Taman Ayun szó szerint szép kertet
jelent és az egyik legszebb templom Bali szigetén. A templom egy gyönyörű
parkban található, fákkal és tavakkal, körülötte széles árkokkal, akár a régi
várkastélyok. Egyetlen hídon lehet bejutni a parkba, innen látszik is már a
templom.
A parkban egy négyzetes alapú szökőkút
áll, melynek kilenc sugara a négy fő égtáj felé, a négy mellékégtáj felé és a
kilencedik pont középen folyik, ez utóbbi a hinduk kilenc fő istenének van
felajánlva.
A Taman Ayun-t 1634-ben építették a
Raja-dinasztia családi templomaként, Mengwi faluban, de manapság már a helybéli
népek „anyatemplomaként” tartják számon, ugyanis a legnagyobb templomok, ahol áldozatot
lehetne bemutatni, eléggé messzire vannak innen.
Mielőtt a parkban tovább mentünk volna,
egy fedett színpad mellett kicsit megálltunk bámészkodni, ugyanis Barong
táncverseny volt, ami számunkra különleges és egyedi élményt jelentett. Ez a Barong
egy hagyományos maszkos tánc, általában a jóságos fehér varázsló, vagyis a
Barong és az alvilági gonosz, vagyis a Rangda harcáról szól és a táncosok
csodálatos finomsággal, ügyességgel és érzékenységgel alakítják a két jellemet,
pedig egy rettenetesen vastag és nehéz, díszes öltözetben kell zenére táncolni,
forogni, szaladgálni.
Hátrébb, az udvar végében voltak ilyen
maszkok is kiállítva, ott közelebbről is szemügyre vehettük a csicsás szerkót –
hát az biztos, hogy ebben nem könnyű táncolni! Egy kicsit hasonlítanak a mi
farsangi maszkáinkra.
Ami nagyon érdekes és tanulságos, hogy itt
Balin nemcsak a gyönyörű templomaikat, hanem a táncaikat is, például ezt a Barong-táncot,
meg még egy másikat, a kecak-táncot is felvetették a szellemi Világörökség
listájára. Hiába na, valamit nagyon ügyesen csinálnak ezek a balibeli emberek.
A felső, zárt udvarba, ahol a
tulajdonképpeni templom van, csak ritkán, a nagy ünnepségek alkalmával lehet
bemenni, ilyen a templom avatásának napja, vagy a termés ünnepe, melyet 210
naponként tartanak.
A bejáratot mindenütt hosszú, kézzel hajtogatott
levelekkel, virágokkal feldíszített 8-10 méteres bambuszrudak, penjorok jelzik.
Ilyen szép penjorokat a falvakban is mindenütt lehet látni, évente kétszer, a
betakarítás ünnepére várva készítik ezeket. Úgy tartják itt Balin, hogy ezeken
az Galungan-ünnepeken az elhunyt szülők, felmenők lelke eljön meglátogatni a
leszármazottakat és vidám, szép napokat élnek meg ilyenkor sok finom étellel,
imádsággal, boldogsággal. Örülnek annak, hogy az ősök letekintenek rájuk,
vigyázzák útjukat, életüket.
Természetesen az ebédekhez levágott
jószágból jut az isteneknek szánt adományba is, de itt Balin ez inkább
jelképes, az ételadományt a szentélyben bemutatják, ott helyben meg is
kóstolják, a rizset a homlokukra ragasztják, meg a fejükre hintik, majd aztán
az ételt hazaviszik és elfogyasztják, pontosan úgy, mint nálunkfelé a húsvéti
szenteltet.
Maga az áldozat, amit minden nap frissen
felajánlanak, az általában egy aprócska bambuszlevél-tálcán elhelyezett négy
elemet kell tartalmazzon, valamilyen levelet, virágot, fát, vagy füstölőt és
pár csepp rászórt vizet. Gyakorlatilag a négy fő elemet, föld, tűz, levegő és víz
kell valamilyen formában jelképezze és az adományt minden nap a ház elé, vagy a
szentélybe helyezik köszönetképpen a békéért, mellyel az isten megáldotta a Földet.
Az adomány értéke nem annyira pénzben, hanem főként az elkészítéséhez
ráfordított időben rejlik.
A tulajdonképpeni templom bekerített udvarához
fel kell menni néhány lépcsőn, s csak a kerítésen kívülről lehet megcsodálni az
emeletes építményeket.
De onnan nagyon jól be lehet látni az udvarba,
itt vannak a legfontosabb szentélyek a sokemeletes – Meru hegyre emlékeztető - öt,
hét, kilenc és tizenegy rendbeli fedéssel ellátott tetőzettel.
Az emeletek száma attól függ, hogy
melyiket kinek a tiszteletére emelték, az isteneknek a legmagasabbakat, a
királyoknak, bráhminoknak kisebbeket. De mindegyik egyformán szép.
Bent az udvaron egy asszony és egy férfi
– gondolom ők az ügyeletes gondnokok - rendezgette a felajánlásokat,
takarította el az elhervadt virágokat, gondozta az udvart…
…míg a kerítésen kívül szintén egy
asszony meg egy férfi a környéket rendezte, a járdát és a falakat javította. Ők
nem fehérköpenyes munkát végeztek. Szótlanul, alázattal és szorgalmasan.
A másik templom, amelyikről mesélni
szeretnék, az a Beratan Ulun Danu. Úgy tartják, hogy ezt a templomot épp egy évvel
korábban építették, mint a Taman Ayun-t és eredetileg fent volt a Batur hegyen,
de az 1917-es vulkánkitörés után úgy döntöttek, hogy ami még megmaradt a szentélyből
azt áthozzák a tó mellé és itt építik fel újra a templomot. 1926-ban ismét
elöntötte a láva a falut is és a templomot is, de a legmagasabb, a 11 szintes szentély
megmaradt. Utána megint újjáépítették, ezúttal kerestek egy magasabban fekvő
helyet a falunak is és a templomnak is.
Ez a második legfontosabb templom Bali
szigetén, az Agung hegyen található Puri Besakih után. De a két templomot
szorosan összeköti a legenda , ugyanis azt tartják, hogy valamikor réges-régen
a hinduk istene, Shiva az indiai Meru hegyet kettévágta és idehozta: a jobb
kezében levő hegyet Agungra helyezte, ebből lett az Agung hegy, s ezen trónol
az ő fia Mahadeya Shiva, a férfi erő, a Purusha jelképe, a bal kezében levőt,
pedig ide a Bratan tó mellé helyezte, ebből lett a Batur hegy, melyen a tavak
és Folyók istennője uralkodik, aki a női erők, a Pradana jelképe.
Így lesz a két félből újra egység, a
férfi és a női erők így tartják egyensúlyban a világot. A Pura Besakih templomban istenhez imádkoznak
a hívők, s imádságaik célja az, hogy a spirituális boldogságot, a lelki
megnyugvást elérjék, itt viszont a jó termésért, az anyagi és gazdasági
jólétért imádkoznak és adnak hálát az isteneknek. És nem utolsó sorban
gyermekáldásért, mert a tó istennője egyúttal a termékenység istennője is.
Lehet, hogy számunkra különös és
szokatlan, de Bali lakói számára természetes dolog, hogy ők semmit sem kapnak
ingyen, mindenért dolgozni kell és a betakarított termésért mindig hálát adnak
az isteneknek. Sőt, mint már említettem minden áldott nap áldozattal
kedveskednek az isteneknek, s a nap végén is hálát adnak azért, hogy az erő
velük tartott, hogy tudtak dolgozni, s hogy megtartotta egészségüket. Mindenért,
amijük van. Pedig nem dúskálnak a jólétben, keményen dolgoznak minden marék rizsért,
de van nekik valami, ami ennél sokkal fontosabb: van hitük, becsületük és alázatuk.
Olyan szerencsés időpontban érkeztünk a
templomhoz, hogy pont vasárnap és épp a betakarítás utáni hálaadás időszaka
volt, ezért nagyon sok zarándok érkezett csoportosan, egyénileg, vagy a
családjukkal…
… és a kerítés mellett állva láthattuk hogyan
zajlik a szertartás. Szépen díszített tálkákbn viszik a szentélybe a
felajánlást, majd a szentelni való ételt kipakolják és letérdepelnek mellé. A
bráhmin megáldja az ételt is és az embereket is…
…néhány szem rizset a homlokukra
ragasztanak, a fejükre is tesznek és esznek is belőle egy keveset.
Eközben végig esett
az eső, de ez senkit sem zavart, itt az eső kellemes, langyos és simogató…azt
hiszem, hogy bőséges áldást jelent.
Ezek után már nagyon
vártuk, hogy végre igazi rizsteraszokat lássunk. Persze, az út mentén nagyon
sok rizsföldet lehet látni, azok is nagyon szépek, de távolról sem olyanok,
mint a Jatiluwih rizsteraszai.
Indonéziában háromszor
tudják egy évben betakarítani a rizset, ezt nagyjából azelőtt is tudtam,
mielőtt idejöttem volna, de azt, hogy az emberek itt évente háromszor milyen emberfeletti
munkát végeznek ahhoz, hogy az a pár szem rizs megteremjen… hát azt soha nem
gondoltam volna.
Mi pont az egyik
legnehezebb időszakot fogtuk ki a munka szempontjából, mert ilyenkor rendezik a
teraszokat, most aratás után újra meg kell forgatni a talajt, hogy ismét
teremjen, ilyenkor készítik elő a hajszálvékony palántákat, melyeket majd az
elárasztott teraszokba egyenként kiültetnek, s várják, míg szárba szökken.
Azt hittem, hogy itt csupán
csodálatos üdezöld rizsteraszokat látunk, melyeknek látványa nagy örömmel fog
eltölteni – ennél ezerszer többet kaptunk. Olyan embereket láttunk -
némelyikkel pár szó erejéig még beszélhettünk is - akik emberfeletti munka árán
próbálják a családjuk számára a létminimumot biztosítani, s akik őszintén hálásak
azért, mert egészségesek és van erejük dolgozni, mert megadatott nekik ez a
lehetőség, s mert reményeik szerint a föld és az istenek megajándékozzák őket a
terméssel, a betevő falattal. Ezek után kicsit elgondolkozva kérdezem, vajon
tudatában vagyunk mi annak, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak…?
És vajon mennyi áldozatra lennénk mi képesek,
ha tudjuk, hogy a munkánk eredménye egyetlen marék rizs...?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu