Templomok és sztúpák városa
Már az
elutazásom előtt is sokat foglalkoztatott az a kérdés, hogy vajon miért is
épült Bagan? Miért éppen ekkora és miért ez a formája... Ott helyben, Baganban
nem minden kérdésre kaptam választ, de annyit megértettem, hogy Buddha
nagyságához méltó zarándokhelyet akartak létrehozni és ez sikerült is nekik.
Kicsit vissza kell lépjünk a történelemben, hogy a teljes kép összeálljon: valamikor a VII. században, Tibet irányából vándoroltak be a bamarok
(burmai népek), akik az Irrawaddy folyó közepe környékén telepedtek le és
kisebb államocskákat alapítottak. Ezen államok egyesüléséből jött létre az első
Bagani királyság 849-ben. Előtte a mai Burma területén csak két fontosabb
népcsoport élt, a monok a déli részeken és a pyuk a középső részen. De ez
utóbbiakat a IX. század folyamán sorozatosan leigáztak és gyakorlatilag szétverték
őket.
A Bagani királyság fénykora Anawratha király uralkodásának idejére esik,
az 1044-1077 közötti időszakra, amikor az állam megerősödött, a vezetését
központosította, újabb területeket hódított meg és csatolt a királysághoz, de
mindenek felett nagyon sok gátat és kiterjedt csatornarendszert építtetett a
földek öntözésére, ezáltal biztosítva a lakosság megfelelő élelmezését.
Burmában 1057-ig a lakosság körében a hindu vallás és az ári
(Anawratha-előtti) buddhizmus uralkodott. A legenda szerint ebben évben
történt, hogy a királyi udvarba érkezett egy Shin Arahan nevű szerzetes, akit a mon
király azért küldött Baganba, hogy Anawratha királyt áttérítse a théraváda
buddhizmusra, úgy remélve, hogy ezzel az ő hatalma erősödne. De a terv egy
kicsit visszájára sült el.
Az áttérésben a legenda szerint az is nagy szerepet játszott, hogy az addigi
buddhista szerzetesek a király szerint túlzottan elkapatták magukat, késő
éjszakába nyúló lakomákat és mulatozásokat csaptak, gyerekeket tartottak
rabszolgák gyanánt és úgy gondolta, hogy
ideje lenne visszafogottabban élni és viselkedni és sokkal többet tenni a
közért. Az öregek útját járó buddhista szerzetesek épp ezt a szerény, visszafogott
életvitelt folytatják a mai napig is.
Az áttérés utáni buzgóságában Anawratha azt a feladatot adta az
építészeinek, hogy tervezzenek valami nagyon szépet, valamit, ami Buddha
nagyságához méltó. Így kezdődött el a bagani templomerdő építése, amely 230
éven át tartott és talán tízezernyi templomot és sztúpát foglalt magában egy
100 km²-nyi területen. A templomokat, sztúpákat, kolostorokat főképp
adományokból építették. Nem teljesen céltalanok voltak ezek a felajánlások,
hiszen az adakozók az ilyenfajta jó cselekedetekért járó érdemeket gyűjtögették
az eljövendő életekre, hogy majd az újraszületési ciklusok végére elérhessék a
nirvánát, a szenvedésektől való teljes megszabadulást.
Egyébként a buddhizmusra való áttérés után továbbra is fennmaradt a natok
(szellemek) és hindu istenségek imádása, mai napig is jól megférnek ezek a
buddhai életvitel mellett.
Mert a buddhizmusra való áttérés
tulajdonképpen inkább egy életmódváltást eredményezett és egy tanító és tanai
előtt való tisztelgést jelent, mintsem egy újabb isten imádását. A régi dolgok
párhuzamosan léteznek az újak mellett, teljesen súrlódásmentesen. Valószínű, hogy ennek a párhuzamosságnak az elfogadása és támogatása lehetett Anawratha sikerének titka és ez tette őt Burma mindmáig leghíresebb
királyává.
Persze nem lehet minden egyes építményt megnézni, de néhány fontos templomot
közelebbről is láthattunk. A legnagyobb ezek közül a Shwezigon sztúpa, amelyik
a XI.-XII. században épült és az egyetlen méretes sztúpa az egész Bagan területén, amelyet
kőből és nem téglából emeltek.
