Dali Színházmúzeuma
Ha szürrealizmusról esik szó, akkor nekem elsőre mindig
Salvador Dali (1904-1989) jut eszembe. Képeit sokszor nézegettem albumokban,
vagy virtuális múzeumsétán, sőt,
Londonban a Tate Galériában több eredeti festményét is láthattam, de egyik
élmény sem hasonlítható ahhoz, amit a Figueres-i múzeum nyújtott.
Már az
épület kiválasztása sem volt véletlen: Dali maga is úgy vallott önmagáról, hogy
minden színpadias körülötte, a festészete,
szobrászata, egész élete – így a régi városi
színház tökéletes otthont jelentett halhatatlan tervéhez. De talán még
fontosabb, hogy a színház előcsarnokában mutatta be első kiállítását. S ha még
ez sem elég érv, hát a színházzal szemben van az a templom, ahol őt annak
idején megkeresztelték...
A színházat
persze még a mester irányítása alatt alaposan átépítették-rendezték, hogy méltó
hajlékává váljon Dali örökségének. A külső falak bíborszínűre vannak festve,
rajta aranyszínű kenyérbél-pamacsok. E két szín alkotja a katalán, illetve a
spanyol zászlót. De a minta inkább arabosra sikerült- nem véletlenül- a Dali
névből kiindulva (ez a név se nem katalán, se nem spanyol), a művész biztosra vallotta, hogy neki arab, vagy mór ősei
kellett legyenek.
A kenyér egy
gyakran visszatérő motívum Dalinál, többek között magát a fogyasztói
társadalmat jelképezi, a vevőket, akik „falják” a műveit, vagy csodálják az ő
életformáját, hírességét-hírhedtségét. Akik által létezik : ” Minél több hülye fut Dalí után, annál
drágábban kelnek el a képeim.”
Ugyancsak
fontos motívum a tojás. Mindennek a kezdete, a születés előtti állapot, amely a
reményt, a szerelmet sugallja. Az épület homlokzatán végig óriás kőtojások váltakoznak,
a hermafrodita manöken alakokkal, de a múzeum előtti – fagyökérre épített –
szürrealista (jelképektől roskadozó) elmélkedő szobor is tojásfejű J.
A kétnemű manöken-szobrok
is okkal kerültek a legfontosabb jelképek közé. Dali állítólag születése óta
érezte, hogy ő más, mint a többi gyerek. Ennek előzménye is van: születése
előtt pár évvel a szüleinek volt már egy fia, akit Salvadornak hívtak, s aki
nagyon korán meghalt. Azután, pedig a szülők kislány szerettek volna, de újra
fiú született. És ők újra Salvador névre keresztelték. Kiskorában sokáig lányka
ruhákban járatták, hosszú hajat viselt és saját bevallása szerint gyakran
álmodott ezen kettős, nyomasztó örökség kapcsán. Talán épp ez az eredendő érzékenység a
zsenialitásának titka.
Ahogy
belépünk sokkoló látvány fogad: egy luxusautó, rajta Eszter királynő ugyancsak
megtermett szobrával. A Cadillac, az Dali tulajdona volt és annak idején világszinten
is ritka, különc darabnak számított. Ma is az. Csak meg kell nyomni egy gombot
és az autó belsejében zuhogni fog az eső...
Az autó
mögött magas oszlop, kocsigumikból. Ezen gyönyörű szobor, Michelangelo lázadó
rabszolgájának a másolata, amit szintén Dali készített. Csupán annyiban tér el
az eredetitől, hogy egy gumiabroncs feszül izmos karjai és mellkasa köré. Nos
ez a rabszolga tartja a hátán a könnyekkel csordultig telt felfordított csónakot,
amelyet Dali az elhunyt felesége, Gala emlékére készített. A bárkából csepegő nagy
könnycseppek is érdekesen készültek: gumióvszerekbe öntötték a gipszet, amely
aztán megkötött és így örökre „csordogál” J.
Dali épp
ezen szoborkompozíció alatt, az épület alagsorában van eltemetve. Így kívánta
végrendeletében. Egy egyszerű emléktábla jelzi sírját.
Az egész
kiállítás azt az érzést sugallja, mintha álmodban egy színházi előadást néznél
végig. Muszáj hagynod, hogy sodorjon magával a történés, kavarognak a fények,
színek és képek anélkül, hogy tudnád miről szól a darab, csak azt érzed, hogy
hol letaglóz, hol meg felemel az előadás... és boldog vagy, amikor érteni véled
egyik másik képének az üzenetét.
De hamar
rájössz, hogy ezek álmok; színesek és érzelmekkel telítettek. Nézni, látni,
csodálni kell őket, érezni is lehet őket, de nem biztos, hogy érteni is kell: "Abból
a tényből, hogy magam sem látom tisztán festményeim értelmét, nem következik,
hogy nincs értelmük."
Érdekes volt
amikor rájöttünk, hogyan kell meglátni a párhuzamos ábrázolású képeinek a „másik” arculatát. Például itt ez a Gala aktját
ábrázoló festmény, amint a tengert nézi. Nos, ha elég távol tolatsz tőle, vagy,
ha lefényképezed, akkor a képen Abraham Lincoln csaknem digitalizált arcképét
látod.
Vagy itt a
másik, amelyen repdeső angyalok, felhők, viharosan örvénylő tumultus érzékelhető,
de távolabbról vagy fényképről szabályos arcot láttat veled...
Dali egész
életét, művészetét és a szerelmeit is ilyen viharosan élte meg, mindig egy lázadó,
különc, de végtelenül tehetséges, igazi zseni volt. Madridban tanult festészetet
a Szépművészeti Akadémián, de kirúgatta magát, mert mindig lázongott és kritizálta
akkori tanárait. Barátai a kor legzseniálisabb művészei voltak, olyanok, mint Luis
Buñuel, Federico García Lorca. Luis Buñuel-lel közösen készítették az első
szürrealista filmet, „Az andalúz kutyát”. Garcia Lorca, pedig élete első
szerelme volt– egészen addig, míg meg nem ismerte Gala-t, a Paul Éluard
feleségét, akibe örökre beleszeretett.
Élete utolsó
évtizedeit Dali ebben az épületben élte, feleségével Galaval együtt. Még most is
ugyanúgy áll a hálószobája, mint annak idején, ágya mellett egy csontvázzal...
... a falon,
pedig az egyik híres elfolyó órás képpel „Az emlékezet állandósága-lágy órák”
cíművel. Mit írt ő maga erről: "A puha órák nem mások, mint az idő és a
tér paranoia-kritikai érett, különc és magányos camembert-ei."
A szemközti
falon levő képen a szerencse halovány arcát festi meg – alig láthatóan egy zöld
irizáló alapba rejtve sejtelmesen – ugyanakkor csábítóan, mintha csak a nemzeti
lottó reklámja lenne...
Talán a
legérdekesebb freskó az, amelyik a hálószoba előtti mennyezetet díszíti, ezen
Dali kékben és Gala vörös ruhában kémlel ki az angyalok és mennyek birodalmába,
mi pedig alulnézetből látjuk őket. Dalinak a testén több kihúzott fiók is van,
ezek a fiókok mindig test vagy a lélek eldugott, láthatatlan rejtekeit
jelképezik, amelyeket pszihoanalízis révén lehet megismerni...
Annyi
mindent lehetne még mesélni, a több síkban rejtőzködő képeitől kezdve, ahol
minden síkban mást és megint mást fedezel fel...
... a különleges
rajzairól, melyek állandó vízióinak eredményeképpen születtek...
... vagy
éppen a fantasztikus nappali szobáról, amelyet úgy rendezett be a kandallókkal,
festményekkel és furcsa kanapéjával, hogy egy adott szögből rálátva Mae West
arcának tökéletes mását tükrözze...
...és még
semmit sem mondtam a Dali által tervezett ékszerek kiállításáról, amelyet az
épület túlsó szárnyában néztünk meg. Bármit mesélhetnék, az így visszaadott élmény
nem hasonlítható az eredetihez. Remélem, hogy sikerül másokat is egy kicsit kíváncsivá
tennem és – ha lehetőség adódik – megnézik ezt a hihetetlen és egyedi múzeumot.
Nagyon megéri J.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu