Végül eljutottam
Indonéziába és őszintén örülök neki. Kicsit izgultam, hogy mennyire fogom bírni
az ottani meleget, talán nem nyáron kellett volna jönni, hanem a hidegebb
évszakban… De miért is gondolkodtam ezen tulajdonképpen, hát ott mindig meleg
van! Vagy száraz meleg, vagy párás meleg, de mindenképp nagyon nagy meleg. Ezt
mindjárt érkezéskor konstatáltuk is, azalatt a tíz perc alatt, míg a reptér előtti
parkolóig csoszogtunk utazástól gémberedett lábakkal. Az út összesen 13 óra, de
átszállással, beszállásokkal bizony majdnem 20 órája már annak, hogy ébren
vagyunk. Ezzel nem is lenne baj, ha nem úgy lett volna kitalálva az egész, hogy
reggel nyolckor érkezzünk – frissen és üdén – s mindjárt bedobjuk magunkat egy
buszos-gyalogos városnézésbe, mert ugye a szállóba csak déli kettő után lehet
bejelentkezni. Na nem baj, megyünk felfedezni Jakartát! Néztük is egy jó
darabig a busz ablakából az autópályákat, s a felül-, meg aluljárókat és
toronyházakat, s önkéntelen is arra gondoltam, hogy mennyit építkeztek itt ezek
a népek, míg mi jóformán semmit sem.
Aztán egy
kicsit lassabban kezdtünk haladni, majd állva folytattuk az utat. Vagyis
álltunk egy dugóban. Itt Jakartában mindennaposok a dugók, csúcsidőben 2-3 órát
simán lehet rá számítani. Szóval, nekik is van még, amit építeni.
Miután újra mozgásba
jöttünk, a Szabadság-térre vittek bennünket, ahol a tér közepén egy óriási nagy
obeliszk áll, a maga 132 méterével, hogy felnézni sem könnyű rá, hát még ellátni
a tetején álló arannyal bevont lángszoborig ebben a párás időben.
Az emlékmű a
hatvanas években készült, kicsit olyan stílusban, mint nálunk a hősök sírja,
vagyis magas, lenyűgöző, s a tetején van valami. Ez esetben nem csillag, hanem
egy csillogó aranyláng. Azért nem ilyen egyszerű az eset, mert annak ellenére,
hogy ilyen egyszerűnek tűnik, az emlékmű tervezése hosszasan elhúzódott és
nagyon sok szempontot kellett figyelembe venni. Többek között a jelképrendszert
is, mivelhogy ez a műemlékegység a teremtő erőt jelképezi, melyben a sima
oszlop nem egyéb, mint egy lingam jelképe, s az alatta épített körkörös, földbe
mélyített óriáscsarnok, pedig a yoni, vagyis az anyaméh, a kreatív női energia
jelképe. Így együtt, pedig a Siva-lingamot jelentik, melynek a lényege a
kettősségek birodalma, ahol a látható, felszínen feletti részek jelképezik az ismert és kézzelfogható
anyagi világot, míg a földbe ásott, láthatatlan rész szimbolizálja a lényeget, azt a megtartó, összetartó és újjáteremtő erőt, a férfi-női egységet, amelyre az
egész felépítmény támaszkodik – átvitt értelemben, pedig magát Sivát.
Odabent az alagsorban nagyon kellemes, majdnem azt mondtam hűvös idő van –
na az azért nincs, de nem süt a nap és nyugodalmasan végignéztük Indonézia
történetét ötven fontosabb képben, melyeket a körbe-körbe beépített vitrinekben
láthattunk. Itt a jávai ősembertől kezdve – aki időszámításunk előtt egymillió
évvel élhetett - a függetlenség
kivívásáig, 1949-ig a legfontosabb eseményeket, történéseket színes makettek segítségével sorban
illusztrálják.
Indonézia történelméről nem merek sokat beszélni. Amennyire az
elbeszélésekből és az olvasmányokból kiderült, túl komplikált ahhoz, hogy
érdemben fel tudnám az egészet vázolni. Néhány érdekességet azért mégis elmondok, mert ezek fontosak bizonyos dolgok megértéséhez, a mai Indonézia kultúrájának, szokásainak megismeréséhez. A Szabadság-térről a történelmi múzeumba mentünk, pont ide illenek majd azok a
képek is, míg az ország rövidre fogott történelméről mesélek.
Indonézia több,
mint 18000 darab - többnyire lakott - szigeten terül el, lakossága több, mint
250 millió, s ezzel a Föld negyedik legnagyobb népességű országa Kína, India és
az Egyesült Államok után. Legnagyobb szigetei Szumátra, Borneó, Jáva, Celebesz
(vagy Sulawesi) és Új-Guinea.
Mint
említettem, Jáva már a legrégibb időkben lakott szigetnek számított, aztán a
későbbi, i.e. 3000 és 2000 közötti többnyire Burmából és Indiából, majd a Maláj-félszigetről
érkező népek határozzák meg a szigetvilág fejlődését. A VII-ik és XIII-ik század
között a hinduista Mataram királyság és a buddhista Srivijaya császárság voltak
a legerősebb uralkodó dinasztiák főként Jáva és Szumátra szigetén. Időközben a XIV-ik században elkezdődik az iszlám kereskedők tömeges bevándorlása és letelepedése, ezáltal
Szumátra és Jáva iszlamizációja.
Az utolsó hindu dinasztiák a XIV-ik század végén és a XV-ik század elején adták fel Jáva szigetét és vonultak vissza Balira. Aztán a XVI-ik században
érkeztek a portugál hajósok, majd a XVII-ik században a holland
fűszerkereskedők, akik aztán 1942-ig keményen és sűrűn tolták a fűszerrel megrakott
hajókat Európa felé, hogy ott aranynál is drágább áron értékesítsék a
rakományukat. 1942 és 1945 között japán uralom alá került az ország, majd 1945
után a hollandok hadsereget bevetve próbálták újra visszaszerezni a hatalmat. A harcok egészen 1949-ig elhúzódtak, amikor a hollandok nemzetközi befolyása egyre
csökkent, így Sukarno elnöknek végre sikerült deklarálni az ország
függetlenségét. Dióhéjban ennyi. Jól passzol ide az a szobor, mely a múzeum
előtt áll: a sors kerekét és a szerencse vagy balszerencse múlandóságát ábrázolva. Legalábbis én
így értelmezem.
A múzeum után elmentünk
egy kicsit sétálni a Fatahillah térre, hogy lássuk, milyen is volt Jakarta a hollandok uralma
alatt. Ők egyébként Batáviának keresztelték el a várost, egy ókori, holland
földön élt, törzs neve után. Talán semmi sem változott itt a főtéren azóta,
ugyanazok a koloniál-stílusú szép, fehérre meszelt épületek fogják közre a nagy, tágas teret.
Igaz, most nem a kereskedő-feleségek hosszú,
csipkés ruhái, hanem a színes szalmakalapok, biciklik és többnyire hosszú
csador, vagy legalább a fejrevaló kendő a jellemző, de itt Indonéziában ezek is
színesek, vidámak – s ami a legfontosabb – a hölgyek mosolygósok, barátságosak,
nagyon nyíltak.
A nyíltságukra jellemző, hogy egy fotó erejéig még a platinaszőke, csipkés ruhába öltöztetett leányzó is belefér a családi albumba.
Első ebédünket
stílszerűen a főtéren álló Batávia-vendéglőben fogyasztottuk el. Az étel
szenzációsan finom volt, csak ekkor még nem tudtuk, hogy ez a sok csípős másnapra
nagyon védekező állásba kényszeríti a gyomrunkat. Mivel az étlapon volt, s mivel én
még soha nem kóstoltam, ebéd után kopi luwak kávéval kényeztettem magam, de meg
is bántam. Nagyon. Drága pénzért iszod a cibetmacska által kitojt semmilyen ízű kávét,
s közben nézed, hogy mások szép nagy emeletes fagylaltkupacot kapnak feleannyi
pénzért. Ez is része a tandíjnak, de én még egyszer nem követem el ugyanazt a hibát, az biztos! 😊. Viszont a
vendéglő belső díszítése, a réges-régi fotókkal teleaggatott falak, az busásan kárpótolt a kávé felett érzett csalódásért!
Míg a
kisbuszunkat keresgéltük, hogy tovább menjünk a kikötő felé, a vendéglő mögötti
utcákban bóklásztunk egy keveset. Garázsszerű csarnokok hosszú sora húzódott
mindkét oldalon, s mindenikben ügyes kezek százai óriási, színes ponyvákat
varrtak villámgyorsan össze. Nagyrészt kamionokra való huzat lesz belőle, de
volt olyan is, aki sátrakat, vagy támfalvédő függönyöket készített.
Kíváncsian
haladtunk Jakarta kikötője, a Sunda Kelapa felé (a neve azt jelenti, hogy szunda
kókuszdió). A XIII -XVI-ik század között
ez volt a Jáva nyugati és középső részét is magába foglaló Szunda királyság legnagyobb
kikötője, itt engedték vízre a legkiválóbb vitorlás hajókat és itt
bonyolították a jávai fűszerkereskedelem üzleteit. Többek között a kiváló
celebeszi makasszár-hajósok is itt pihentek meg hosszú útjaik során, hogy
tovább hajózzanak felfedezni az óceánok világát. Róluk nevezték el Madagaszkár
szigetét is.
Úgy gondolom,
hogy nem sok minden változott itt az elmúlt évtizedek során, most is rengeteg
kézi erőre van szükség a rakodáshoz és a hajók is úgy néznek ki, mintha valahogy
itt felejtődtek volna a múlt századokból…igaz most már akadnak daruk is, nem
kell minden cementes zsákot háton felcipelni.
Innen
Délkelet-Ázsia legnagyobb mecsetéhez, az Istiqlal, azaz „Függetlenség” mecsethez
vezetett utunk. 1961-ben kezdték építeni, de csak 1978-ban adták át. Stílusát
nem tudom hová tegyem, inkább nagy, lenyűgöző és érdekes, mint szép. Két fő épülete
van, a kupolás részben van a nagy imádkozó csarnok, ahová a fenti teraszra mi
is bemehettünk…
…ennek egy
elkülönített részében, balról, imádkoznak az asszonyok, a nagyobb részben a
férfiak imádkoznak. Sajnos annyira sötét volt, hogy a képeim nagyon gyengére
sikeredtek.
Az épületet
egy nagy üres tér köti össze a másik, kisebb, toronnyal díszített épülettel. Itt
is imádkoznak a hívek amikor nagy ünnepségek vannak és nem férnek be a
csarnokba. A tér kövezete olyan mintával van kirakva, hogy egy méterszer hatvan
centis helyekre lehet beosztani, ennyire van szüksége az embernek a zavartalan
imádkozáshoz.
Ezen a
teraszon találkoztam először a jellegzetes indonéz macsekkel is, alig van neki
egy picike farka, rövid szőre és nagyon hosszú lábai vannak…legalábbis a mi házimacskáinkkal
összehasonlítva.
A mecsettel
nagyjából szemben áll az 1901-ben a régi - 1829-es - templom helyére újjáépült
katolikus katedrális, csupán egy úton kell átmenni. De annak az útnak a
forgalma bizony nem hétköznapi, tíz percet kellett rászánni, míg épen át
tudtunk szaladni...pedig az átjárón mentünk 😊.
A mecset és a katedrális
nem véletlenül került egymással szembe, Sukarno elnök döntött így ezzel
jelképezve a nemzet filozófiáját, a sokszínűségben való egységet, ahol az
összes vallás békében és harmóniában tud egymás mellett működni. Egyébként
Indonéziában a lakosság 90%-a muszlim vallású, a többi 10% nagyobb része keresztény, aztán kb. 3% hindu és 1% buddhista. Egy beszélgetés alkalmával megkérdeztem a helyi
vezetőnket, hogyan magyarázza azt, hogy az iszlám ennyire gyorsan elterjedt a
szigetvilágban. Ő erre a magyarázatot a korábbi többségi vallás, a hinduizmus
merev szabályaiban látja, ugyanis az emberek korábban a kasztrendszer miatt
sokszor nagyon kegyetlen körülmények között kellett leéljék az életüket, az
iszlám ehhez képest a korlátlan szabadságot jelentette. Indonéziában teljesen
szabad a vallásgyakorlat, de mindenkinek deklarálnia kell a vallását, ezért
gyakori az is, hogy a családok muszlimnak vallják magukat, de azért teljesen
vallásmentes világi életet élnek.
Ezzel véget
ért az első napunk…hullafáradtan estünk be az ágyba, nem kellett ringatás
senkinek. Reggel elméletileg szabad programunk lett volna, de vasárnap lévén nem
sok lehetőség volt a közelben, ezért az idegenvezető megkérdezte, hogy nem
akarnánk-e megnézni közösen a Taman Mini skanzent, mert akkor a kisbusz elvinne
mielőtt a reptérre megyünk. Persze, hogy akartuk, pedig ehhez elég korán
kellett kelni 😊.
A skanzent egy
jó nagy, parkosított külvárosi helyre telepítették, s ide építették fel eredeti
méretben az ország 26 tartományának hagyományos házait, néhol berendezve,
máshol múzeumként bemutatva a hagyományos bútorokat, eszközöket, ruházatot.
Nem tudtunk
túl sok házat megnézni, néhányat Közép-Jáváról, aztán Borneóról, Pápua-Új
Guineából, Észak-Jáva, Bali, Celebesz, s talán még Észak Szumátra volt…de én most már nem
tudnék rá megesküdni (lehet, hogy vissza kell majd mennem tisztázni az
építkezési stílusok közötti különbségeket 😊), ezért inkább csak szépen iderakosgatom a képeket, mert
kivétel nélkül mindenik vidék nagyon szép és nagyon érdekes építkezési
stílussal rendelkezik.
A parkban
nagyon sok helyi emberrel találkoztunk, barátságosak és kíváncsiak voltak,
mindenki velünk akart fényképezkedni és mindenki száz kérdést tett fel
egyszerre arról, hogy honnan jövünk, milyen nálunk az élet, meleg van-e, merre
jártunk Indonéziában és merre megyünk még…alig győztünk válaszolgatni 😊 …
…és közben
csodálni a házak festését, a különleges részleteket, mesteri ácsmunkákat.
Ez a kő itt
arra szolgál, hogy a nősülősorba került fiatalembereket teszteljék vele:
amelyik át tud rajta ugrani az máris mehet menyasszonyt keresni! Kértem a
vezetőnket, hadd mutassa meg nekünk, de ő csak szimulálta, pedig amint mesélte elméletileg
akár nősülhetne is, hiszen a felesége néhány éve meghalt. De ha lenne felesége
akkor is nősülhetne, négy feleségig rendben van a dolog, csakhogy azt a sok
feleséget, na meg az érkező gyerekeket el is kell tartani, mindeniknek házat
építeni, stafírozni…szóval ma már csak a nagyon gazdagok tartanak több
feleséget. De azok is ritkán.
A pápuák házai
kicsit messzebb voltak, egy árnyas, fás ligetben meghúzódva. Kívülről nagyon
egyszerűek és célszerűnek tűnnek…
… de annál
érdekesebbek voltak az eszközeik, meg a belső díszítések a totemoszlopaikkal, a
védőernyőkkel...
…és a fából
készült festett pajzsaikkal és díszeikkel.
A különleges
architektúrájú celebeszi épületcsoport mindannyiunkat elbűvölt – jó lenne
egyszer oda is eljutni!
A házak elejét
hatalmas, egymás felé rögzített vízibivaly-szarvakból készült oszlop díszítette
- a gazdagságot is jelképezve, ugyanis itt Indonéziában nagyon sok helyen él a
hagyomány, miszerint minden fontos esemény vagy ünnepség alkalmából le kell
ölni egy bivalyt, s annak a szarvát majd a ház elé az oszlopra rögzíteni.
A házak mellett
népviseletbe öltözött fiatalemberek zenéltek és a színes, pompásan csillogó
viseletbe öltözött lányok csodaszép helyi táncokat mutattak be.
Rövid volt a
látogatásra szánt idő, de ízelítőnek ez is nagyon jól esett, így egy picikét
betekinthettünk a többi sziget világába, építészetébe – bizony nagy kedvet
csinált arra, hogy visszatérjek. Na de egyelőre irány Medan, s onnan majd Bukit
Lawang, hogy találkozzunk a szumátrai orangutánokkal.
Gratulálok, ismét nagyon szép, érdekes beszámolót olvashattam! Örvendek, hogy megosztod az élményeidet, mindig szivesen olvasom.
RăspundețiȘtergere