A nagy sztúpa körül azért még legalább húsz más épület is található,
csaknem mindenik más stílust és korszakot képvisel.
A nagy sztúpában állítólag Buddha homlokcsontjának egy darabját és egy
fogát őrzik. Híres zarándokhely, az Ananda pagoda mellett ide jönnek el
legtöbben, épp ezért itt vannak a legjelentősebb ünnepségek és szertartások is.
A sztúpa helyét állítólag egy fehér elefánt segítségével határozták meg...
... s a 37 fő szellem is helyet kapott, hogy az áldozataikat
bemutathassák nekik a hívők. Ez lehet illatos füstölő, virágfüzér, vagy akár
hajszálvékony aranylapocska is, amelyet a szobrokra ragasztanak.
Egy sokkal kisebb, de nagyon érdekes templommal folytattuk, a Kubyauk-Gyi
nevűvel, amelyik 1113-ban épült és ezáltal a legrégebbi a bagani templomok
közül. Legalábbis azok közül, melyeknél ismert az építés pontos éve. Egy kőbe vésve áll az adományozó ajánlása és
az évszám, méghozzá négy nyelven: pyu, páli, mon és burmai nyelven.
A templom belseje a legérdekesebb, minden egyes felülete csodálatos
freskókkal van tele – sajnos nem szabad fényképezni, sőt, egyetlen halvány
lámpás fényénél szabad csak végignézni a szebbnél szebb jataka-meséket, amelyek
Buddha korábbi életeiből vett jeleneteket ábrázolnak. Persze a templom kívülről
is lenyűgöző, még mindig sejtetni engedi egykori gazdag díszítését.
A másik nagy zarándokhely, amelyet már említettem, az az Ananda templom.
Mindjárt a kaputól befelé vezető folyosón egy nagy, kerek kőbe vésve ott látni
Buddha lábnyomát az egyforma hosszúságú lábujjaival... és az adományként
bedobált papírpénzekkel. Megkérdeztem, hogy mi a szokás, mennyit szoktak
adományozni az emberek – a válasz érdekes volt: teljesen mindegy, hogy mennyit
adományoznak az emberek, az a fontos, hogy meg van bennük a jó szándék és adni
szeretnének. Mindenki saját belátása és pillanatnyi anyagi helyzete
függvényében ajánlja fel adományát.
Beljebb haladva már látszott az óriási álló Buddha-szobor - a templomban
található négy szobor egyike – amelyhez nagyon távolról is idezarándokolnak a hívők.
A templomnak volt egy belső folyosója is, ennek fehérre meszelt falaiban rengeteg kis beugró volt, ahol érdekes szobrok, Buddha életéből vett jelenetek lettek megörökítve.
Ez a kis szobor azt a pillanatot ábrázolja, amikor Buddha eldöntötte,
hogy elhagyja a királyi palotát és önmegtartóztató, aszkéta életet fog élni:
ekkor vágta le a saját haját...
... aztán a következő beugróban már az látható, ahogy az éjszaka közepén
a lován elhagyja a palotát, s a szellemek és istenek segítik, hogy ne hallja
meg senki a ló patájának dobbanását.
Számtalan ilyen mozzanatot örökítettek meg a kis szobrok segítségével,
annyira beszédesek, hogy képregényként lehet olvasni rajtuk Buddha egész
életét.
Mielőtt újabb templomokat nézegettünk volna, bementünk egy érdekes
kézműves műhelybe, ahol gyantából készítettek tálakat, edényeket, egyéb
dísztárgyakat. Egy hölgy elmagyarázta, hogy előbb az edény alapját kell
megalkotni, ami lehet fából esztergálva...
... de akár bambuszrostokból fonva is...
...majd erre rétegezik rá a lakkot, sok-sok rétegben. Két réteg között
mindig rendesen kiszárítják, így a gyártási folyamat gyakran hónapokig tart.
Aztán következik a díszítés. Előbb szépen kirajzolják és bekarcolják az
első színnek megfelelő mintát és ráfestik az első színt – mondjuk a
narancsszínt...
... majd jön a következő minta és egy másik szín, harmadik minta és
szín...
...amíg elkészülnek a szép kis remekművek.
Közben kisétáltunk az építmények közé, hogy lássunk néhányat a névtelen
sztúpákból is – gondolom mindeniknek van egy külön története – és közben azt
vettem észre, hogy világörökség ide vagy oda, itt a sztúpák közt tököt
termesztenek J. Ez nagyon tetszett.
Aztán jött a következő templom, a
Manuha. Ez a mon király neve, akit Anawratha legyőzött és fogságban tartott. Állítólag
az óriási Buddha-szobrokat maga Manuha adományozta, hogy az eljövendő életeiben
soha ne kelljen fogságban élnie.
A szobor annyira kitölti a szűkre szabott termet, hogy tényleg az az érzésed,
mintha fogságban lenne. És bárhonnan nézed és fényképezed, mindig úgy tűnik,
hogy pontosan rád tekint, szomorú tekintetével.
Alig pár lépéssel odébb újabb nagyon régi templom várt, az apró Nanpaya
templom, amelyik azért volt annyira különleges, mert kőből készült belső oszlopait gyönyörűen vésett háromfejű Brahma-domborművek...
... és kőcsipke faragványok díszítették. A hindu templomokra jellemző aprólékosan
kidolgozott, csodás mintákkal volt borítva az egész felület.
A templom hátsó udvarán nagy ünnepség folyt: a kislányok füllyukasztási
ünnepe. Persze, mihelyt megtudtuk, mi is gyorsan beálltunk a bámészkodók közé,
ilyen alkalmat nem szabad elszalasztani. Nem mindennapi látvány még itt Burmában
sem.
Ez a lányok életében a legfontosabb ceremónia - az esküvőn kívül.
Nagyjából tízévesek a kislányok, amikor erre az ünnepségre sor kerül...
... de ahogy elnéztem, valószínű, hogy sokkal fiatalabbak is voltak
köztük.
Ez nem annyira vallásos szertartás, inkább egy olyan nagykorúsítás-féle
ünnepség, amelyet általában ugyanazon a napon szoktak tartani, amikor a tízéves
fiúk kolostorba vonulási ceremóniáját, a shinpyu-t tartják. Gazdagon díszített,
gyöngyökkel kivarrt földig érő ruhába öltöztetik ilyenkor a lányokat, ehhez
fejdíszt, arany meg ezüst ékszereket...
...és hozzá illő sminket is kapnak. Gyönyörűek, mint a porcelánbabák.
De ahogy elnéztem a kis arcocskákat, hát inkább szomorúnak...
...és nagyon fáradtnak láttam őket, mintsem boldognak, életük egyik
legnagyobb napján.
Az ünnepségen nyilván a falu apraja-nagyja jelen volt, ki egyszerű,
hétköznapi ruhában ...
... ki ünnepélyesen kiöltözve, büszkén tartva a karjában hercegnek
öltöztetett kisfiát, aki már fényképezni is tud a mobiltelefonnal!
Hosszú, fárasztó nap volt, de még mindig várt ránk egy sztúpa, a
Shwesandaw. Ez a legmagasabb sztúpa Baganban, ezért nagyon sokan jönnek ide
naplementét vagy napfelkeltét nézni – innen
lehet legjobban belátni a vidéket. Nagyon meredek lépcsőkön kell felkapaszkodni
és bármennyire korán érkeztünk, hiszen csaknem két óránk volt a naplementéig, a
legjobb helyek már így is foglaltak voltak.
Nyilván, többnyire turisták voltak, akik – épp úgy, mint mi – a
legcsodálatosabb naplementés fotók reményében izgatottan ücsörögtek a legfelső
teraszon. De voltak szerzetesek is, akik hősiesen és szelíden mosolyogva állták
a fotósok támadását (lehet, hogy ez is a szolgálatuk része..?)...
...és voltak keletről idezarándokolt zen-buddhisták, akik hangosan énekelve
imádkoztak az alattunk levő teraszon.
És amikor már nagyon megnyúltak az árnyékok s közeledett a pillanat, s
már egyáltalán nem lehetett a nyugati terasz közelébe férni...
...akkor hátranéztem kelet felé és rájöttem, talán még szebb a táj az
utolsó visszaverődő sugarak fényében, mint maga a naplemente...
Mire a keleti teraszon végeztem, arra a fotósok is elkattintották legjobb
képeiket, sokan elmentek, nyugodtan lehetett bárhonnan fényképezni, így nekem
is maradt még egy kicsi naplemente J.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu