Szerzetesek, szokások, iskolák
Azt mondják, hogy Burma a
legbuddhistább ország a világon. Nem tudom, hogy miért mondják ezt, de tény,
hogy Burma lakosságának csaknem 90 %-a buddhistának vallja magát és az is
valószínű, hogy Burmában van a legtöbb buddhista szerzetes. Mert a hagyomány
szerint minden férfi életének két szakaszát is szerzetesként tölti. Először
olyan tízéves kora körül adják be a kolostorba, akár csak néhány hétre vagy
hónapra. De az is előfordulhat, hogy több év lesz ebből, főleg, ha a szülőknek
nincs elég pénzük a gyereket nevelni, iskoláztatni. Aztán másodszorra húszéves
kora után, felnőtt férfiként lépik be a rendbe.
Amarapurában van egy Mahagandayon nevű
kolostor és iskola, ahová - kisebb-nagyobb adományok reményében - turistákat is
beengednek, így láthattuk a szerzetesek mindennapjait, lakószobáikat, s főleg
az ebéddel járó szertartást. Mert a legérdekesebb látnivaló az a délelőtt fél
tizenkettőkor szépen felsorakozó 2500 szerzetes bevonulása az ebédlőbe.
A szerzetesek életéhez tartozik, hogy
nagyon korán kelnek, mosakodás és ima után reggeliznek, majd utána elmennek
adományokat gyűjteni a környéken. Miután a kiszabott utcákat bejárták, jöhet a
tanulás. Vagy a felnőtt szerzeteseknek a tanítás és a meditáció. Vannak olyan
szerzetesek, akik kinti családokat is tanítanak a nyílt tanítási napokon. Nyilván
önkéntesként, az egyetlen jutalék esetleg egy-egy kedves ebédmeghívás az illető
családhoz.
Ebédosztás előtt bekukkantottunk az
óriási, nyitott oldalú konyhába is, ahol az önkéntesek földön kuporogva
pucolták és szeletelték nagy halmokba a zöldséget...
...készítették elő a húst...
...vagy óriáskondérban főzték az
ebédet. Majd amikor kész lett, szépen átlapátolgatták a tálalófazekakba.
A tálalást is önkéntesek végzik.
Burmában nagy hagyománya van az adakozásnak, van aki anyagi javakkal tudja
segíteni a kolostorokat, mások élelmet adományoznak a gyűjtögető szerzeteseknek,
akinek, pedig kevesebb jut, az önkéntes munkával – például a főzéssel - járul
hozzá a kolostor fenntartásához.
...de számunkra a munkamódszerek azért
inkább a múlt századot idézik.
Mandalay környékén sok olyan falu van,
ahol mindenki ugyanazt a mesterséget űzi. Ez a hagyomány még Mingun király
idejéből maradt fenn. Egy olyan faluban jártunk itt a környéken, ahol minden
házban kőfaragók vannak.
De az is előfordul, hogy a távolabbi
vidékről érkezett gazdák várnak az újonnan elkészült szoborra...
... fényképezve, videózva az utolsó
simításokat, csomagolást, szállítást, hogy amikor hazaérnek mindenről szépen
beszámolhassanak a falu népének.
A gyerekek is részt vesznek a munkában.
Biztosan azért is, hogy egy szép napon majd ők is igazi mesterekké váljanak, de
szerintem egyszerűen azért, mert ez így van itt rendjén.
Innen a Sagaing domb (azt hiszem, hogy
teknősbéka-dombnak mondták angolul – már nem vagyon egészen biztos...) irányába
haladtunk tovább. A XIV. században, a pagani (bagani) birodalom hanyatlása után
apró kis államok jöttek létre egész Burma területén, így ezen a vidéken egy
Sagaing királyság nevű kis állam működött. Az Irrawaddy folyó hídján a sofőr
kénytelen volt lassítani, mert a kisbuszban mindenki a jobb oldali ablakra
tapadt: ennyi sztúpát egy helyen még soha nem láttunk...
Ahogy a dombon elindulunk felfelé,
egyre több szerzetesi ruhába öltöztetett tarisznyás gyereket látunk - nem messze lesz az az iskola, amelyiket
belülről is megnézhetünk.
A suli neve Aung Myae Oo – nyílt szerzetesrendi
iskola. Vagyis vannak itt szerzetes-gyerekek is, de a falubéli gyerekek is ide
járnak.
Délben minden gyerek kap ebédet, az
apácalánykák ügyesen segítenek a konyhán is. Nem említettem eddig, de a
lányokat is gyakran beadják zárdákba, ugyanolyan megfontolásból, mint a fiúkat:
így a legjobb nevelést és megfelelő táplálékot tudnak számukra biztosítani. De
a lányoknál nincs olyan elvárás, hogy feltétlenül be kellene állniuk apácának
és ők is csak addig maradnak, amíg akarnak.
Az intézményt adományokból tartják
fenn. 2oo3-ban alapította egy szerzetes, akkor még 31 gyerekkel indultak és 6
tanáruk volt. Mára 2092 gyerek jár ide iskolába és 47 tanár foglalkozik velük.
Ezt így alapítványként működtetni bizony nem kis feladat...
Burmában nagyon szeretik a gyerekeket.
Azt mondják, hogy kiskorukban el is kényeztetik őket, mivel a hagyomány szerint
a szeretet, amit a gyerekek kapnak, az éppen annyira fontos, mint az
alapélelem, amit szülei biztosítanak számára.
Szent meggyőződésük, hogy ha a gyermek
kiskorában sok szeretetet és gyengédséget kap, akkor a felnőttkori gondjai
könnyebben elviselhetők lesznek.
Ez a gondolat nagyon tetszett nekem.
Mindezzel a sok kényeztetéssel-szeretgetéssel együtt úgy gondolják, hogy egy
gyerek tíz éves korára felelős személlyé válik, megtanulja tisztelni szüleit,
csendben marad a felnőttek társaságában, bármilyen feladatot bíznak rá szó nélkül
végzi azt. Ha idősebb emberrel találkozik az úton, akkor is le kell hajtsa fejét,
lesüsse tekintetét. Így kell a elfogadják az adományokat is :
lesütött szemmel, mindkét kezüket előre tartva.
Az iskolaprogram után felmásztunk a 24o
m magas hegyre, ahol az U Min Thonze pagoda csodaszép oszlopsora fogadott.
A pagoda neve magyarul azt jelenti,
hogy harminc barlang, mert a hegy oldalában lévő barlangok üregébe építették be
a szentélyt. Az árkádok mögött 45 aranyozott, festett Buddha szobor ült,
amelyek első látásra tökéletesen egyformának tűntek, de épp az volt az érdekes,
hogy mindenik más és egészen más érzést és arckifejezést mutat.
Sok burmai ember zarándokol ide a
Sagaing dombra, mert állítólag itt lehet a legjobban meditálni és imádkozni.
Hát az innen fentről kitárulkozó látvány mindenképpen alátámasztja ezt a kijelentést.
És pont itt fotóztam az egyik legkedvesebb
burmai képemet is. Nagy kár, hogy nem lehet a hangját is hallani J.
A pagoda bejáratánál különleges
ajándéktárgyakat árultak. Sem előtte, sem utána nem láttam ilyeneket: a
szentjánoskenyér magjából, az úgynevezett karobmagból fűzött gyöngyök,
kulcstartók, kis táskák olyan tökéletesek voltak, mintha géppel kötötték volna
őket. Itt tanultam meg azt is, hogy a karob magja annyira tökéletesen tartja a
méretét és súlyát, hogy ez lett a drágakövek súlyának mértékegysége: 1 mag
annyi, mint egy karát.
A legrégebbi pagoda a hegytetőn egy
Soon U Ponya Shin nevű és 1312-ben épült. A gyönyörű Buddha-szobor környékét renoválták – s mint minden ilyen renoválás után - sajnos színes ledes
lámpákkal pakolták tele az amúgy csodaszép tükörmozaik-hátteret.
Lehet, hogy csak minket zavar az ilyesmi, de azért nem tudtam
szó nélkül hagyni.
Magunk mögött hagyva a hegyet egy
csendesebb helyen újra átkeltünk a nagy folyón.
Nagyon kellemes helyen ebédeltünk a
folyó túloldalán, nagy, lombos fák árnyékában, mikor észrevettük, hogy nem
messze tőlünk gyülekeznek a kétkerekű lovastaxik. Na ilyenen még nem ültünk,
örvendtünk neki...
Kettesével ültünk a szekereken, de a
hely így is szűknek bizonyult – nem 180-190 centis emberekre alkották ezeket a
járműveket. De azért élveztük a szűk órányi kocsizást, miközben bámultuk a
környékbeli falvak mindennapi életét...
... a faluvégi szórakozást,
ahol hangos zene szól és mindenki lelkesen drukkol valamelyik csapatnak...
... a rizsföldeken dolgozó embereket...
...vagy csupán a szépen cseperedő vetés
hihetetlen zöld színét.
Közben megérkeztünk a Bagaya
kolostorhoz, amelyik eredetileg a XVI. században épült, de többször is fel
kellett újítani, mert néhány tűzeset alaposan megrongálta.
Úgy az oszlopok kidolgozása, mint az
ajtók és a belső tér is gyönyörűen faragott –igazi mestermunkát igényelt.
A kolostor ma is működik, a környékbeli
gyerkőcök járnak ide iskolába és az idősebb szerzetesek tanítják őket...
... a betűvetésre meg egyéb fontos tudományokra. Nem győzöm csodálni a csodaszép burmai írást, amelyben
minden egyes betű számomra megannyi szépen ívelt csigavonalat jelent...
Közben kocsisaink türelmesen vártak ránk
a rizsföld mentén, rendíthetetlenül rágva bételgyurmáikat és etetve
lovacskáikat...
Másik úton mentünk vissza a folyóhoz. Ezúttal
pálmákkal szegélyezett ösvényen...
...és virágzó banánültetvények mellett,
idilli tájakon haladtunk végig.
A folyón csónakázva még egyszer
megcsodáltuk az Irrawaddy felett ívelő acélhidat, háttérben a Sagaing
sztúpáival.
Sietni kellett, mert alkonyatig oda
szerettünk volna érni az U Bein hídhoz, ahol a legszebb naplementét lehet
élvezni. Ez a világ leghosszabb teakfa hídja, 1200 méter hosszú, a Taungthaman
tó két oldalát köti össze és több, mint 1000 oszlopon áll. Mivel a hídról egyebet
nem nagyon tudok mondani - legfeljebb csak azt, hogy így naplemente
közeledtével rengetegen jönnek ide nézelődni, meditálni, fényképezgetni –
gondoltam, hogy itt a híd képei között leírom röviden azt, amit a buddhizmus
lényegéről sikerült megjegyezzek. És köszönöm Zsigának a meséket és érdekes
történeteket, s hogy ilyen egyszerűen és
érthetően ecsetelte Buddha tanításainak lényegét.
Buddha Gautama Sziddharta néven
született i.e. a VI. században, Indiában, egy királyi családban. Rögtön a
születése után azt jósolták, hogy nagyon nagy emberré válik: vagy egy
nagy király, vagy egy Buddha ( azaz Megvilágosodott, Tanító) lesz belőle. Apja
nyilván nagyon szerette volna, ha nagy királlyá (kasztja szerint harcossá)
válik - az Indiában meglévő kasztrendszernek megfelelően ez lett volna a
természetes, hiszen a Tanítók, azok egy más kaszthoz tartoznak, s mint
ismeretes a kasztok között nincs átjárási lehetőség. A jóslat alapja az a
néhány ismertető jel volt, amelyek már Buddha születésekor léteztek : az ujjai
úgy a kezén, mint a lábán egyenlő hosszúságúak voltak, a feje búbján volt egy
kis konty-szerű dudor, a homlokán állt egy szőrcsomócskás anyajegy, stb.
Korán megnősült, s született is egy kisfia
– így biztosította a trónörököst maga helyett, majd 29 évesen elhagyta a
palotát, leborotválta a haját és visszavonult, akár egy szerzetes, hogy
elmélkedhessen. Hat évig teljesen aszkéta életet élt, csontsoványra fogyott és
ereje is elhagyta. Ritkábban, de ilyen sovány Buddha szobrokat is lehet néha
látni. Aztán eldöntötte, hogy ez a kegyetlen
önsanyargatás nem fogja segíteni – éppen úgy, ahogy a palotabeli nagy
gazdagság sem segítette annak idején - és jobb, ha egy megfelelő középutat
választ, mely a gondolkodásában is segíteni fogja.
Ezek után egy fügefa árnyékát
választotta meditációi helyszínéül, s úgy döntött, hogy addig ül ott, amíg
sikerül rájönni a rég keresett igazságra. 35 éves volt, amikor ez sikerült
neki. Azután elindult és sok embernek beszélt az általa felfedezett
igazságokról, míg követői lettek, akik egyre nagyobb tömegekkel ismertették a Megvilágosodott
tanait. Írásos formában csak Buddha halála után rögzítették ezeket a tanokat.
A megvilágosodás gyakorlatilag azt
jelenti, hogy rájött a szenvedés létére, okára, megszüntetésének módjára,
vagyis a négy nemes igazságra. Az első igazság az, hogy a szenvedés valós,
tehát létező dolog. A második, hogy a szenvedés a vágyakozásból fakad – azért szenvedünk
mindig, ami nem a miénk. A harmadik felismerés az, hogy a szenvedést meg lehet
szüntetni, ha megszűnik a vágyakozás. A negyedik igazság az éppen maga az út, amelyik a szenvedés megszűnéséhez és ezáltal
az igazi boldogsághoz vezet.
Azt, hogy miben is áll a helyes út
megtalálása, azt a "Nemes nyolcrétű ösvény" szabályrendjében foglalja
össze (ezt a Buddha tanításaiból vettem ki, mert már nem minden lépésre
emlékeztem tisztán), amelyik tulajdonképpen nyolc nagyon egyszerű és jól
megfogalmazott szabályt jelent:
1.
A helyes látásmód. A valóságnak
megfelelően látni, hogyan nyilvánul meg a szenvedés, látni az okát, a
megszűnését, és a megszűnéséhez vezető utat.
2.
A helyes gondolkodás. Mindenféle rossz
akarattól, érzékiségtől és durvaságtól mentes gondolat.
3.
A helyes beszéd. Mentes a hazugságtól, rágalmazástól,
durvaságtól és fecsegéstől.
4.
A helyes cselekvés. Tilos az élet
kioltása, bántalmazás,a lopás, hazugság, házasságtörés.
5.
A helyes életvitel. Tartózkodás
mindenféle romlott erkölcsű kereskedelemtől ( üzérkedés, kábítószerek, mérgek, fegyverek,
élőlények, stb.) és becsületes kenyérkereset.
6.
A helyes igyekezet. A negatív
gondolatok kiiktatása és a pozitív gondolatok táplálása.
7.
A helyes éberség. A tudat éberen
tartása, hogy soha ne felejtődjön el a test, a gondolatok és az érzelmek
múlandósága.
8.
A helyes elmélyedés. A meditációs és
légzésgyakorlatok rendszeres végzése, hogy az elmét frissen tartsák és ezáltal képesek
legyenek fókuszálni.
Ami talán a legérdekesebb Buddha tanításaiban,
hogy ő maga is azt mondta: semmit ne fogadj el adottnak, még akkor sem, ha ő- a nagy Tanító - mondta azt, használd a saját képességeidet és gondolj mindent végig a saját logikád
és eszed segítségével és amikor meggyőződtél a helyességéről, csak akkor fogadd el
azt. Szerinte az ember a legmagasabb rendű lény, az ember önmaga ura és sorsát saját
maga irányítja.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu