A Nazca-vonalak
A kirándulásunk egyik fénypontja
mindenképpen a Nazca-fennsík feletti repülőzés volt. Csaknem mindannyian
izgatottan vártunk erre a lehetőségre, de volt olyan is, aki mélységiszonya
miatt nem vállalta be a kisrepülős utat. Reggel - mielőtt a reptérre mentünk
volna - kaptunk egy kis szabadidőt, így sikerült egy kicsit körbesétálni a városkában.
Nazca is tipikus koloniál stílusú városka,
központi parkkal, templommal...
...melynek talán legszebb, megható
részlete az előtte álló egyszerű fakereszt volt. Biztosan van ennek is egy
története, meséje – de nem nagyon volt akitől megkérdezni.
Esetleg az ott pihenő kertészektől
lehetett volna érdeklődni, viszont ehhez nem volt elég jó a spanyol
nyelvtudásom...
... vagy a két, kuncsaftra várakozó
cipőpucoló legénytől, akik szívesen kifényesítették volna a vászonszandálomat...na
ugye, maradjon inkább ez is rejtély J.
A főtér sarkán bekanyarodtam a
legforgalmasabb utcába, ahol már megjelennek a szuvenír- és zakotaárusok – ez általában
a piac közelségét jelzi.
Ha tehetem, akkor minden városban
bemegyek a piacra, annyira érdekesek a helyi különlegességek, jó nézni, hogy
mit vásárolnak az emberek és elképzelni, hogy mi készül majd belőle.
Ha kedvesen kínálják , hogy kóstold meg
az árujukat – ami nem annyira természetes dolog, itt úgy láttam, hogy inkább
visszafogottak az árusok – akkor az az érzésed, hogy illik elfogadni egy falat
sajtot... s mivel annyira finom az a krémes , lágy ízű mozzarella, hát muszáj
vásárolni egy szeletkével.
Hamar eltelt az idő, tizenegyre már
kivittek a város végén levő reptérre, ahol egy-egy rajzolt körben bevetésre
készen várakoztak a kisebb ... és még kisebb repülők..
De mielőtt beszállnál még egy sor
adminisztratív feladat vár megoldásra: ellenőrzik az irataidat, kitöltetik az
adatlapodat, lepakoltatják a felesleges csomagokat, csak a fényképezőt, a vizet
és egy övtáskát, vagy kisebb táskát vihetsz magaddal, aztán lemérnek egy jó
nagy – de igen pontos – piaci mérlegen, majd számítógépes programmal osztják be
az utasokat, hogy ki melyik oldalon és melyik széken üljön.
Végül is mindegy, hol ülsz, mert csak
egy sor szék van mindkét oldalon és mindenki ablak mellett kap helyet, s egyformán
jól lehet látni bármelyik helyről. De nem mindegy nekik, a pilótáknak, hogy
mennyire egyenletes a súlyeloszlás a gépen.
Na jó, akkor most már minden rendben, elindultunk,
repülünk, ragyogó a napsütés, egyre közelebb vagyunk a kopár hegyekhez és az
általuk rejtegetett nagy titkokhoz: a Nazca-vonalakhoz.
Repülés előtt még kaptunk egy kis lapocskát,
amelyen be voltak jelölve azok a rajzolatok amiket majd látni fogunk, méghozzá
olyan sorrendben, ahogy egymás után következnek. Az első az egy bálna, amelyiket
alig tudtam felfedezni a magasból, hiába fordult a gép csaknem merőlegesre, mi
csak sejteni véltük, hol is van az a rajz ( Elárulom, ott a jobb felső
háromszögben, kis nyilakkal körbepontoztam, de így is alig felismerhető. Ha rákattintasz a képre, akkor kinagyítja és sokkal jobban látszanak az ábrák.), pedig
csaknem 63 méter hosszú...
Aztán szólt a pilóta, hogy nekünk most
nem lesz sok élvezet, mert a gép egy gyors és meglehetősen szoros nyolcas
leírása után a túloldalára fordul, hogy a másik sor is láthassa az ábrát. Ezt a
mozdulatot aztán még 15-20 alkalommal ismételte – gyakorlatilag mindenik
rajzolat felett – és már a negyedik után szólt az egyik hátsó széken ülő kolléga, hogy –
ha nincs nagy szükségünk rá – adjuk oda neki a mi vukkos zacskóinkat is, mert
neki viszont nagyon kell. Utána említette, hogy ő egyetlen ábrát sem látott és
úgy gondolja, hogy ez volt az utolsó alkalom, amikor kisrepülőn ült...
Aztán jöttek a mértani alakzatok, a
különböző trapézok, meg nyílak - ezeket, meg a sok egyenes vonalat állítólag valamikor később rajzolták, mint az állatfigurákat...
... egy hegy oldalába vésve az
asztronauta, azaz a 32 méter magas, integető bagolyfejű ember képe. Ez volt az
egyetlen, amelyik nem a klasszikus kavics-lekapirgálásos módszerrel rajzolódott, mint a Paracasban látott Kandeláber is, hanem domborműként vésték a hegyoldalba. Lehet, hogy emiatt az ábra miatt
gondolják a mai napig is a legtöbben, hogy a rajzolatokat földönkívüliek
készítették és egy leszállópálya részei. Más elméletek szerint ez a figura az emberi
bölcsességet jelképezi.
Rengeteg találgatás van a vonalak
rendeltetését illetően, de ezidáig még egyik magyarázat sem tökéletesen elfogadott. A
pilóták is azt mondják, hogy ők csak a személyes véleményüket tudják mondani, ezek szerint Nazca-korabeli rituális szertartások helyeit jelölik az ábrák,
többnyire a hagyományosan tisztelt állatfigurák alakzataival, mint a kolibri,
amelyik a legendák szerint az ember és a kondor közötti kommunikációt
biztosította ...
... a kondorkeselyű, amelyik a négy
természetisten – a kondor, a puma, a kígyó és a hal - egyike és mindenik perui népcsoport és kultúra
mély tisztelettel adózott neki...
... vagy a kutya, amely a szellemek kísérője.
De itt volt a majom is, amelyik ezen a
vidéken egyáltalán nem volt őshonos állat.
A majom az egyik legnagyobb rajz, a csavaros
farkával együtt 11o méteres és a leghíresebb Nazca-kutató, Maria Reiche szerint
a Nagy Medve csillagkép pontos kivetítése. A matematikusnő egész életét ezen
ábrák megfejtésére áldozta és az ő kutatásai arra a következtetésre vezették,
hogy a vonalak különböző csillagképek arányos kivetítései és nagy jelentőségük
volt a mezőgazdasági időszakok előrejelzésében.
A vonalak keletkezésének ideje elég
pontosan meg lett határozva, valamikor az időszámításunk kezdetén, 0 és 600
között rajzolták , a Nazca-kultúra idején. Le kellett jegyezzem ezeket a
Kolumbusz előtti időszakokat, mert enélkül nehéz volt követni az időrendi
sorrendet:
i.e. 1ooo és o között volt a
Paracas-kultúra, o és 6oo között a
Nazca-kultúra, aztán egymás után még többféle pre-inka kultúrát jegyeznek, s
csak 12oo és 1533 között jöttek az
inkák.
A vonalakra visszatérve, a sok
párhuzamos egyenes és a háromszögek között egész jól lehetett látni a csupán 46
méteres pókot is. A pók Peruban
mindenütt a termékenységet, vagy az esőt jelképezi és a cserépedényeken is igen
gyakran előforduló motívum.
Aztán megpillantottuk a pánamerikai nagy
autópályát is, amelyik nyílegyenesen végighasít az egész fennsíkon – olyannyira
nyílegyenesen, hogy egy gyík nevű ábrát pontosan kettészel!
Ezen a képen látható egymástól nem
messze a kezek, a fa és közvetlenül a fa felett a gyík farka – mert ugye a feje
a lábacskákkal a sugárút túlsó oldalára került...
Az építmény, ami az autópálya mellett van, az egy kilátó, ahonnan
régebb meg tudták közelebbről is nézni a vonalakat, de most már nem engednek
oda, fegyveres őrök vigyáznak a helyre, mert állítólag a sok turista járkálása sokat
rontott a rajzok állapotán ( azt azért valaki megmondta, hogy éjjel nincs őrség, szóval, ha esetleg akarnánk, akkor egy kis tiszteletdíj fejében... na de nem akartunk)...
Felhívták a figyelmünket arra is, hogy
minden ábra egyetlen, megszakítás és kereszteződés nélküli vonallal lett végigrajzolva
– ezáltal megkönnyítve a vonal követését, ha tényleg szertartásos felvonulásokat
tartottak a vonalak mentén, s még arra az érdekességre is, hogy a kezek egyikén
eggyel kevesebb ujj van – pont úgy, mint a majom egyik kezén is. De azt, hogy
ez miért van így, csak találgatni lehet.
Közben az útvonal végére értünk, a
gépecske még egy kicsit berepült a csodaszép hegyek közé, megmutatva az egykori
vízfolyások kiszáradt völgyeit...
... majd mintegy ellensúlyozva a kietlen tájat, végigrepült
a város peremén, ahol még most, télidőben is szépen zöldelltek a megművelt
táblák.
Miután visszatértünk a reptérre
mindenikünket egy-egy szép diploma fogadott, ezzel igazolhatjuk, hogy mi kibírtuk a vonalak
feletti repkedést J.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu