Bergen Norvégia
második legnagyobb városa, 1070-ben alapították és mára csaknem negyedmillió
lakosa van. Úgy mondják, hét fjord torkolatában, hét dombra épült – ennél szebb
és jobb helyet keresve sem lehet találni. Nem véletlen, hogy a középkorban
Bergen lett Norvégia fővárosa.
Bergen történelme
szorosan egybeolvad a tengeri kereskedelemben betöltött stratégiai szerepével:
a XIII. századtól a XVII. század közepéig a Hanza szövetség legészakibb és
egyben egyik legfontosabb központja volt. Főképp az északról szállított
szárított tőkehal kereskedelmi monopóliuma miatt.
Ezen idők emlékét
őrzik a rakpart színes faházai, a Bryggen, ahol egykoron a Németországból ideküldött Hanza kereskedők és
hivatalnokok laktak és tevékenykedtek. A Bryggen városrész a hozzátartozó
udvarokkal a Világörökség részét képezi.
A kereskedőnegyed
egy összefüggő kis kerület a rakpart mentén – valaha el is volt kerítve a város
többi részétől - a kikötőre néző házakon
kívül hozzá tartoznak a kézműves házacskák, a külön épületben helyet kapó
fűtött közösségi ebédlők, társalgók és konyhák. Azért volt ez így
szétválasztva, mert a lakó- és irodaházakban nem lehetett fűteni vagy lámpást
használni, nehogy a faházak leégjenek.
Persze, ettől azért
még elég gyakoriak voltak a középkorban a tüzek, a bergeni faházak is többször
estek ezeknek áldozatul. A legnagyobb tűzvész a XV. században keletkezett,
akkor majdnem az egész várost felégették egy nagyobb kalóztámadás alkalmával.
Bergen javarészt ezután épült újra, s az akkori formájukban maradtak fenn a
Bryggen házai is.
A Hanza-múzeum két
egymás melletti házban kapott helyet - ...
...melyek eredeti, korabeli bútorokkal vannak berendezve, pont úgy, ahogy négy- ötszáz évvel ezelőtt. Itt mutatja be a kereskedők mindennapi életét, irodáit...
... a napi
szállítások tábláját...
...és az elszámolási regisztert, benne a
lepengetett áruforgalmi adókkal...
...no meg
természetesen a kincses ládikót, amelyet három különböző kulccsal lehetett
kinyitni. Már akkor is tudták, hogy ha egy emberre bíznák a pénzt az könnyen
megléphetne, kettő esetében is fennállhat az egyezkedés veszélye, de három
ember három kulccsal az már eléggé biztonságos megoldás. Hárman hamarabb
összevesznek, mintsem megegyeznének.
Láthattuk az
ágyakat is, ez egy magasabb rangú tisztviselőé, mert egyedül lakhatott egy
szobában ( és szigorúan egyedül, mert a Hanza-hivatalnokok cölibátust kellett
fogadjanak, nem házasodhattak meg)...
...de voltak olyan
ágyak is, hogy egy kredencfióknál nem sokkal nagyobb helyet foglaltak. Itt az inasok
és az ideiglenesen megszálló vendégek aludtak.
A fontos emberek
nappalija viszonylag egyszerűen, de szépen be volt rendezve...
...a többi szoba
spártai egyszerűséggel és igencsak célszerűen lett felszerelve.
Szárítva sem szép
látvány ez a halfajta, gondolom élőben sem lehet az – legalábbis az egyik hátsó
udvarban látható fából faragott szobor alapján. Ettől függetlenül még nagyon
finom. Én nem vagyok nagy halszakértő, s első találkozáskor a hegyi pisztrángon
kívül majdnem minden hallal eléggé bizalmatlanul szoktam ismerkedni, de itt
Norvégiában mindig halat választottam, ha valamilyen hús és hal között lehetett
választani. Itt a lazac, a tőkehal, meg
a többi (számomra) ismeretlen fajta egészen más és messze finomabb volt, mint bárhol
máshol a világon. Aki arra jár annak csak azt ajánlhatom, bátorkodjon
mindenféle halat kipróbálni, nem bánja meg.
Ha már a halakról
beszélünk: a halpiac is itt van a közelben, itt mindig friss halat ...
...és mindenféle
rákot, homárt, kagylóféléket árulnak.
Ha akarod, akkor pillanatok alatt el is készítik neked a kiválasztott finomságokat.
Sajnos nem volt
nagyon sok lehetőségünk Bergen városában sétálgatni, a piacon halakat kóstolni vagy
éppen egy teraszon kávézgatni – egyrészt a sűrű program, másrészt a kitartó eső
miatt (Bergenben nem ritka a hónapokig elhúzódó esős idő, 2007-ben feljegyezték, hogy 84 napig egyfolytában
esett). Szóval ide is jó volna egy hosszú, napos hétvégére visszatérni... J
...mert érdemes
lenne jó nagyot sétálni a faházas utcákon, megnézni a régi templomokat, a XIII.
században épült Håkon's hall nevű csarnokot ( melyet 1261-ben Håkon
Håkonsson építtetett fia, Magnus esküvőjére és amelynek a nevéhez fűződik
az első norvég törvénykönyv megalkotása is)...
...vagy beülni egy
pohár sörre a rakpart valamelyik régimódi kocsmájába.
De nem panaszkodhatunk
így sem, mert mire fel kellett mennünk a Fløibanen nevű felvonóval a bergeni
kilátóba...
...arra elállt az addig kitartóan szemerkélő eső és csodálatos látványban volt részünk.
A felhőkön
átderengett a napfény és még szivárvány is ragyogott a város felett.
Bergen városát a
fjordok központjaként tartják számon, a nyugati partvidék fjordjait innen lehet
legkönnyebben megközelíteni. Nos, mi fordítva közlekedtünk, ugyanis mi északról
délre haladva, a Sogne-fjordon és annak mellékágán, a Nærøy-fjordon át
érkeztünk le Bergen vidékére.
Először a Sogne-fjordon komphajóztunk egy rövidke szakaszon
Aurlandig, igaz elég borús, esős időben, de annál szebb és titokzatosabb volt
körülöttünk a felhőkbe burkolózott táj.
Partraszállás után újra
egy érdekes élmény várt: utazás a 24,51 km hosszú Laerdal-alagútban. Ez a világ
leghosszabb közúti alagútja és 2000-ben készült el. Érdekes volt, hogy néhány
helyen még kis parkolóhelyeket is létesítettek - ezeknek a környéke különleges
kékes fénnyel volt kivilágítva – ha elfáradna a sofőr, akkor legyen lehetősége néhány
percre megpihenni.
A Nærøy-fjord –
akárcsak a Geiranger-fjord – Norvégia legszebb fjordjainak egyike, a 17 km
hosszú szakaszt természeti csodaként tartják számon és 2005 óta ez is a
Világörökség része. A látványról, a néhol 1700 m magas sziklafalakról meg a
bővizű zuhatagokról nem lehet sokat mesélni, ezt látni kell. Élőben, kint a
fedélzeten. Még akkor is, ha közben hideg, apró-szemű eső csapja arcodat, s július
közepén a fényképező gombjára fagy az ujjad.
Van a fjordnak egy
nagyon keskeny része...
...ahol a néhány
házikóból és kis fehér templomból álló település, Bakke épült. Itt a két part
között alig 300 méter a távolság.
Nem is zajongott a
környéken senki, talán csak a vízesések dübörgése...
...vagy a hajókat kísérő
sirályok hangja törte meg néha a csendet.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu