva a szentek
szobrai – legalább húsz-harminc – előttük egy-egy asztalon gyertyák. Néhol
rengeteg sok a gyertya. Attól függően, hogy mennyire népszerű a helyiek között
az illető szent. A szobrok nyakában tükör lógott, ha beszéltek hozzá, akkor úgy
nézett ki, hogy a szent szívébe zárta a vele beszélőt. Na meg a tükör amúgy is
távol tartja a gonoszt. Imitt-amott hangosan beszélgettek az emberek egy-egy
szenttel, de ez nem imádság formájában ment, hanem csak egyszerűen elmondták
neki a gondjukat, s kérték, hogy segítsen. Majd a végén színes szalagokat kötöttek
rá, hogy emlékeztessék a megoldanivaló problémára. Oldalt, a többi szent között
volt Jézus szobra is, míg a főhelyen, az
oltár felett Keresztelő Szent János szobra állt. Mellette színes festett
állatfigurák, jaguár, oroszlán, talán madarak is, de már nem emlékszem erre
pontosan. Arra viszont igen, hogy az oltár alatt is tele volt üvegekkel, s a legtöbb
üres volt.
A terem padlóján is többen ültek, főleg asszonyok,
egyesek mellett gyerekek is. Ők a gyógyító aszonyok, a curandero-k. Körberakták
magukat égő gyertyákkal, vigyázni kellett nehogy véletlenül rájuk lépj. Ha
valakinek problémája, betegsége volt, vagy esetleg rontás ült rajta, akkor ezek
az asszonyok kellett megkezeljék. Ez pedig úgy ment, hogy a család elvitte a
beteget a gyógyítóhoz, aki a pulzusából megállapította, hogy milyen jellegű
betegsége van. Annak megfelelően írt egy bevásárlási listát, amin különböző méretű
és színű gyertyák, pox, kólák, tojás, kakas vagy tyúk szerepelt. A család
beszerezte ezeket és másnap odahozta a beteg asszonnyal együtt a gyógyítóhoz. A
tyúkkal többször végigpásztázták a beteg testét előlről- hátulról, s közben
valamit mondikoltak. Ezáltal a betegség át kellett vonuljon az áldozati tyúkba.
Miután ez megtörtént, akkor feláldozták a tyúkot úgy, hogy ott helyben kicsavarták
és eltörték a nyakát, közben mindannyian – a család is - itták a pox-ot és a
kólát, illetve fröcsköltek az üvegekből az égő gyertyákra. Más betegségekre
tojást használtak, s majd eltörték azt.
Később - miután kissé szédülten kijöttünk a templomból-
egyet még kerültünk a piacon. Hát az egyik soron néhány érdekes bódéra találtunk...
Aztán kisétáltunk a falu végére, hogy megnézzük a
romokban álló, XVI. századi San Sebastian templomot és a mellette lévő különös
temetőt.
A temetkezés is része a maja hagyományoknak, a halál nem
végleges, hanem egy lépés a további - másik világbeli- élet felé. Amikor
valakit eltemetnek, akkor tesznek mellé használati tárgyakat, személyes
dolgokat, de felajánlásokat is az isteneknek, hogy odaát ne legyen semmiben
hiánya. Minden sírhantot maja kereszttel látnak el, melynek a színe mutatja az
elhunyt korát, a kisgyerekeknek fehér keresztet állítanak, a fiataloknak kéket,
felnőtt embereknek feketét. Csak a nagyon öregeknek tesznek szürke színűt . Itt
mondtak egy érdekességet is: a közösségben nincs születési regiszter, s a
születésnapokat sem ünneplik. Ezért a fejfákon csak egy évszám van - az elhalálozásé -mert nem lehet
pontosan tudni, hogy ki mikor született.
Az út túloldalán idős
asszony ült a földön és kézi szövögéppel szövögetett.
|
Hihetetlen ügyességgel cserélgette a színes fonalakat, hangosan beszélgetett hozzánk, kacarászott... néztem hosszú ősz haját - a hagyomány szerint a nők soha le nem vágathatják a hajukat - s gondolkoztam, vajon hány éves lehet? Vajon ő tudja mennyi idős? De vajon fontos-e tudni ezt?
Vajon hány éve szövögeti a szép színes fonalakat...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu