Zuhogó esőben indultunk Cairnsből és rövid buszozás után
már meg is érkeztünk a hegyek lábához, a Kuranda-vidék határához. Ez egy óriási
esőerdő, melyet az elmúlt 10000 évben a Tjapukai őslakosok laktak és mai napig ők
laknak itt. Mielőtt a fehér emberek betelepedtek volna a vidékre, számuk itt az
esőerdőben 4-5000 körül lehetett, utána, a XIX-ik század végén lényegesen megcsappant,
főleg a vasútépítő telepesekkel való harcok és a behurcolt fertőző betegségek
nyomán. Nem tudom mennyien vannak ma, pontos számot senki nem tudott mondani,
de olyan 1000-2000 közötti számot említettek.
A hivatalos adatok szerint Ausztrália egész területén kb. 650000 aboriginál lakos él, ez az összlakosság 2,8%-a és ebből kb. 180000 őslakos él az északi Queensland tartományban, ahová a Kuranda-régió is tartozik. Mielőtt elindultunk volna Kuranda városába, néhány őslakos fogadott a kulturális központjukban, ahol beszéltek a történelmükről, életvitelükről, hagyományaikról.
Elmesélték, hogy igyekeznek megőrizni a hagyományaikat, s
utódaiknak is továbbadni a táncokat, szokásokat, énekeket, de mindenekelőtt a
legendáikat, melyeket továbbra is szájhagyomány útján terjesztenek. Beszéltek a
vadászataikról, a bumeráng és a gerely használatáról – mindkettőt ki is
próbáltuk, de a papírkengurut senki sem tudta elkapni, pedig nem is nagyon
szaladt.
Aztán bemázoltak bennünket is, hogy olyanok legyünk, mint
ők és meséltek a hagyományos hangszerükről, a didgeridoo-ról, melyet még
megemelni sem könnyű, hát még megszólaltatni. A hangja a doromb hangjára
emlékeztet, de rengeteg fájdalmat, mélyről fakadó érzést tudtak ezek a férfiak
belecsempészni, fantasztikus érzés volt hallgatni.
Elvittek egy sétára az esőerdő ösvényein, hogy
bemutathassák nekünk a fákat, a gyógynövényeiket, gyümölcseiket. A neveket nem
tudtam megjegyezni, de van közöttük fájdalomcsillapító, fűszer, altató és bódító,
de kávéhoz hasonló ízű és ananászhoz hasonlító alakú gyümölcs is, mely éberen tud
tartani. Ezeket a gyógymódokat sem lehet írott formában megtalálni, minden
törzs megtanítja a saját gyerekeit a természet titkaira. Arra a kérdésemre,
hogy mennyire élnek a régi hagyományok szerint és mennyire tisztelik azokat, egyik fiatalember azt felelete, hogy a hétköznapokban gyakorlatilag ugyanúgy
élnek már, mint a fehér emberek, de akkor, amikor valakinek az esküvőjére, egy
gyerek keresztelőjére, vagy más fontos eseményre készülnek, akkor ugyanúgy
megtartják a ceremóniákat, mint régen. Nagy előkészületeket rendeznek, elmennek
férfiakul vadászni, közösen készítik meg az ételt, figyelik a jeleket. Viszont a szigorú büntetéseket, miszerint átvágták annak a combizmát, aki valamelyik törvényt megszegte, azt már nem alkalmazzák. Csak tudnak róla, hogy régen bizony csináltak ilyeneket is, mert a szabály az szabály.
A találkozó fénypontja azért az volt, amikor énekeltek és
táncoltak. Abban minden benne volt, az érzéseik, életük, hitük és összetartozásuk
a teremtéstől a mai napig. Az őslakosok hittel hisznek abban, hogy a világukban
minden úgy alakult ki, hogy az emberek a kialakulásában szerepet játszottak (
akár ember, akár állatformában, mert ők a lélekvándorlás létéről is meg vannak győződve)
és abban is, hogy az ők felelősségük a világ élhetőségét és a benne levő
egyensúlyt megtartani. Míg a táncról készült képeket felrakosgatom, addig
leírom ide azt az Álomidő legendát, melyet egy nyomtatott papírlapon találtam a
bejárat melletti prospektusok között és amelyik megérintett. Meglátjátok, hogy
miért.
Bulurru – Álomidők:
a mi történetünk.
Ausztráliát ma nagyvárosok alkotják, mint Sydney, Melbourne,
Canberra, Adelaide, Perth, Darwin és hat államra, meg két területre osztották
fel, mindeniknek saját parlamentje van. Ez a föld, melyet ők Ausztráliának
hívnak, a miénk, az őslakosok tulajdona. Nem voltak királyai, királynői,
térképei, vagy kormányai, ez egy élő dolog volt, melynek az őslakosok kellett gondját
viseljék. Több, mint 500 törzs, 300 különböző nyelv és a szellemeik a mai napig
is élnek. Ők itt voltak az idők kezdetétől és mostanra milliók vannak belőlük
(*szellemekből) mindenütt Ausztrália területén, a sivatagtól kezdve a partokon,
bozótokon keresztül egészen az esőerdőkig. Szóval te ma itt vagy velünk, a Djabugay (*
angolosan Tjapukainak mondták) országban, az esőerdő embereinél, akik hisznek
abban, hogy az idők kezdetén semmi egyéb nem volt csak sötétség, kivéve
egyetlen kazuár tojást. Abban is hittek, hogy két évszak létezik, a nedves és a
száraz és ez jelzi a Djabugay törzs két részét (attól függően, hogy ki mikor
született nedves, vagy száraz éghajlati oldalra sorolták be az embereket, s
például házasságkötésnél kizárólag csak a másik félből választhattak párt,
különben büntetés, elszigetelés, magára hagyás várt a szabályszegőkre). A Djabugay törzs emberei abban is hisznek, hogy az ők nagyapjuk a Szivárvány Kígyó, aki a
Djabugay világot teremtette. Ebben a világban volt két testvér, akik a nedves
és a száraz évszakról gondoskodtak. Az egyik Damirri, aki a nedves évszakról
gondoskodott és aki nagyon megnehezítette az emberek dolgát, a másikat Gula-nak
hívták, ő könnyű időket biztosított a Djabugay törzs embereinek. Damirri fogakat
készített a krokodilnak és elküldte, hogy menjen és vadásszon az emberekre. Így
is történt, de egy szép napon a krokodil elkapta és leharapta Damirri lábát. Damirri
kénytelen volt felkúszni egy szikla tetejébe, s aztán ott is maradt kővé
változott. Nem messze innen ma is áll az a szikla.
Mire vége lett a táncnak – és még minket is
megtáncoltattak egy kicsit – arra az eső is elállt, boldogan indultunk fel Kuranda
irányába. Nem tudom pontosan hány kilométer volt a távolság, de az biztos, hogy
több, mint 10 kilométernyit utaztunk, egymás után három libegővel. Csodálattal
és ámulva néztük az alattunk elterülő végeláthatatlan őserdőt, azt hiszem ilyen
nincs is. Na jó, vannak még esőerdők, trópusi erdők, de ez tényleg egyik
legszebb volt azok közül, amit eddig láttam. És az, hogy fentről nézhettük különös élményt jelentett.
Kurandában mindössze kétórányi időnk volt csavarogni,
mert nem a libegővel, hanem egy egy régimódi vonattal kellett visszajönnünk.
Nos, ez nagyon behatárolta a lehetőségeinket, úgy döntöttünk, hogy mindenképpen
elmegyünk a koalamacis állatkertbe, ahol ölbe is vehetjük a macikat, s majd, ha
időnk engedi, akkor megnézzük a papagájkertet és a lepkésházat is.
Nagy örömünkre minden összejött! Aranyos koalamacit
kaptunk egy jó nagy ölelés erejéig, kicsit babusgathattuk, simogathattuk őt, s
ő nem is bánta, mert rakosgattuk közben orra elé az eukaliptusz-ágacskákat 😊.
Aztán megnéztük a szabadon csavargó kengurukat, ők
szívesen jöttek elé egy simogatásra, főleg, ha valami granulátummal meg is kínáltad
őket.
Egyik kenguru furcsa helyzetben pihent a kert mellett,
közel mentem, lássam, hogy miért olyan furcsa: akkor vettem észre, hogy akkor szülhetett, mert épp terelgette az ujjbegynyi apróságát az erszény
irányába. Ilyent sem lát minden nap az ember 😊.
A papagájokkal való találkozás még annál is színesebb volt,
mint ahogy képzeltem! Hihetetlen árnyalatok és színkombinációk léteznek a
természetben, festő sem tud szebbet alkotni!
Papagájnézés közben arra gondoltam, hogy elmesélek még egy
legendát, a Szivárvány Kígyó legendáját,
mert ezt már az első Álomidőből hozott mesében is megemlítették.
Réges-régen, az idők kezdetén, amikor a föld aludt és még
semmi sem mozgott vagy nőtt, akkoriban élt a föld alatt a Szivárvány Kígyó.
Aztán egy nap a Szivárvány Kígyó felébredt és kijött a föld alól. Hosszú alvása
alatt felfrissült, ezért messzire utazott, hatalmas testével kanyargós sávokat
hagyott maga után, majd egyet kerülve visszatért a kuckójához. Visszatérve hívta a békákat, hogy ők is jöjjenek
ki. A békák lassan érkeztek, a hasuk
tele volt vízzel, amelyet hosszú alvásuk során tároltak. A Szivárvány Kígyó megbökte a gyomrukat, s amikor a békák ezen nagyot nevettek, kibuggyant a hasukban
tárolt víz, kiömlött a földön és feltöltötte vízzel a Szivárvány Kígyó által
rajzolt kacskaringós nyomokat. Így alakultak ki először a tavak és a folyók.
A víz segítségével a fű és a fák elkezdtek növekedni, ez
felébresztette az összes állatot, s ők követték a Szivárvány Kígyót a földön.
Boldogok voltak, mindegyik törzsekbe csoportosult a saját fajtabeliekkel
együtt. Egyes állatok sziklákban éltek, némelyikük a hatalmas síkságon, mások
fákban és az égen. A Szivárvány kígyó törvényeket hozott, hogy mindannyian
engedelmeskedjenek, s többnyire ezt be is tartották, de volt néhány állat, aki elkezdett
vitatkozni és bajt okozni. A Szivárvány kígyó azt mondta: „Azok, akik
megtartják a törvényeimet, jutalmat kapnak: emberi formát adok nekik. Azok, akik
megszegik a törvényeimet, azokat megbüntetem és kővé változtatom, soha többé
nem fognak járni a földön”. Így is történt: azok, akik megszegték a törvényt,
kővé váltak és hegyekké alakultak, azok, akik engedelmeskedtek, emberi formává
alakultak és mindegyik megkapta a saját totemjét, mely pontosan az az állat, madár vagy
hüllő lett, amelyik az idők kezdetén, az átalakulás előtt volt. A törzsek
ismerték a totemeket - kenguru, emu, szőnyegmintás kígyó és sok más. A szivárvány
kígyó úgy döntött, hogy mindenkinek jusson elégséges eledel, ezért az a szabály, hogy senki sem
fog enni a saját totemjéből, hanem csak más totemekből. Így lett a földön mindenki
számára elég élelmiszer.
A törzsek békességben éltek együtt azon a földön, amelyet
a Szivárvány Kígyó, vagyis az Élet Anyja adott nekik és tudták, hogy a föld
mindig az övék lesz és senki sem veheti el tőlük.
A lepkeházra már annyira kevés időnk jutott, hogy a
belépésnél megszántak, s egy ötdolláros kedvezményt is adtak nekünk. Nem volt
sok, de jól esett s örültem, hogy ide is be tudtunk nézni, mert csodaszép lepkék sorakoztak
odabent. Sajnos ilyenkor, amikor sietsz, akkor nem nagyon van idő fotózgatni.
Alig néhányat sikerült becserkészni, de megnyugtat, hogy legalább láttuk ezeket
a szépségeket is.
Mire mindent megnéztünk, arra ott volt az idő, hogy
szaladni kellett a vonatra. Szerencse, hogy inkább a hegyről lefelé vezetett ez
a két kilométeres visszaút, mert futólépésben kellett igyekezni. Végül ez is
sikerült nekünk, s még a vonatot is elértük!
Csodaszép nap volt ez is 😊.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu