Csíkrákosnak
és Göröcsfalvának gyönyörű közös temploma van, mely a két falut elválasztó
határvonal közelében emelkedik, Göröcsfalva területén.
A kapu közelében elhelyezett felirat szerint a
templomot 1270-1280 között
építették, az egykori, Szent István korabeli templom romjaira, erre utal a
déli bejárat román kori kőkerete is.
A templom legérdekesebb része a 13. századi,
vagy ( az itt elhelyezett táblácska szerint ) talán még korábbi eredetű
harangtorony, mely egykor megfigyelő hely volt a csíkszépvízi – bogáti –
pogányvári – csicsói várak láncolatában ...
... s melynek falait téglát utánzó rácsozatrajz
díszíti, ezen, pedig különleges, pogány és keresztény jelképek keverednek, melyek
a legújabb elméletek szerint a magyar ősvallás szertartásait, a táltossá avatást
mutatják be.
1507-ben
a templomot gótikus szentéllyel látták el...
... majd 1758-ban barokk kereszthajóval
bővítették.
Freskói az 1938-as javítás idején
kerültek elő.
Innen arrafelé Orbán Balázst fogom segítségül
hívni, hogy egy kicsit bővebben meséljen a hely és a vártemplom történetéről:
„Rákos szláv nyelven gyülést jelentvén, sokan e
falunak nevét onnan származtatják, bár vehette a hasonnevü rákdús pataktól is;
de bár honnan eredjen is a Rákos elnevezés, az a magyarnál mindig büszke
önérzetet költ, mert eszébe ötlik Rákosnak annyi emlék szentesitette tere, a
nemzetnek oly kedves emlékü tanácskozási helye, hol annyiszor gyült egybe e nép
alkotmányát fejlesztő tanácskozásra, és azt
védő harczra, hol annyiszor
illesztett koronát királyok fejére, s azok közt a „Nagy” nevet oly méltán
megérdemlő Mátyás fejére
is.
Ha a csíki „Rákosteréhez” nincsenek is ily
nagy emlékek kötve, azért ahoz is tisztelettel kell közelitenünk, mert ezen rákostér
is székes őseinknek áldozási,
gyülekezési, tanácskozási és törvényhozási helye volt, hol rabonbánokat választott
és temetett el a székely nép, hol őstörténete
nevezetesebb mozzanatainak homályos, elmosódó emlékeivel találkozunk;
... így midőn
Árpád e hazát elfoglalni jött, a már előbb
ide települt székelyek – Attila hunjainak hős
ivadékai – testvérileg fogadták őket
és segíték a honfoglalás munkájában, s azért Árpád ezen testvérnépet nem
hóditottnak, hanem szövetségesnek nézte, s Zandirhámmal, a székelyek akkori
rabonbánjával, oly szövetségre lépett, mely a székelynek önkormányzati jogát s
nemzeti függetlenségét biztositá.
Zandirhám e munka végrehajtása után öreg
korában meghalván, fiát Apoltot (Upoletet) választák főrabonbánnak. Ez időtájt (888-ban) Magor Zápor nemből való anyja (hős
Zandirhám özvegye) a hét erdőn
(Hargitán) belől való tartományba Rákus
végében, a törökök földjén, nem messze a viztől
a Vacsárkon túli Blakusok területén a rabonbáni áldozatokra alkalmas házat
épitett, s a nép beléegyezésével felosztá a földet fiai közt. Apolt pedig, a
nemzet áldozópoharát oda vivén, áldozott, s azután elhalt.
Utána közakarattal rabonbánul Bucsint választották, ki a Gyula által Konstantinápolyból hozott
keresztyén hitre térvén, Apoltnak (Upoletnek) ősvallást
követő fiai által a Sósmező völgyben megveretett s külföldre
menekült, hol a traciai király Victoria nevü leányát vette el.
Ugy látszik, hogy az ő távoztával Buson lett főrabonbánná, mert a székely krónikában azt
találjuk bejegyezve, hogy Buson megöletésekor a rabonbánságot visszaszerezte
Bucsin; de testvére fiai által a Tatár havasnál megveretvén, elesett.
Az ős
pogány vallás és a keresztyén vallás közti ezen versenyben a nemzet áldozópohara
Rákosról visszavitetett az ős
rabonbáni székelyre Budvárába, hanem 1039 tájat Sándor István azt ujból Rákosra
vitte a Zandirhám özvegye által Vacsárkon túl épitett házba, és oda vitte a
törzsek ellenzése daczára, miért Ruha 200 fegyveressel jött a vár alá* az áldozópohár visszaszerzése végett, s
bár később a háromszéki rabonbán,
Apor János, Bél István és Gáspár (a Patancsa nemzetségből) gyülést tartva...
... Sándor István Gyimesföld urát a kehely
elhozataláért haddal akarták megtámadni; de azt meggátlá a Bissenusok járása és
András király állapota, kihez Sándor István fiát Lászlót követül küldve, a
királytól kieszközölte az engedélyt, hogy a Héterdőn belőli
tartományból egy oly külön rabonbánságot alakitson, mely csak a királytól
függjön. A székelyföld ezen uj felosztását András király Janglavár harczos
által ratificaltatta is.
Az ős
nemzeti szerkezet ily megsértése, és a felerőszakolt
keresztyénség miatt fellázadván a székelyek, a Gyimesen túli keresztyén
törzsekre támadtak; de az ősvallás
ezen védői legyőzetvén, a Csák-nemzetségből való Sándornak, és Csongornak Gyula
várában fejét vették; erre bekövetkezett csakhamar a végcsapás, mert az ősvallást követők
ellen dühbe jött Béla (a király testvére) e forrongást keservesen csendesité
le, a pártosokat is azok közt Madaras földéről
való Szemerét is legyőzvén, mindent eltörölt,
mi a nemzetet az ős pogány vallásra
emlékeztethette, az iratokat elégette, a családok neveit elváltoztatta, a
hivatali elnevezéseket átalakította és
a helységek ős neveit is eltörölvén,
Szentek neveire kereszteltette el.
De nemcsak a nemzeti ős vallásnak volt áldozati helye, nemcsak a Hét
erdőn belőli rabonbánságnak volt székhelye Rákos, hanem
egyszersmind a székely nemzet kedves gyülésezési helye is, mert midőn északi nemzet követei jöttek szövetséget
kötni, Sándor István a rabonbánokat és a népet a Héterdőn belőli Rákos
mezejére gyüjtötte össze, ezen követség fogadására és a szövetség
megkötése végett, sőt ezen szövetség
kezességéül a főrabonbán Apor Sándor
leányát, Mariánát adták a követek fejedelme fiának Vazulnak (Basil) feleségül,
és előhozták a drága kövekkel
ékitett menyasszonyt, és a főrabonbánt
helyettesitő diszkiséretben, – mely a
Szereth folyóig ment – ott van Sándor István fia (Vész földjének rabonbánja),
több főszékely és a Tárhavas
mögötti föld rabonbánja Künvér (Kunvér), kit örök kiséretül (egész a
rendeltetésig) rendeltek, kit a fejedelemfi nagy örökséggel ajándékozott meg.
És ismét Sándor István idejében 1039 körül
Rákos mezején gyült össze a székely nemzet a törvények rendjét megállitni;
jelen volt ekkor László herczeg is (a későbbi
Szt. László király), ki akkor tájt Erdély ezen részét a kunok ellen erősité, s Mikó Pálnak, Sándor István, Szilvási
Erzsébettől született, Katalin nevü
leányával tartott menyegzőjét megtisztelvén, széles
jó kedvében még a nemzet áldozó-poharából is ivott. Ez idő tájban Sándor István némely beütött tatárokat
(valószinüleg kunokat) kivervén, jutalmul Törcsvárt és tartozandóságait nyerte
László herczegtől, ki ugyanekkor erősité meg Kászonszéket, mint széket.
A Rákos közti Szakadát havason Urvölgyében
hozta a székely nemzet a székely fiu-leány örökösödési jogát biztositó
törvényt, és azt Rákos mezején László székely ispány jelenlétében megerősiték, hol a törvények nem tentával, hanem
vérrel irattak meg.
És végre 1764-ben itt
gyült egybe az erőszakos fegyverfeladás
ellen óvást tenni a székelység, az ide közeli Madefalván mészárlák le Bukow
vérengző zsoldosai a fegyvertelen
népet.”
„De ideje már, hogy a történelem Rákosából
visszatérjünk a jelen Rákosba, hol szintén fogunk néhány figyelmünket kiérdemlő tárgyat találni; ezek elseje a falu feletti
magaslaton, a Köd alján igen szépen fekvő
kath. egyház, mely egyike a hazánkban nagyon kevés példányban előforduló kereszt-idomu gót egyházaknak; ez
egyház egyáltalában jóval terjedelmesebb és diszesebb a szokásos községi
templomoknál, ugy, hogy Csík szentegyházai közt minden tekintetben megérdemli
az első rangot. Ez is, miként
kortársai, a kontár kezek eszközölte kiigazitások által, sokat szenvedett; de
azért műidomaiból még is
sértetlenül fennmaradt legalább annyi, hogy meghatározhassuk, miként az
átmeneti korszaknak (XIII. század) egyik tiszteletet keltő műemléke
áll előttünk.
Polygon
záródásu szentélye jóval fennebb fekszik a hossz-szentélynél, a kettő együtt véve 22 lépés hosszu és 10 lépés
széles, ezeket egy merész metszetü csúcsives diadaliv választja el az
aránylagosan rövid (csak 14 lépés hosszu) hajótól.
Főportaleja
átidomult s csak is déli oldalajtaja maradt meg, mely körives, egyszerü
hengertagozattal. Ablakai csúcsivesek ki- és befelé szélesedő tagozatlan béllettel, diszmüvezete csak is
egynek maradt meg s ez a kettős
három levél iv feletti lóherrel alakult.
A templom déli oldalán és az áthajó nyugati
oldala mellett is (kivülről) oszlopos folyosó
vonul, mely félkör váliveivel a román styl reminiscentiáit tartja fenn.”
Eddig az idézet részletei. S itt megtorpantam.
Mennyi részletet nem tudunk, vagy csak homályosan sejtünk saját korai történelmünkből,
mennyi titok és csodálatos történet övezi vidékünk minden szegletét...vajon eljön az az
idő, amikor ezeket is tanítani fogják? Remélem...de kétlem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu