A világ legszebb
hindu templomának tartják Prambanant. Kíváncsi voltam rá nagyon, mert hasonló
jelzőket elég gyakran használnak a helyi idegenvezetők, de ez alkalommal a
látvány tényleg lenyűgözött.
A bejáratnál
és a templomhoz vezető sétányokon rengeteg színes ernyő volt – kimondottan érdekes
csoportosításban, rácsokra és oszlopokra rakosgatva, vagy éppen napfogónak –
felaggatva, nem tudom, hogy ez vajon része az-e ország turisztikai imázsának,
de szép, ízléses és nagyon kellemes környezetet varázsol a parkba, le a
kalappal a kitalálója előtt.
Vajon akkor
amikor a mi turisztikai miniszterünk bevezette az országimázst jelentő fűzfalapit,
akkor ő is valami ilyesmire gondolt-e…? Csak azért, mert az nem ilyen…😊.
Na, miután a
sok ernyő között való járkálás eléggé felcsigázott, s végre megpillantottuk a
templom körvonalait, akkor bizony egy pillanatra megálltunk… igen, ez gyönyörű!
A
templomegyüttes első épületei a VII-ik századból származnak, de legnagyobb
része a IX-ik században épült, a hindu trimurti – azaz a legfőbb istenség
megjelenésének hármas formája, a hindu „szentháromság” – tiszteletére. Három fő
épülete a három istenség számára lett felajánlva, ahogy szemben állunk balról
(a fő templomtól délre) a Brahma, a „teremtő istenség” temploma, jobbról (észak
irányában) a Vishnu, a „megtartó istenség” és középen Shiva, „a romboló isten”
temploma. Én a következő képet a hátsó bejárat irányából fényképeztem, ezért
itt balról van a Vishnu és jobbról van a Brahma temploma.
A három fő
torony mindegyike előtt áll egy kisebb is, melyet az istenség bizalmasának, a
szállítójának szenteltek. Vishnu egy Garuda madáron közlekedik, ez egy mesebeli
madár, olyan, amelyiktől még a kígyók és a sárkányok is félnek és a hindu
mitológia szerint a tudás hordozója és az élet madara. Szóval a Vishnu
toronnyal szemben a Garuda-torony áll.
Ez itt egy
másik, sokkal kisebb madárka, de hosszú percekig bámészkodott a templom teraszán,
így számomra ő is idetartozik 😊.
A középső torony
a Shiva tornya a legmagasabb, mintegy 47 méter, előtte Nandi, az ökör temploma
áll. Itt Nandi a szállítóeszköz szerepét tölti be, de a hindu hagyományok
szerint ő volt a vezére annak a nyolc Shiva-követőnek, akik a Shiva-kultusz
tanait széthordták a nagyvilágban. Ennek a vallási ágazatnak a zászlóján a mai
napig is Nandi, a fehér ökör áll – illetve többnyire ül. Mert mindig úgy ülve ábrázolják,
de azt nem tudom, hogy miért…majd egyszer utánanézek.
A harmadik a
Brahma tornya, előtte Angsa, a hattyú temploma áll, mert ez Brahma hátasállata.
A hinduk úgy tartják, hogy a hattyú a hét világot jelenti és azzal a
tulajdonsággal bír, hogy megtudja különböztetni a tejet a víztől – átvitt értelemben:
a világon előforduló összes formát és jelenséget meg tudja különböztetni
egymástól.
Tulajdonképpen
itt nem egy templomról beszélünk, hanem egy teljes komplexumról, benne 240
kisebb-nagyobb templommal. Persze, a leghíresebb ez a három fő és három
melléktemplom, de körülöttük van még 8 toronyépület a négy fő- és négy
mellékégtáj felé, s eredetileg, ha jól értettem, akkor volt 224 kis csúcsos
templomocska, melyek szépen körülfogták a nagyobbakat. Az egész egy 390 m²-nyi
területen fekszik, s lassan-lassan visszanyeri eredeti alakját, mert évek óta
dolgoznak a restaurálásával. Igaz, most még rengeteg a kőkupac, melyekből
néhány éven belül mind templomocska lesz. Legalábbis reméljük.
Jóformán a
semmiből építették ezt a műemléket is újra, miután a X-ik században a Merapi
vulkán kitört, s a hamu és a láva mindent befedett. Aztán utána több ízben is
hatalmas földrengések sora rázta meg Jáva szigetét, azzal ami a vulkán után még
megmaradt belőle, az is összeomlott. Évszázadokon keresztül néma romhalmazként
pihent az egész a föld alatt, míg a XVII-ik században felfedezték az alvó
kincset, de a helyreállítással csak 1918 óta foglalkoznak. Az utóbbi években évi
egy-két templomocskát sikerült helyreállítani.
Csak a három
fontosabb templom belsejében vannak szobrok, a két szélsőben Brahma és Vishnu
isten szobrai, míg a középsőben a Shiva szobrán kívül még az égtájak felé
kialakított kisebb termekben is voltak szobrok. Sajnos nagyon sötét volt
odabent, csak azokon a képeken látható valami, ahol épp egy elemlámpával
közlekedett egy turista.
Ez a legutolsó
(sajnos nagyon homályos) szobor Roro Jonggrangot ábrázolja, mint Durga
istennőt, aki szembeszáll a gonosszal. Róla szól a szép legenda, amelyet
mindjárt le is fogok írni. A három főtemplomot csodálatos domborművek díszítik,
ezek a Ramayana és a Bhagavata Purana legendáit mutatják be. A Ramayana nagyon híres, rengeteg balett- és
színházi előadás készül belőle, mi is már többször láttuk. (Ezek a képek
Baliról vannak, ott is megnéztük a Ramayana -előadást egyik este)
Akkor most
elmesélem a Roro Jonggrang legendáját. Réges-régen volt egy Prambanan nevű királyság. Ez a
királyság pont ott volt, ahol ma a Prambanan-templom áll. Akkoriban Prambanan
népét bölcsen és jóságosan vezette királya, éppen ezért a királyság népe
békében és jólétben élt. Volt a királynak egy szép leánya, Roro Jonggrang, ez magyarul
azt jelenti, hogy a Karcsú Kisasszony.
A szomszédos
Pengging Királyság, s főleg a király fia, Bondowoso – úgy, ahogy lenni szokott –
igencsak irigykedett Prambanan népének gazdagsága és nyugodt, szép élete miatt,
ezért jól felfegyverzett sereggel megtámadta a Prambanan Királyságot. A
harcokat meg is nyerték és a harcban Bondowoso Prambanan királyát is megölte,
ezért immár ő lett az új király.
Nos, miután Bondowoso
Prambanan új királya lett rögtön el is indult meghódítani és megkérni a
szépséges királykisasszony kezét. Roro Jonggrang, persze nem akart a kegyetlen ember
felesége lenni, főleg miután tudta, hogy ő ölte meg az édesapját is, de
elutasítani sem merte, mert félt, hogy Bondowoso bosszút állna a népen, s ezt
semmiképp nem akarta.
Az erőszak
elkerülése érdekében Roro Jonggrang azt a feltételt szabta Bondowoso-nak, hogy feleségül
megy hozzá egyetlen feltétellel: építsen egyetlen éjszaka alatt ezer templomot,
s ásson hozzá két mély kutat is.
Úgy tűnt, hogy
lehetetlen dolog ezt a kívánságot teljesíteni, de Bondowoso elfogadta, mert
tudta, hogy az apja segíteni fog neki. Az apja ugyanis egy természetfeletti
hatalommal rendelkező ember volt, akinek természetfeletti erőkkel felruházott hadak
álltak a rendelkezésére. Ezeket a seregeket küldte fia segítségére.
Amikor eljött
a nap, alkonyat után Bondowoso és kísérteties katonái kezdték építeni a
templomokat. Olyan gyorsan dolgoztak, hogy reggel 4 órakor már csak öt templom építése
volt hátra, s a kutak is majdnem befejeződtek.
Roro Jonggrang
közben megtudta, hogy a Bondowoso majdnem teljesítette a feladatot,
kétségbeesetten próbálta megtalálni az utat ahhoz, hogy valamilyen módon
hátráltassa a munkát. Azt találta ki, hogy a környék asszonyai siessenek ki a
mezőre, gyűjtsék össze a rizsnek a szalmáját, s gyújtsanak nagy tüzeket a
láthatáron, hogy a világosságra a kakasok felébredjenek és kukorékoljanak.
Bondowoso
hadseregét megtévesztette a hamis hajnal, ezért gyorsan eltakarodtak a
helyszínről, pedig már 999 templom állt, csak egyetlen templom hiányzott az
ezerből. Bondowoso tudta, hogy képtelen egymagában befejezni azt, muszáj volt
elfogadnia a vereséget.
Igen ám, de
reggel a tudomására jutott a csalafintaság, hogy nem is volt igazi hajnal a
hajnal, ezért rettentő nagy dühében azt a törvényt hozta, hogy egyetlen
prambanani nő sem mehet férjhez, majd magához hívatta Roro Jonggrangot és azt
mondta neki: nem akartad, hogy a feladatot sikerrel teljesítsem, immár akkor
te leszel pont az ezredik templom. És kőszoborrá változtatta a királylányt. Ezért a
Prambanant a helyiek Roro Jonggrangnak is hívják.
Eddig tartott Roro
Jonggrang meséje, remélem nektek is tetszett 😊.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu