Manapság, ha csak
annyit mondunk valakiről, hogy mérnök, akkor értelemszerűen következik a kérdés
is: milyen mérnök? Nos ezelőtt jó kétszáz évvel született Angliában Isambard
Kingdom Brunel (1806-1859), aki korának egyik legkiválóbb mérnöke lett. Méghozzá az a fajta mérnök, aki bármit meg
tudott építeni, legyen az hajó, híd, alagút vagy épület. Rövid pályafutása
alatt megépített több, mint száz hidat, többek között a bristoli Clifton
függőhidat…
… 25
vasútvonalat, melyekhez számtalan alagút, viadukt és völgyhíd is tartozott,
továbbá kikötőket és dokkokat, tábori kórházat és ki tudja még mi mindent. Nem
utolsó sorban ő építette meg kora legmodernebb óceánjáróit, 1838-ban a Great
Western lapátkerekes óceánjárót, majd 1843-ban a Great Britain-t, az első
óceánjáró csavargőzöst és 1858-ban a Great Eastern-t, amelyik akkoriban világ legnagyobb
hajója volt.
Azt
terveztük hármasban, Csillaggal és Szilkóval, hogy felkerekedünk és megnézzük a
Brunel-féle csodát, a Great Britain-t, mely az egykori bristoli kikötő egyik
szárazdokkjában állomásoz – immár örökre. Előzetesként csak annyit hallottunk a
kiállításról, hogy meglehetősen gyermekbarát és interaktív, ezért bármely
korosztálynak ajánlott. Mivel Szilkó már egy hónapja betöltötte az évet,
így abban reménykedtünk, hogy a bármely korosztály alatt az is értendő, hogy ő
sem fog unatkozni. Amúgy meg kimondottan érdeklik a hajók és a dolgok technikai
része, előtte levő nap tisztán értésünkre is adta ezt.
Elég hosszú út
állt előttünk, jó 3-4 kilométer gyalog, de időben indultunk, s szerencsénkre a
borús idő sem fordult esősre, csupán a szél csípte kicsit arcunkat. Babakocsit
tolva végig kellett sétálnunk a város központi részén, ez valami útépítés miatt
meglehetősen fel volt túrva, …
…s emiatt még Neptun
szobrát is valami napsütötte dobozba csomagolták, …
…de ezen a
ponton túl a sétánknak már semmiféle akadálya nem volt.
Illetve
majdnem semmi, mert Szilkó úgy döntött, hogy jó lenne néhány galambbal közelebbről
is megbarátkozni. Még a kezében szorongatott kenyérhéjat is hajlandó volt feláldozni
a cél érdekében.
Sajnos a
barátkozás egyoldalúra sikeredett, pillanatokon belül csak bámultunk, vajon hová
tűnhetett el az a sok galamb...?
Innen a központtól
a folyó holtága – az úgynevezett vízválasztó- mentén sétáltunk a kikötő
irányába - túloldalt az egykori hajókikötő- és raktárépületből átalakított vendéglő-
és turistaközpont, a Watershed…
…itt meg épp egy
városi sétahajó érkezik, melynek orrán az ismert rajzfilmfigura, Gromit
csalogatja a vendégeket. Gromit a helyi Aardman Animations stúdió kreációja,
épp úgy, mint Shaun a bárány, vagy Wallace, a Gromit gazdija.
Az
elkövetkezendő évben úgy néz ki, hogy nagyon népszerű lesz itt Bristolban
Gromit, mert épp most hirdették meg a 2018-as nyárra a fesd meg a saját Gromitodat
projektet, melynek eredményeképpen Bristol utcáit ellepik majd a híres művészek
által készített színes Gromitok és remélhetőleg sok-sok szponzor csatlakozik a
tervhez, ugyanis a műalkotások eladásából származó bevételt majd a kórházakban
kezelt gyerekek ellátására adományozzák. Indítottak már két évben is hasonló projektet,
azokon is több, mint 6 millió font gyűlt össze a nemes cél érdekében.
A túloldalt
végighúzódó, modern kiállítótermek, művészeti galériák, vendéglők, áruházak innen
is könnyen megközelíthetők az érdekes kürtökkel felszerelt Pero hídján
keresztül -ha épp valamelyik komphajó nem halad a csatorna vizében. Mert olyankor
híd középső részét felemelik, a két szarvhoz hasonlító kürt, pedig
ellensúlyként szolgál ezen idő alatt.
A nyugis
sétány végén már elég jól be lehetett látni a túlsó partot, s az ott veszteglő réges-régi
hajókat…
…s egészen közelről lehetett beszélgetni a sirályokhoz, mert ők nem voltak annyira
félénkek, mint a galambok. Most figyeltem meg először, hogy a sirályok csőrén
van egy piros folt, ettől mind egy szálig úgy néznek ki, mintha eperlekvárt
reggeliztek volna :).
Közben
elolvastuk a sarkon üldögélő szobor talapzatára vésett feliratot: őt John Cabotnak
, azaz Giovanni Cabbotonak hívták, génovai utazó volt, aki 1497-ben áthajózta
az Atlanti-óceánt és felfedezte Új-Fundlandot Kanada keleti partjai mellett.
John Cabot
hajója a The Matthew volt, melynek pontos másolatát a túloldalon egy kicsit később meg is
csodáltuk.
Félórás séta az egykori dokkok mentén, közben nézegetjük a szépen, de – ami még fontosabb - korhűen és ízlésesen felújított épületeket ...
…és
mindenekelőtt azt, hogy egy régi, feltehetőleg zakota és elég koszos kikötőt
hogyan lehet kellemes sétálóösvénnyé alakítani.
A sétány végén
várt ránk a hajó. Nem volt nehéz felismerni: óriási volt, díszesen aranyozott
és telis-teli színes zászlócskákkal.
A jegyek - nem
valami olcsó kis bilétákról van itt szó – kiállításához meg kellett adjuk az
összes lényeges személyi adatunkat, s mellé még fejenként 14,5 fontot, így laza
tíz perc alatt kézbe is kaphattuk azt. Viszont egy éven belül visszatérhetünk
még ugyanezzel a jeggyel, ha esetleg újra megnéznénk a hajót.
Nem csak a
hajót érdemes megnézni, hanem a múzeum területén az egész partszakaszt és a
raktárokat is, mert ezeket is úgy rendezték be, mint ahogy ezelőtt csaknem 200 évvel láthatták azt
az bristoliak, na meg az innen induló utasok.
Először a
szárazdokkba ereszkedtünk le…
… izgalmas
látvány volt a 98 méter hosszú, 15,4 méter széles narancsszínűre festett, vasból
készült hajótestet közelről megbámulni, megérinteni. Mintha az elmúlt
évszázadok mesélni kezdtek volna.
Ez a gőzös volt az első hajócsavarral hajtott óceánjáró - a korábbi lapátkerekes hajókhoz képest - melyet teljes egészében vasból gyártottak. A méretei, pedig
lenyűgözőek: a propeller majdnem 5 méter átmérőjű és egy ezer lóerős motor
hajtotta. A motort eredetileg Brunel édesapja tervezte, majd a célnak
megfelelően továbbfejlesztették az eredeti változatot, hogy képes legyen az
1930 tonnás hajót mozgatni.
A hajó
kiválóan teljesített, két hét alatt érte el az észak-amerikai partokat, ami
akkoriban rekordnak számított, s egyre több utasa lett, míg 1846-ban, amikor ötödik
alkalommal indult neki átszelni az Atlanti-óceánt, valahol ĺrország partjainál zátonyra
futott.
Hosszas –
több, mint egy évig tartó - javítás után újra járhatott a csodahajó, de most
már Ausztrália kikötőibe szállította az aranyásókat és kivándorlókat. Két hónap
alatt tette meg az utat, emiatt rengeteg állatot, sózott halat, meg egyéb
tartalékot is kellett szállítania, s persze ennek megfelelően, a kiszolgáló személyzete
is meglehetősen nagy volt.
Egyet
szétnéztünk a legfelső fedélzeten is, ahonnan szép kilátás nyílik a folyóparti
színes házsorokra – nem győztem eleget fényképezni ezeket, annyira tetszettek…
… és a
szomszédos házak kéményeire, melyek engem minduntalan Gaudi dizájnos barcelonai
kéményeire emlékeztetnek.
Odafent
keményen kellett dacolnunk a fagyos széllel, ezért igencsak meglepődtünk,
amikor felnéztünk az árbocokra, s alig bírtunk hinni a szemünknek: valaki
odafent áll az egyik keresztrúdon és lazán javítgat valamit. Muszáj volt
várjunk egy kicsit, hogy biztosak legyünk benne, igazi ember állt odafent, nem
viaszból készült matróz! Na ez igen!
A fedélzeten –
mint mindenütt a hajón – bármihez hozzá lehet érni, meg lehet fogni, kipróbálni,
sőt, még a kormánykereket is szabad forgatni. Sajnos amire idáig értünk a mi
kis kormányosunk beleunt a szeles időjárásba, ideje volt valami izgalmasabb
helyszín után nézni.
Két emelettel
lennebb már egész jó hangulatú termek fogadtak, igazi terített asztallal…
…puha padlószőnyeggel
és szépen díszített aranyos keretbe foglalt tükörsorral. Hadd nézzék benne
magukat az első osztályon utazó úriasszonyok…
…és persze,
Szilkó, aki nagyon örvendett a saját tükörképének.
A felső
emeleten voltak a luxuskabinok, érdemes méretüket összehasonlítani a mai
luxuskabinokkal. A deszkaágyak mindössze másfél arasznyi szélesek és a hosszuk
sem több, mint másfél méter! Hogy aludtak itt az úriemberek azt nem nagyon
tudom elképzelni, biztosan azért is készítették nekik elé a sok kártyát, römit,
sakktáblát - na meg a pálinkás üveget – hogy jobban teljen az idő.
Itt
találkoztunk Brunel úrral is, aki a hajó orrában, a legjobb megvilágítású
helyen üldögélt és tanulmányozta a legfrissebb újságot. Megjegyzendő dolog,
hogy a hajón még újságot is nyomtattak, Great Britain Times néven. Érdekes
megoldás ez a tetővilágítás, fentről lefelé minden szinten ugyanazon a
területen helyezkednek el a tetőablakok és tényleg kiváló fényt biztosítanak –
legalábbis a felső szinteken.
Gondolom valaha
társalgóként, vagy akár bálteremként is működhetett ez a felső emelet, viszont
egy dolog biztos: a simára vikszolt hajópadlója és a szép sorban felrakosgatott
bőröndhegyek jó időre kiváló bújócskázós lehetőséget és játszóteret
biztosítottak Szilkónak…
…egészen
addig, míg eszébe nem jutott, hogy ideje lenne kicsit falatozni. A banánt,
persze simán visszautasította, nem lehet akármivel lekenyerezni őt :).
Csudaszép és hangulatos
nap volt, tényleg minden korosztálynak ajánlhatjuk, hogy látogassa meg a hajót,
köszönet érte Mr. Brunel!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu